Met negen MotoGP seizoenen achter de rug, waarvan enkele als fabrieksrijder, besloot Colin Edwards een nieuw avontuur aan te gaan en tekende voor een CRT team. De Amerikaan heeft twee testdagen achter de rug en concludeert dat er nog veel te doen is.
Colin Edwards staat met zijn twee Superbike wereldtitels en alweer negen jaar ervaring in de MotoGP klasse nog steeds in hoog aanzien en de Amerikaan wordt gezien als een coureur die goed machine kan ontwikkelen. Toen zijn tijd bij Yamaha, eerst van 2005-2007 als fabrieksrijder en vervolgens tot het afgelopen seizoen bij het Yamaha Tech 3 team, er op lek te zitten koos Edwards dan ook voor een nieuw avontuur.<br /> <br /> Door een blessure kon Edwards pas afgelopen woensdag voor het eerst kennis maken met het materiaal waarmee hij in 2012 zal gaan rijden, te weten de BMW Suter van het NGM Forward Racing team. Edwards sloot de tweedaagse eerste test voor het team af met een 1’42.6 en was daarmee nog een eind verwijderd van de tijd die hij eerder dit jaar voor de Spaanse Grand Prix wist te noteren, een 1’39.895. Hij was verder maar 0,3s sneller dan Moto2 rijder Scott Redding. De nog niet helemaal fitte Edwards heeft na twee dagen een goede indruk gekregen en zegt dat er nog enorm veel te doen is maar dat er zeker potentieel is.<br /> <blockquote>“We hebben het een en ander kunnen bereiken maar het zeker dat we hier met een enorme to-do lijst weg gaan. We hebben nog heel veel te doen maar dat wist k eigenlijk al toen ik hier aan begon. We hebben nu in ieder geval een lijst en daar gaan we aan werken, de belangrijke dingen eerst,” vertelde Edwards aan MCN. “ De motor is beter dan ik dacht dat deze zou zijn en er is zeker meer potentieel dan wat we nu hebben laten zien. Ik heb in mijn carrière met veel motoren gereden en deze goed laten werken, deze motor kan het zeker goed doen maar ik heb daar even wat tijd voor nodig. Ik heb het wel eens erger mee gemaakt, het belangrijkste is in ieder geval tijd. Je kan wel veel gaan testen maar je moet met oplossingen zien te komen en dat is dan ook wat we de volgende keer in Sepang gaan proberen.”</blockquote>
Het grootste speerpunt is de elektronica, tijdens deze test reed Edwards met elektronica van Bosch en het zal moeilijk worden om deze snel op het niveau van de fabrieks MotoGP machine te krijgen.<br /> <blockquote>“De elektronica is het belangrijkste punt waar we aan moeten werken, nu is er niet genoeg vertrouwen bij het rijden. Dat is een gebied waar de fabrieksteams een enorm voordeel hebben en komende van Yamaha weet ik hoe lang het geduurd heeft voordat ze waren waar ze nu zijn en dat was terwijl in de tijd dat Valentino, Jorge, Ben en ik ze veel informatie gaven. Effectief gezien hebben we dus een paar jaar achterstand. Als ik nu naar de tijden kijk dan zullen we volgend jaar twee kampioenschappen zien maar we hopen het gat te kunnen dichten. Toen ik in 2003 bij Aprilia begon was dat ook geen beste motor maar we hebben in korte tijd toen veel vooruitgang geboekt. Dat is iets wat we ook met deze motor moeten doen.”<br /> </blockquote>Edwards was nog niet helemaal hersteld van zijn in Maleisië opgelopen schouderblessure maar het was belangrijk dat de Amerikaan voor het wintertestverbod met de motor zou hebben gereden, nu kan er in de winter aan gewerkt worden.<br /> <blockquote>“Ik besloot elke dag te rijden tot mijn schouder moe zou zijn maar het was fijn om uit te vinden hoe de motor was en een begrip te krijgen over de hoogte van de berg die we moeten beklimmen. Daarom wilde ik voor Valencia geopereerd worden zodat ik kon herstellen en fit genoeg zou zijn voor deze test. Mijn schouder was niet perfect maar nu hebben we een paar maanden om eens goed na te denken in plaats van dat we alles pas in februari zouden ontdekken.”<br /> </blockquote><iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fedwards-we-hebben-enorm-veel-te-doen-%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28434%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>