Journalist en motorsportcommentator Frank Weeink zal speciaal voor Racesport.nl na afloop van de Grand Prix weekenden zijn licht laten schijnen over de gebeurtenissen van het weekend. In onderstaande column de Shell Advance Malaysian Motorcycle GP.
De kritiek van puristen was niet van de lucht toen Dorna in 2009 meedeelde dat de 250 cc-klasse in 2010 zou worden vervangen door een klasse waarin iedereen met dezelfde blokken zou rijden. Die Honda CBR600-blokken ook nog maar matig en als het ware uniform getuned in een soort poule terechtkomen: nijvere huisvlijt zou monteurs niet langer helpen, want aan de blokken zouden ze hun vingers niet smerig maken. Het laatste jaar met die kwartliters was geweldig, met vijf verschillende winnaars en de beslissing in een bizar spannende laatste race. Regerend wereldkampioen Marco Simoncelli crashte terwijl hij aan de leiding lag, Hiroshi Aoyama vloog het grind in en werd desondanks de laatste 250 cc-wereldkampioen. Op een Honda. Zag ik daar de Dorna-officials een lange neus maken naar Aprilia? Ik zal het me hebben verbeeld, maar de hoge leaseprijzen van de Aprilia's waren een van de redenen dat de 250 cc-klasse moest verdwijnen. Maar toch, dat die tweetakten plaats moesten maken voor goedkopere 600 cc-viertaktblokken van één fabrikant die je ook op de straat kon gebruiken – en die in het WK Supersport met veel 'fingerspitzengefühl' meer gekieteld werden – dat viel niet bij iedereen in goede aarde. Geen prototypes, geen onderlinge strijd tussen motorfabrikanten… Wéér een principe van het wereldkampioenschap verkwanseld! <br /> <br /> <strong>'CRYING ALL THE WAY TO THE BANK'</strong><br /> En zie: de Moto2 leverde in 2010 meer dan gemiddeld spektakel op. Maar liefst acht rijders wonnen races en niet minder dan elf fabrikanten annex framebouwers scoorden punten. Ik vond het fantastisch. De 'bij gebrek aan beter' uit de MotoGP afgedaalde Toni Elias maakte zijn favorietenrol waar en veroverde – op een Moriwaki! – de eerste Moto2-wereldtitel. Elias keerde zonder veel succes terug naar de MotoGP en in de Moto2 bleef veelzijdigheid troef. Met zes winnaars en zeven merken in de punten zette de voorspelbare nivellering wel enigszins in. Kijk maar naar 2003, het eerste 'full four-stroke'-jaar in de MotoGP. Honda én Proton waren er bij met een V5, Yamaha en Kawasaki zetten er een viercilinder in lijn tegenover, Suzuki en Ducati geloofden (met zeer verschillend succes) in een V4 en Aprilia had de hemels klinkende RS3. Van die vijf verschillende motorconcepten zijn er, mede door reglementswijzigingen in 2007, slechts twee over. In de Moto2 kiezen teams inmiddels ook steeds meer voor de winnende formule: een Duitse Kalex moet je hebben, het merk dat in 2010 haar eerste rijder terugvond als zeventiende in het eindklassement. Stefan Bradl werd in 2011 wereldkampioen op een Kalex, maar Suter prolongeerde de constructeurstitel, en plakte er in 2012 dankzij Marc Marquez nog een jaartje aan vast. Vorig jaar was de constructeurstitel voor het eerst voor Kalex en dit jaar behielden zij moeiteloos hun status. Maar wat ziet die lijst van fabrikanten er in het vijfde Moto2-seizoen anders uit. Verdwenen zijn de Bimota's, de ICP's, de PromoHarris-en, de MZ's, de Moriwaki's, de FTR's en de BQR's. Jammer, maar het is het recht van de sterkste. Met haar kwantitatieve en kwalitatieve dominantie in 2014 zegt zelfs constructeur Kalex niet blij te zijn, maar het feit dat ze volgend jaar nóg meer klanten van materiaal moeten voorzien – de nieuwe clientèle moet het doen met 2014-spullen – lijkt mij een typisch gevalletje van 'crying all the way to the bank'. Eskil Suter is door twee Duitse knappe koppen, die zich aanvankelijk vooral in de autosport manifesteerden, buitenom ingehaald. Het Zwitser Leven-gevoel van Suter, een van de pioniers in de klasse, zal er wel eens beter hebben uitgezien. Het lijkt er op dat hij volgend jaar alle aandacht kan concentreren op zijn enige klant en Moto2-nieuwkomer Florian Alt van IodaRacing.
<p><strong>VERLOREN GLANS</strong><br /> In Sepang werd Tito Rabat Moto2-wereldkampioen. Terecht. Gezien zijn lange weg naar de top, met technische tegenslagen, mentale dips en diepe droefheid in zijn persoonlijke leven, gun ik het de 25-jarige Spanjaard van harte. Hij heeft binnen het Marc VDS Racing Team een prachtige transformatie ondergaan als coureur en als mens. Boezemvriend Marc Marquez, Valentino Rossi en Jorge Lorenzo zwaaiden hem alle lof toe, vanwege zijn onkreukbare werkethiek – dinsdagochtend na de GP van Maleisië draaide Rabat al weer zijn rondjes op Almeria – en zijn grenzeloze liefde voor de motor. Hij was misschien niet de meest getalenteerde coureur, maar Rabat was wel het bewijs dat je met hard werken veel kunt bereiken, vond Lorenzo. Rabat gaat als eerste Moto2-wereldkampioen zijn titel verdedigen. Omdat hij nog niet klaar is voor de MotoGP, vindt hij van zichzelf. Voor die zelfkennis heb ik respect. Maar ondanks Rabats tien poles, zeven overwinningen en dertien podiums heeft de Moto2-klasse voor mij enigszins aan glans verloren. De klasse wordt meer een eenheidsworst (hoe zat het ook al weer met die hegemonie van Aprilia/Gilera in de 250 cc-klasse?) en als je de absolute wereldtalenten telt, houd je dit jaar vier vingers aan een hand over. Aan de Kalex-hegemonie is – gelukkig – met reglementaire ingrepen weinig te doen, ik hoop alleen maar met de komst van Alex Marquez en Alex Rins op een kwaliteitsinjectie in 2015. <br /> <br /> Weeinks waarheid hoeft niet de jouwe te zijn. U kunt reageren op deze column via de Racesport.nl Facebook pagina: <a href="https://www.facebook.com/Racesport.nl/photos/a.174729125902900.31624.131428220232991/790499514325855/?type=1&theater" target="_blank">Shell Advance Malaysian Motorcycle GP<br /> </a> <br /> Frank Weeink @frankweeink<br /> Frank Weeink werkt als motorsportcommentator voor Sport1, Motors TV en RTL7 en als journalist onder meer voor MotoPlus, Noppennieuws en Classic Racer</p> <p><br /> </p> <p> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…