Afgelopen week maakte de Ducati Desmosedici GP15 haar debuut op het circuit. Op het Sepang International Circuit werd al snel duidelijk dat Ducati een goede stap voorwaarts heeft gemaakt met het nieuwe model. Zowel de coureurs Andrea Dovizioso en Andrea Iannone als ook bij ontwerper Luigi DallÕIgna waren na afloop van de test zeer tevreden.
<p>Op maandag 23 februari kregen Ducati rijders Andrea Dovizioso en Andrea Iannone dan eindelijk de beschikking over de Desmosedici GP15. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat alleen testrijder Michele Pirro er tijdens de eerste dag mee zou rijden maar uiteindelijk werd besloten om ook de beide fabrieksrijders de MotoGP machine uit te laten proberen.</p> <br /> <p> Dovizioso en Iannone waren meteen vol lof over de machine, de nieuwe GP15 stuurde duidelijk beter dan zijn voorganger en vooral Iannone liet zien dat de 2015 versie van de Ducati ook nog eens snel is. De Italiaan werd noteerde tijdens de tweede dag een derde en gedurende de derde en laatste testdag een vierde rondetijd. Het was echter nog niet allemaal rozengeur en maneschijn, er werden ook een aantal opstartproblemen ontdekt waar de technici onder leiding van Luigi Dall’Igna in Borgo Panigale de komende tijd aan gaan werken. </p> <blockquote>“Voor Iannone hebben we een goede afstelling gevonden, een op zich redelijk beginpunt voor de GP15. Met Dovi moeten we nog aan het werk want we moeten wat problemen met het remmen oplossen. Ik ben dus redelijk blij maar niet heel erg overdreven aangezien er nog wel het nodige werk aan de winkel is,” vertelde<strong> Dall’Igna</strong>. “Er waren wat kleine dingen welke we niet verwacht hadden, maar dat is op zich niet gek want de motor is gloednieuw. Je moet testen, zien wat er gebeurd en dan proberen de problemen die je tegenkomt op te lossen. Naar mijn mening komt 80% van wat de rijders zeggen overeen met de simulaties, nu moeten we die andere 20% nog zien te verbeteren.”</blockquote>
<p>Er is nog geen beslissing genomen over welke motor tijdens het openings raceweekend in Qatar ingezet gaat worden, die beslissing zal na de laatste officiële MotoGP test in Qatar worden genomen waarbij de rijders de keuze zullen maken.</p> <blockquote>“Ik wil nog niet beslissen over welke machine we tijdens de eerste race in Qatar gaan inzetten. Één circuit is niet genoeg om een goed beeld van de nieuwe motor te krijgen en ik wil ook dat er eerst meer kilometers met de blokken gereden wordt. Tot nu toe hebben we geen problemen met de betrouwbaarheid gehad, dat is zeer goed, maar we moeten meer kilometers maken en zien wat er gebeurt. We moeten tijdens de test in Qatar ook nog een andere vergelijking tussen de GP14.3 en de GP15 maken en daarna hebben we wellicht een beter idee over welke motor we in de race gaan gebruiken. De beslissing zal door de rijders genomen worden, niet door mij. Zij willen datgeen wat het beste presteert en zijn niet geïnteresseerd in mijn mening. Zoals ik het nu zie is de nieuwe motor een beetje sneller in de chicane. Er zijn sommige delen van het circuit waar we best veel winst kunnen boeken maar er zijn andere delen waar we nog wat verbetering moeten zien te vinden om de prestaties van de GP14 te evenaren. In de snelle bochten ben ik tevreden over het gedrag van de motor maar ik ben niet zo tevreden over het remmen en dan vooral aan het einde van de remweg.”</blockquote><br /> <br /> <br /> <a href="https://test.racesport.nl/KALENDERRESULTS/Kalenderuitslagen/Kalenderuitslagen/tabid/95/ModuleID/1450/ItemID/142/mctl/EventDetails/Default.aspx" target="_blank">Volledige uitslagen</a><br /> <br /> <br /> <a href="https://www.flickr.com/photos/97893391@N07/sets/72157648658659674/" target="_blank">Fotoverslag Sepang Test 2</a><br /> <br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…