Een van de namen op de deelnemerslijst voor het 2012 MotoGP seizoen is die van James Ellison, de Brit keert als CRT rijder na zes jaar weer terug naar de koningsklasse en kijkt uit naar de uitdaging die voor hem ligt.
Na succes te hebben gehad in de FIM Superstock 1000 cup en het WK Endurance kwam James Ellison in 2005 naar de MotoGP klasse, toen op de WCM Yamaha, wat in feite een voorloper van de huidige CRT klasse had moeten zijn. De Brit maakte indruk op de minder goed presterende machine en werd voor het 2006 seizoen ingelijfd bij het Tech 3 Yamaha.<br /> <br /> Ellison wist op de met Dunlop banden geschoeide Yamaha geen indruk te maken en kon zijn biezen pakken waarna hij achtereenvolgens in het AMA Superbike, Brits Superbike en WK Supersport kwam te rijden. Het komende seizoen keert de 31 jarige Brit terug naar de MotoGP klasse, nu op de Aprilia CRT machine van Paul Bird Motorsport.<br /> <br /> In een gesprek met motogp.com vertelde Ellison onder andere over het aanstaande seizoen waarin hij een voor hem vertrouwd team van monteurs achter zich heeft voor het werk aan de Aprilia met het Art (Aprilia) chassis.<br /> <blockquote>“Er is veel veranderd, het eerst jaar dat ik in de MotoGP reed was niet op een MotoGP motor en mijn R1 in het Brits Superbike was zelfs sneller, ik had dus geen beste eerste ervaring. Het jaar daarna had mijn beste jaar moeten worden maar in een groot team sta je onder druk en ik had dat onderschat. We reden dat jaar met Dunlops en we hadden problemen met het chassis dat voor veel chatter zorgde. Ik reed het hele jaar met hetzelfde materiaal en had dus elk weekend dezelfde problemen. Het is dus fijn om nu een tweede kans te krijgen met een team dat ik ken, monteurs die ik ken, dezelfde banden als iedereen en op een ogenschijnlijk spannende GP motor,” vertelde <strong>Ellison</strong>.<br /> <br /> “Ik kijk erg uit naar deze uitdaging, het is echt een droom die uitkomt. Ik weet dat het niet makkelijk zal worden maar we kunnen in ieder geval proberen de beste CRT rijder te worden, dat is ons eerste doel en we zien wel wat er verder mogelijk is. Wat de rondetijden betreft denk ik dat de fabrieksmotoren toen deze voor het eerst de baan op gingen ook niet zo goed waren. Er is jaren ontwikkeld om te komen waar ze nu zijn. Dat iedereen op Bridgestone rijdt zorgt wel voor meer balans en dat zal van pas komen. Ik denk niet dat we er zo ver vanaf zullen zitten als iedereen denkt. In de eerste paar races zal het verschil aanzienlijk zijn maar ik denk dat we daarna snel beter zullen worden.” <br /> </blockquote>
Ellison denk dat Dorna de juiste keuze heeft gemaakt met de introductie van de CRT machines en hij denkt dat de andere rijders en het publiek eerst moeten zien dat het werkt voordat ze er in gaan geloven.<br /> <blockquote>“Het is duidelijk een overgangsjaar, je kan niet ineens iedereen op CRT machines zetten, dat zou een te grote stap zijn en voor jongens als Pedrosa, Stoner en Rossi zou het als een stap terug voelen. Maar je zal in deze economische situatie iets moeten, als ze dus op een goedkopere manier hetzelfde resultaat kan krijgen en het voor de fans misschien wat spannende kan maken, dan ben ik voor. Als wij een goed seizoen kunnen rijden, niet elke 10 ronden op een ronde gezet worden en het niet lijkt alsof de motoren te langzaam zijn dan denk ik dat de anderen zich gaan realiseren dat dit de juiste manier is.”<br /> <br /> “Het is een kampioenschap van de elite, het is het beste motorkampioenschap in de wereld. De startvelden zullen daarom nooit heel groot zijn maar het werd de laatste jaren wel erg klein en dan was het gat van de toprijders naar de rijders achterin ook nog eens te groot aan het worden, dat gat moet wat kleiner. Ik denk ook niet dat de rijders voorin zoveel meer talent hebben dan die achterin rijden, ja ze zijn wat beter maar het gat is niet zo groot als het nu lijkt. Het heeft veel te maken met het materiaal en als dat gat door ander materiaal gedicht kan worden dan zullen er ook meer teams en rijders komen en dat zal het interessanter maken.”<br /> <br /> “Het zal vergelijkbaar moeten worden met Moto2. Ik was er vrij zeker van de Moto2 goed zou uitpakken maar het was zelfs nog beter dan ik had verwacht en het heeft ook andere verrast. Ik denk dat de CRT zich eerst moeten bewijzen voordat mensen het zullen accepteren maar Dorna heeft de juiste keuze gemaakt. Het zal even duren voordat de rijders en de fans het hebben geaccepteerd maar met een beetje geluk hebben we maar een paar races nodig om te bewijzen dat het de juiste beslissing was.” <br /> </blockquote><iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fellison-over-zijn-terugkeer-naar-de-motogp%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28760%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>