Het duurde even voor Casey Stoner en Nicky Hayden hard rond konden gaan op Motegi, beide kenden hun problemen in de beginfase van de sessie. Nadat dat bij Stoner was opgelost pakte hij meteen de snelste tijd die bleef staan tot vijf minuten voor het vallen van de vlag. Hayden kwam in de eindfase nog ten val, waardoor hij verder naar achteren te vinden is.
Na zijn winst op Motorland Aragon twee weken terug vertrok Stoner met zijn handbagage vol zelfvertrouwen naar Japan voor de race op Motegi. Het circuit en de Ducati liggen elkaar goed en de Australiër heeft goede herinneringen aan het circuit waar hij in 2007 zijn wereldkampioenschap mocht vieren. Tijdens de eerste vrije training noteerde Stoner de vierde tijd, op slechts drie tienden van Valentino RossiÕs snelste tijd.<br /><blockquote>ÒIn vergelijking met de eerste setting maakten we meteen een stap voorwaarts met de tweede setting. Maar naarmate ik meer aan de baan wende en mijn rempunten vond, gingen we weer iets achteruit met de set-up. Ook de achterband deed het niet goed meer aan het einde en verpeste mijn rondes, maar het was de zachte en we hadden er al flink op gereden, dus dat is niks om ons zorgen over te maken. Het is alleen voor ons de vraag of we de motor morgen kunnen laten werken met de harde band,Ó aldus Stoner. ÒHopelijk blijft het weer zoals het nu is en geeft het ons de mogelijkheid om de nodige dingen te kunnen proberen.Ó<br /></blockquote>
Nicky Hayden kende ook zijn problemen in de beginfase, maar wist zich daarna de top tien in te rijden. Met nog zes minuten te gaan legde The Kentucky Kid echter zijn Ducati plat en zijn sessie was ten einde. Doordat in de eindfase nog veel coureurs hun tijden verbeterden, zakte hij terug naar de dertiende plaats.<br /><blockquote>ÒDe sessie begon niet goed. Ik had wat remproblemen en moest na een rondje weer naar binnen. Daarna had ik moeite om in een ritme te komen in de eerste paar runs, maar daarna maakte we wat veranderingen aan de set-up en ik voelde me meteen beter en verbeterde mijn tijden. Jammer genoeg maakte ik halverwege de ronde erna een foutje in de hairpin en crashte. Het viel op zich wel mee, ik verloor de voorkant en ving de motor op, maar mijn linkervoet kwam omhoog en ik viel aan de binnenkant van de motor. Het was wel even balen, want ik verloor wat rijtijd en als je kijkt naar mijn ideale ronde zou ik zevende zijn geweest,Ó vertelde Hayden. ÒDit is een unieke baan en vraagt altijd flink tijd om de set-up voor elkaar te krijgen, Ondanks dat alles vandaag niet helemaal liep zoals het hoorde heb ik er vertrouwen in dat we zijn waar we moeten zijn en we hebben een paar goede ideeën om te proberen morgen.Ó</blockquote>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…