Movistar Yamaha Factory teambaas Lin Jarvis is er zeker van dat er komend seizoen geen scheidingswand noodzakelijk is in de Movistar Yamaha Factory Racing pitbox. Die scheidingswand werd eind vorig seizoen opnieuw onderwerp van gesprek door de gebeurtenissen in en rondom de laatste drie MotoGP races van het seizoen.
In de jaren 2008 tot en met 2010 laaide de concurrentiestrijd tussen Valentino Rossi en Jorge Lorenzo op tot grote hoogte. Het leidde tot de veelbesproken scheidingswand in de pitbox tussen de beide kemphanen. In 2015 barstte die concurrentiestrijd opnieuw in alle hevigheid los waardoor de wand wederom onderwerp van gesprek werd. <p><br /> </p> <p>Lin Jarvis is echter duidelijk over de veelbesproken scheidingswand.</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Die wand komt er niet. We gaan het komende seizoen op dezelfde wijze beginnen als het vorige seizoen. Er is geen enkele grond voor het plaatsen van een scheidingswand. Onze kracht is dat het totale team heel goed samenwerkt. We zijn ons bewust van het feit dat beide rijders concurrenten zijn maar de monteurs en teamchefs werken goed samen.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Als we weer een muur zouden plaatsen is dat schadelijk voor het gehele team, de onderlinge teams en de rijders zelf. Dat heeft geen enkele zin. We beseffen dat beide rijders elkaars concurrenten zijn. Jorge zei al dat als Valentino wederom zijn grootste concurrent wordt dan is dat goed voor Yamaha. Ons belangrijkste doel is de andere merken te verslaan.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Voor Lorenzo en Rossi is het nog moeilijk inschatten hoe de verhoudingen tot de andere merken komend seizoen zullen zijn. Er verandert komend seizoen nog al wat. Een nieuwe bandenleverancier in de vorm van Michelin en nieuwe eenheidselektronica van Magneti Marelli. Beide componenten zorgden tijdens de eerste tests voor de nodige problemen. De elektronica is technisch gezien een stap terug en de Michelin voorband zorgde voor de nodige valpartijen. Het is de vraag hoe deze nieuwe componenten zullen doorwerken in de onderlinge krachtsverhoudingen.</p>
<blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Het is op dit moment moeilijk te voorspellen hoe dat zal gaan uitwerken omdat wij tot nog toe nog maar één echte test hebben afgewerkt,” aldus wereldkampioen Jorge Lorenzo. “We weten nog niet hoe de elektronica en banden zullen functioneren op andere circuits dan Valencia. Daarnaast werken alle merken gedurende deze winter aan verbeteringen aan de motor. We zullen in Sepang zien hoe we ervoor staan. We kunnen op dit moment nog niet inschatten hoe de veranderingen zullen uitwerken en hoe sterk onze tegenstanders zullen zijn.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Valentino Rossi is er vooral van overtuigd dat de nieuwe banden van Michelin een groot verschil gaan maken.</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“De rijstijl die de Michelin banden vragen is compleet anders dan de rijstijl bij de Bridgestone banden. Er zijn vooral verschillen bij het aanremmen en het insturen van bochten. Ook de keuze voor rijlijnen bij het insturen en uitaccelereren is anders. Dat geldt voor alle rijders en we zullen ons snel moeten zien aan te passen aan de nieuwe situatie.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Rossi wil ook wat veranderingen aan de motor ten opzichte van vorig seizoen:</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“We moeten wat meer topsnelheid hebben op de rechte stukken. Afgelopen seizoen was dat het enige punt waarop we wat verloren tegenover de concurrentie. Daarnaast wordt de nieuwe elektronica interessant. De afgelopen tien jaar is duidelijk geworden dat een klein elektronicavoordeel een groot verschil kon maken. De rest is een kwestie van afstelling en gewichtsverdeling om de nieuwe banden beter te kunnen begrijpen en aanvoelen.”</p> </blockquote><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"> <div><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span></div> <br /> </span><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"> <div><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span></div> <br /> </span> <p><br /> </p> <div><br /> </div> <p><span style="line-height: 16px; font-family: arial;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?</span><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;"> </strong><em style="font-family: arial; line-height: 16px;"><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" title="Meld je hier aan" style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>