Eerder deze week spraken Repsol Honda rijders Casey Stoner en Dani Pedrosa over problemen met het deze winter verhoogde minimumgewicht van de 1000cc machines. Dorna baas Carmelo Ezpeleta en Ducati teambaas Vittoriano Guareschi geven uitleg.
Het minimum gewicht van de 1000cc MotoGP machines is de afgelopen winter verhoogd van de eerst genoemde 153 kg naar 157 kg en volgens Repsol Honda rijders Casey Stoner en Dani Pedrosa zijn die 4 kg goed te merken.<br /> <br /> Vooral Stoner ging te keer tegen de verhoging van het gewicht omdat de RC213V nu niet meer in balans was en dat dat veel geld en tijd zou kosten om dat weer goed te krijgen. Tegenover de Italiaanse media liet hij nog ontvallen dat dit waarschijnlijk gedaan was om iemand te helpen waarbij al snel werd aangenomen dat de Australiër met die ‘iemand’ doelde op publiekslieveling Valentino Rossi. <br /> <br /> Volgens Dorna baas Carmelo Ezpeleta, een van de leden van de Grand Prix commissie die de beslissing hebben genomen, heeft de maatregel echter betrekking op de CRT machines en niet op de Ducati. <br /> <blockquote>“Er was nog voor de Valencia Grand Prix een voorstel gekomen van Dorna en de IRTA om het minimum gewicht te verhogen naar 160 kg, dit omdat het voor de CRT teams lastig en duur zou zijn om het gewicht van hun machines te verminderen. Als iedereen hetzelfde minimum gewicht zou hebben dan zou dat de CRT teams helpen,” vertelde <strong>Ezpeleta</strong>. “We stelden de verandering voor maar de MSMA zie dat er unaniem tegen gestemd was en als de beslissing van de MSMA unaniem is dan kan de wijziging niet door de Grand Prix Commissie worden goedgekeurd omdat het technische wijziging is.”<br /> <br /> “Toen later de notulen kwamen bleek dat het toch niet unaniem was maar met een meerderheid van de stemmen. Als de MSMA niet unaniem is dan kunnen we er een gevolg aan geven en bij de bijeenkomst in december is besloten om 157 kg voor te stellen en dat is toen goedgekeurd door een meerderheid van de Grand Prix commissie.”</blockquote>
De indirecte verwijzing van Stoner richting Ducati zorgde ervoor dat Ducati Teambaas Vittoriano Guareschi zich ook nog even uitliet over het extra gewicht.<br /> <blockquote>“Deze aanpassing was niet gedaan voor ons maar voor de CRT want zij gebruiken productie motorblokken die zwaarder zijn dan die van de prototypes, het was daarom moeilijk voor hen om tot 153 kg te komen. Het is dan ook een vorm van kostenbesparing want er hoeven nu geen bijzondere materialen voor onderdelen gebruikt te worden,” vertelde <strong>Guareschi</strong>. “Het was voor ons wel makkelijker om ons aan te passen aan dit nieuwe minimum gewicht omdat het ontwerp van de nieuwe motor net voor de kerst klaar was en we alleen maar een bestaand project moesten aanpassen in tegenstelling tot Honda en Yamaha. We hebben tijdens de test ook geen abnormale vibraties gehad.”</blockquote><iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fextra-kilos-zijn-niet-ten-behoeve-van-ducati%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28754%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>