Journalist en motorsportcommentator Frank Weeink zal speciaal voor Racesport.nl na afloop van de Grand Prix weekenden zijn licht laten schijnen over de gebeurtenissen van het weekend. In onderstaande column de Gran Premio dÕ Italia Tim in Mugello.
Ook zo genoten van de Grand Prix van Italië? Scott Redding werd dertiende. Scott Redding, ja. Die Redding die de afgelopen dagen van alle Engelse coureurs op social media misschien wel de meeste aandacht kreeg. Niet dankzij die dertiende plaats in Italië. Redding had gedurfd om op Twitter zijn gedachten over de TT op de Isle of Man prijs te geven. Hij had daar een goede reden voor. Bob Price, een goede vriend van zijn familie, en Karl Harris verongelukten dodelijk tijdens races op Man. De dood van twee mannen die hij kende, had Redding zeer geraakt en in een aantal Tweets gaf hij blijk van zijn verdriet en bedenkingen over de races op het eiland. Neem het die jongen eens kwalijk, zou je zeggen. <p><br /> </p> <p>Nou, dat doen ze in zo'n geval in Groot-Brittannië al snel. Kritiek annex bedenkingen uiten betreffende de TT kun je ongeveer vergelijken met het eh…. aanslingeren van een debat over Zwarte Piet in Nederland. Ik noem maar iets. Hoewel Redding in zijn tweets niet één keer pleitte voor het verbieden van de Isle of Man TT, kreeg hij de hoon van een Man-minnende natie over zich heen. Zoals dat gaat op social media. Zelfs enduro-crack David Knight hoopte dat de 'wannabe rockstar' – Redding dus – te horen zou krijgen dat hij kon oprotten als hij naar Man kwam. Wat mij betreft maakte Knight hier de slechte beurt en niet Redding. Die overigens besloot om een gepland bezoek aan Man te schrappen. Of alle verwensingen – de bloemlezing varieert van 'sad little man' tot 'wanker' – er mee te maken hebben? Misschien, maar ik kan me voorstellen dat hij even niet veel zin had. Trouwens, zouden al die criticasters zijn vergeten dat hij in 2010, toen 17 jaar oud, direct betrokken was bij het dodelijke ongeval met Shoya Tomizawa in Misano? <br /> <br /> <br /> <strong> Tuintje klaar? Op naar Man!</strong><br /> In 2000 heb ik voor de eerste en tot nu toe enige keer de races op Man bezocht. Tot dan stak ik betweterig het vingertje op. Racen op Man, het kon absoluut niet. Belachelijk. Levensgevaarlijk. Enzovoort. Totdat ik in alle vroegte mijn geleende Triumph uit de ferry The Island op liet rollen. Ik werd bevangen door een bijna onbeschrijflijke magie die een hele week niet verdween. Het eiland had me in zijn greep. Meteen. Een paar jaar later ging ik met een aantal collega's terug voor een reportage buiten de TT-weken. Natuurlijk reden we de ronde. En nog een keer. En nog een keer. En wat voelden we ons stoer toen we gevieren wiel aan wiel met 200+ over de Mountain joegen. 'The buzz, the thrill'. Want dat geeft het eiland je. Het verwelkomt je, daagt je uit en verleidt je. Man is als een geliefde met een bipolaire stoornis: het ene moment vorm je een hartstochtelijke twee-eenheid, het volgende moment krijg je klappen. Letterlijk of figuurlijk. 'Trouw tot de dood ons scheidt.' Je houdt van elkaar, tegen beter weten in. En toch kan ze je diep ongelukkig maken.</p> <p><br /> </p> <p> Nu zijn coureurs bijzondere mensen. Dat merkte ik voor het eerst echt toen ik jaren geleden tijdens een allround motorsportman-wedstrijd bekende Nederlandse motormannen dubbel zag slaan van het lachen toen zijspancoryfee Daniël Willemsen na een highsider van een quad een stuk of wat sterren uit de hemel kopte. Terwijl ik al bijna 112 had ingetikt, kon ik ophangen toen ik Willemsen zelf ook hoorde bulderen. Natuurlijk had hij zich zeer gedaan. Maar om dan te stoppen? Nee, man! En om het bij het eiland Man te houden: de familie Dunlop verloor Joey en Robert na fatale crashes, (niet op Man, nee) maar het weerhield de zoons en neven er niet van om door te gaan met racen. John McGuinness vertelde ooit dat hij voor vertrek naar Man zorgt dat zijn tuin er netjes bij ligt. Dan is dat in ieder geval geregeld. Voor het geval dat.</p>
<p><strong>Hartenkreten</strong><br /> Ik heb niks met die vergelijkingen van het aantal kilometers en het aantal doden op Man en op reguliere permanente circuits en met dooddoeners dat een coureur altijd nog zelf aan het gas draait. Wedstrijden rijden en kalm aan doen, dat wringt zeer ongemakkelijk. Ik ben beslist niet anti-Man. Sterker nog, ik weet zeker dat ik ooit nog eens naar het eiland ga om me te laten betoveren tijdens de races. Maar ik weet zo een, twee drie ook niet hoe het anders moet. Maar waarom altijd in de verdediging als – zelfs vanuit 'het wereldje' – pijnpunten worden aangestipt? Zo'n zinloze woordenwisseling die al na de eerste zin verzandt in een 'ja, maar jij…'. Crescent/Suzuki-teambaas Paul Denning vroeg zich naar aanleiding van de commotie over Reddings hartenkreten in een tweet af of de opwinding van de fameuze film 'Closer to the Edge' alles maar rechtvaardigt. “Ik begrijp het, maar ik weet niet meer of het nog wel klopt”, twitterde Denning. Het is toch logisch dat iemand met die gedachte speelt? Ook een professioneel coureur als Scott Redding. </p> <p><br /> </p> <p>Redding reist volgende week naar Barcelona voor de GP van Catalunya. Op een geweldig circuit. We hopen op een klassieker. Op lijf aan lijf-gevechten. Op 'narrow escapes' zonder gewonden. Op drama en euforie. De races op Man zijn dan al weer voorbij. Heel misschien kalmeert de Ierse zee dan ook even. Maar de discussie gaat door. En, zonder Bob Price en Karl Harris, het leven ook. <br /> <br /> Weeinks Waarheid hoeft niet de jouwe te zijn U kunt reageren op deze column via de Racesport.nl Facebook pagina: <a href="https://www.facebook.com/Racesport.nl/photos/a.174729125902900.31624.131428220232991/715321201843687/?type=1&theater" target="_blank">Gran Premio d'Italia TIM</a><br /> <br /> Frank Weeink @frankweeink Frank Weeink werkt als motorsportcommentator voor Sport1, Motors TV en RTL7 en als journalist onder meer voor MotoPlus, Noppennieuws en Classic Racer.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_button_linkedin_counter"></a><br /> <br /> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…