#SepangTest – De tweede testdag op het Sepang International Circuit liep uit op een bewogen dag met de crash van Loris Baz en het verhaal van de nieuwe Michelin banden. In onderstaand verslag de reacties na afloop van de top vier.
De training werd dinsdagochtend al na een uur stilgelegd vanwege een stevige crash van Avintia Racing coureur Loris Baz. De Fransman kreeg op het rechte stuk met een snelheid van rond de 290 km/uur te maken met een ontploffende achterband.<br /> <br /> Na een oponthoud van ruim een uur, bandenleverancier Michelin wenste eerst onderzoek te doen naar de oorzaak van het gebeuren, werd de sessie hervat met dien verstande dat de Franse bandenfabrikant de aanwezige MotoGP teams verzocht geen gebruik meer te maken van de zachte achterband, een maatregel die de nodige discussie opleverde.<br /> <br /> Hoewel de rijders na de onderbreking nog wel de nodige ronden afwerkten leken de snelle tijden die we in het eerste half uur op de klokken zagen verschijnen verleden tijd. Door deze situatie kan er dan ook weinig waarde gehecht worden aan de tijdlijst die aan het einde van de dag werd aangevoerd door Danilo Petrucci.<br /> <br /> De tweede tijd aan het einde van de dag kwam op naam van Jorge Lorenzo die zijn snelste tijd echter aan het einde van de dag liet noteren op een hardere band. De als derde geklasseerde Hector Barbera noteerde net als Petrucci zijn snelste tijd ook in het eerste uur op een kwalificatie band terwijl de als vierde op de lijst staande Marc Marquez zijn snelst tijd net als de nummers een en drie ook in de beginfase van de dag liet noteren.
<strong>Danilo Petrucci – Octo Pramac Yakhnich #9 – snelste ronde 2’00.095:</strong><br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Ik ben heel blij met dit resultaat. We waren snel en we hebben het beste er het beste uitgehaald in acht nemend wat er met Loris Baz gebeurde. Het is mooi om de snelste tijd achter mijn naam te hebben staan hoewel dit natuurlijk niet helemaal representatief is. Om uiteindelijk de dag af te sluiten met de snelste tijd geeft veel voldoening en geeft eens te meer aan dat het team fantastisch werk heeft verricht. In de middaguren was ik niet zo snel als gehoopt, het doel voor morgen is om dit alsnog op de rit te krijgen. Verbeteringen? Ja, vergeleken met maandag hebben we zeker progressie weten te boeken. Het vertrouwen in de fiets en de banden groeit en we wisten de electronica te verbeteren. Maar we zijn nog ver verwijderd van de topcoureurs: morgen gaan we proberen er dichterbij te komen.”</blockquote> <br /> <strong>Jorge Lorenzo, Movistar Yamaha Factory Racing, snelste ronde 2’00.155, tweede:</strong><br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Vandaag konden we na de crash van Baz geen gebruik meer maken van de zachte achterband, dus ik moest mijn rijstijl daar op aanpassen. Dat was een beetje moeilijk maar we wisten het goede gevoel vast te houden, dit ondanks een crash op het warmste moment van de dag met de harde voorband, iets dat in beetje in mijn nadeel lijkt te werken. In de middag, nadat we de zachtere (voor) band hadden gemonteerd, kreeg ik het goede gevoel van gisteren weer te pakken en was ik opnieuw de snelste coureur op de baan. Zelfs met de hardere (achter) band wist ik mijn tijd van de eerste dag te verbeteren, dat is een goed punt. We hebben nog steeds een grote marge op de rest van het veld en dat is zeer bemoedigend.”</blockquote> <br /> <strong>Hector Barbera#8, Avintia Racing, snelste ronde 2’00.387, derde:</strong><br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Het was een positieve dag en ik ben heel blij met de derde plaats. De verbeteringen met de zachte band was ongelofelijk en mijn snelste ronde was maar liefst 1,7 seconde sneller dan gisteren. Na het probleem met Loris zijn achterband konden we alleen de hardere band gebruiken. De motor stond hierdoor het grootste deel van de dag in de pitbox aangezien deze compleet afgesteld stond op het gebruik van de zachte band en we hierdoor alles compleet moesten veranderen. In de laatste twee uur kon ik pas weer naar buiten, maar ondanks dat het een beetje moeilijk was om weer het juiste ritme te vinden was het gevoel goed en voelde ik me sterk op de motor. We zijn op de goede weg nu en ondanks dat ik me er van bewust ben dat mijn positie op de lijst niet mijn werkelijke positie is weet ik ook dat er in dit kampioenschap geen cadeautjes worden uitgedeeld.”</blockquote><br /> <strong>Marc Márquez, Repsol Honda, snelste ronde 2’00.843, vierde:</strong><br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“We hebben tijdens de tweede dag een stap voorwaarts weten te maken. Helaas konden we deze progressie gedurende de dag niet helemaal doorzetten, we hebben een groot aantal dingen geprobeerd en vergeleken met gisteren was het een verbetering. Ik denk dat het belangrijk is om alles wat we vandaag geprobeerd hebben goed te analyseren om te kijken wat wel werk en wat niet. Morgen zullen we opnieuw dingen uit blijven proberen want we hebben een hoop werk te doen nog. Vandaag hebben we in beide fietsen hetzelfde ‘evo’ blok gebruikt, dit om dezelfde referenties te hebben voor de electronica test waar we mee bezig zijn.”</blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong><em>Handige links MotoGP test Sepang:</em></strong></p> <p> </p> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1JTyQFr" target="_blank">Uitgebreid fotoverslag</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1NL7RXf" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen</a></li> </ul> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…