Op de vrijdag in Assen kwamen de Grand Prix Commissie bijeen om een beslissing te nemen betreffende enkele punten in het sportief en technisch reglement. Zo blijven de MotoGP rijders twee machines houden en zullen de carbon remschijven niet verdwijnen, maar er was meer.
Tijdens de Grand Prix van Catalunya waren de Grand Prix Commissie en de MSMA niet tot overeenstemming gekomen over enkele potentiële wijzigingen in het reglement. Daarom kwamen de beide organisaties in Assen nogmaals bijeen en nu werden er wel enkele knopen doorgehakt.<br /> <br /> Zo zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd in het sportief reglement. De ‘Rookie rule’ zal zoals verwacht verdwijnen. Daarnaast werd bekend gemaakt dat er voor de Moto3 klasse dezelfde regels gelden met betrekking tot de straf voor het overschrijden van het maximum aantal in een seizoen te gebruiken motorblokken. Deze straf is nu gelijk getrokken met die in de MotoGP klasse. De betreffende rijders zal 10 seconde nadat het groen licht aan het einde van de pitstraat is aangegaan aan zijn race mogen beginnen.<br /> <br /> Verder is er in de MotoGP klasse een beperking gekomen op het aantal inschrijvingen per fabrikant. Per fabrikant mogen er maximaal twee rijders ingeschreven worden, daarnaast mogen er twee rijders per fabrikant worden ingezet door onafhankelijke teams. Met andere woorden, maximaal twee fabrieksmachines en daarnaast eventueel twee satelliet machines.
Voor wat betreft het technisch reglement zullen de boring en slag dimensies in de periode 2012 -2014 niet mogen veranderen, de huidige dimensies zullen aan de technisch directeur moeten worden doorgegeven. <br /> <br /> In de MotoGP klasse mogen vanaf volgend jaar maximaal 24 mogelijke versnellingsbak verhoudingen gebruikt worden, voor de eerste versnelling zullen dat er maximaal vier mogen zijn.<br /> <br /> Ook werd bekend gemaakt dat het reglement betreffende de toelevering van Moto3 onderdelen op enkele punten is gewijzigd, dit om er voor te zorgen dat alle deelnemers tegelijkertijd de nieuwe onderdelen zullen krijgen.<br /> <br /> Enkele voorstellen die gedaan waren werden afgeschoten. Zo zullen de MotoGP rijders volgend seizoen nog steeds twee machines tot hun beschikking hebben. Ook werd het afschaffen van carbon remschijven afgekeurd.<br /> <br /> Een voorstel om voortaan gebruik te maken van velgen met een standaard specificatie voor sterkte en duurzaamheid is uitgesteld in afwachting van verdere gesprekken tussen de fabrikanten en de leveranciers van de velgen. <br /> <br /> Er lijkt dus voorlopig geen standaard ecu of een begrenzing van het maximum aantal toeren te gaan komen.<br /> <br /> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Ffim-past-enkele-punten-in-reglement-aan%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F30065%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>