Home MotoGP MotoGP: Edwards vol lof over Michelin banden

MotoGP: Edwards vol lof over Michelin banden

0

Yamaha en Michelin testrijder Colin Edwards heeft er inmiddels al aardig wat testkilometers op het Franse rubber opzitten. De Amerikaan is vol lof over de Michelin banden, zegt het oude gevoel terug te hebben en nog nooit zo snel te zijn geweest op het Motegi circuit.

De actieve racecarri&egrave;re van Colin Edwards ging uit als een nachtkaars, maar al snel nam de Amerikaan de rol van testrijder op zich, voor Yamaha maar ook voor Michelin. Edwards heeft inmiddels op de Twin Ring Motegi en op het Sepang International Circuit getest met de Michelin banden en is vol lof over de prestaties van het Franse rubber.<br /> <blockquote>&ldquo;Het gaat goed en de banden zijn geweldig. Ik ben van 17-inch banden naar 16,5 inch banden en nu zijn we weer terug bij 17 inch. Het contactvlak is dan iets anders en ook het remmen voelt anders maar ik ben oud en wijs genoeg en heb me daar goed op aan kunnen passen. Ik denk dat alle jongens zich zonder problemen zullen aanpassen, het is gewoon een kwestie van uitzoeken waar je mee weg kunt komen. Alles wat Michelin tot nu toe gedaan heeft is geweldig, ik had bij elke test nieuwe spullen en die waren goed,&rdquo; aldus Edwards tegen MCN.<br /> <br /> &ldquo;Ik heb enkele achterbanden getest maar je hebt tegenwoordig zoveel elektronica, het compleet doorgronden van het gripniveau kan lastig zijn omdat de elektronica zoveel doet maar we hebben veel met de voorbanden gewerkt en we blijven daar ook aan werken. Niemand wil dat de jongens bij de eerste test onderuit gaan en dat er voor miljoenen aan schade uit de grindbak zal komen.&rdquo;<br /> </blockquote>

Edwards is vooral lyrisch over de grip die de voorbanden van Michelin bieden, het was een beetje alsof de Texas Tornado, die eerder ook voor Michelin als testrijder fungeerde, weer thuis kwam.<br /> <blockquote>&ldquo;Voor mij is de Bridgestone voorband een kwestie van insturen, remmen, dan de rem in blijven knijpen en de motor de bocht in gooien en dan gaat het altijd goed. Het maakt echt niet uit wat je doet. De voorkant van de Michelin was voor mij een soort van thuiskomen. Het was iets wat ik nog kende van duizenden ronden over het Ladoux testcircuit vele jaren geleden waarbij ik met duizenden verschillende banden reed. Het voelde als thuiskomen voor wat betreft hoe constructie van de band zich gedraagt. Bij Michelin kan je niet gewoon insturen en de rem in blijven knijpen. Je moet minder druk uitoefenen zodra je de motor omgooit en zo hoort het ook. Dat is een kwestie gevoel en dat is racen. Michelin heeft een geweldig product gemaakt en naar mijn mening moet je het best mogelijk maken en iedereen zich daaraan aan laten passen. Ze moeten niet komen met iets wat we al hebben. Er moet wat verandering komen en laten we dan maar de Michelin route volgen in plaats van een Bridgestone proberen te maken.&rdquo;<br /> </blockquote>Het heeft er alle schijn van dat er met de Michelin banden al snel harder gereden kan worden dan met de Brdgestone banden. Ducati testrijder Michele Pirro was in Valencia maar 0,2s langzamer dan zijn snelste ronde op Bridgestone&rsquo;s en Edwards ging op Motegi sneller dan hij ooit heeft gereden op het Japanse circuit. <br /> <blockquote>&ldquo;Ik ging op Michelin&rsquo;s sneller dan ik ooit op Motegi heb gereden. Ik kan je de rondetijd niet meer zeggen maar het was niet eens op een zachte achterband. Het was op een standaard band waar ik een racesimulatie op reed. De motor is natuurlijk een stuk beter dan waar ik ooit op heb gereden maar tegelijkertijd moet je wel dat gevoel hebben en als je iets hebt dat werkt dan is het makkelijk om snel te gaan.&rdquo;</blockquote><br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>