Categories: MotoGP

MotoGP: Column: Weeinks waarheid

Journalist en motorsportcommentator Frank Weeink zal speciaal voor Racesport.nl na afloop van de Grand Prix weekenden zijn licht laten schijnen over de gebeurtenissen van het weekend. In onderstaande column de Tissot Australian Grand Prix.

Een klasgenoot uit een vroeger leven werd in mijn Havo-jaren nogal eens bij de schooldirecteur geroepen. Als het zo ver was, wist hij wel weer hoe laat het was: tijd om weer eens het leerlingenreglement over te schrijven. Na weer eens uit de klas te zijn gestuurd, verlangde de directeur vijf handgeschreven reglement van hem. &ldquo;Hebt u terug van tien&rdquo;, zou hij naar eigen zeggen aan de directeur hebben gevraagd. Het feit dat hij zijn straf altijd met een uitdagende grijns accepteerde, was een teken dat het hem allemaal niet zo veel kon schelen. Moraal van het verhaal: straf moet wel zin hebben. Of het ook zo werkt in de Grands Prix?&nbsp;<br /> <br /> <strong>'SO I GET ARRESTED'</strong><br /> Eind 2012 deed het strafpuntensysteem zijn intrede in de Grands Prix. Zoals dat gaat, werd die introductie met enige scepsis bekeken. Er zijn mensen die dergelijke systemen verfoeien en menen dat duels op de baan moeten worden uitgevochten en niet beslist moeten worden achter een soort schoolmeesterstafel. Andere sceptici voorspelden dat het meten met gelijke maten voor problemen gaat zorgen. Voor wie het niet helemaal op de harde schijf heeft staan: met vier strafpunten start je achteraan, na zeven begin je vanuit de pitlane en met tien start je helemaal niet. Sancties zijn niet nieuw. In het afgelopen decennium stond Jorge Lorenzo na het veroorzaken van een crash in 2005 in Japan de daaropvolgende wedstrijd in Maleisi&euml; aan de kant en in 2004 beschouwde de wedstrijdleiding het ijverige schoonvegen van de grid in Qatar door de teams van Valentino Rossi en Max Biaggi in 2004 als onreglementair. Rossi en Biaggi werden teruggezet naar de laatste twee plekken op de grid. Lorenzo verklaarde vele jaren later dat hij rustiger was geworden van het strafbankje. Marc Marquez moest in 2012 vanaf de laatste startplaats beginnen aan de Grand Prix van Valencia, omdat hij de cruisende Ratthapark Wilairot onbesuisd van achteren ramde na afloop van de training in Phillip Island. Zoals je je misschien herinnert, Marquez won wel in Valencia.&nbsp; <p>&nbsp; </p> <p>Toch zal die domme actie van Marquez de wedstrijdleiding destijds hebben gesterkt in hun gedachte dat een strafpuntensysteem noodzakelijk was. Een jaar eerder hadden voormalig zondaar Lorenzo en Dani Pedrosa zich herhaaldelijk beklaagd over het rijgedrag van Marco Simoncelli. Lorenzo waarschuwde de Italiaan voor de Portugese GP dat hij meer moest gaan nadenken, anders… Met zijn &ldquo;so I get arrested&rdquo;, kreeg Simoncelli de lachers op zijn hand &ndash; ik behoorde daar ook toe. En toch, zonder de verwijzing te willen maken naar Simoncelli's tragische dood, Lorenzo sprak geen onzin. Coureurs zijn verantwoordelijk voor hun eigen doen en laten, maar hebben ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid. En zoals dat vaker gaat in individuele sporten, de ik-persoon is het belangrijkst. Terecht, maar dat is wat anders dan rijden met oogkleppen op.&nbsp;</p>

<strong>BIJ TWIJFEL NIET INHALEN</strong><br /> In Phillip Island pakte race-directie eindelijk eens door en bestrafte zeven rijders na de Moto3-training &ndash; inclusief Scott Deroue &ndash; met (slechts ) &eacute;&eacute;n strafpunt vanwege het veroorzaken van gevaarlijke situaties toen zij op snellere collega's wachten. De wekelijkse opwinding van Jack Miller (zelf al twee strafpunten na het veroorzaken van een racecrash in Mugello) vind ik soms wat 'over the top', maar ik begrijp hem wel. Jezelf in gevaar brengen is al twijfelachtig, een ander daarbij betrekken op deze manier, schreeuwt om sancties. Er waren meer strafpunten in Australi&euml;. In de MotoGP zorgden Stefan Bradl en Andrea Iannone (al &eacute;&eacute;n strafpunt in Frankrijk vanwege gevaarlijk rijden in de kwalificatie) voor brokken. Dit waren geen race-incidenten meer, oordeelde de wedstrijdleiding. Bradley Smith haalde in onder geel: &eacute;&eacute;n strafpunt. Efren Vazquez kreeg er twee; &eacute;&eacute;n vanwege het ten val brengen van Romano Fenati in de race &eacute;n &eacute;&eacute;n vanwege het maken van een ongeoorloofde proefstart. Aleix Espargaro kreeg voor dezelfde overtreding 500 euro boete. Ik ben een voorstander van het uitdelen van sancties, omdat ik vind dat je een rijder best terug mag fluiten na een overtreding. Maar juist in de ongelijke strafmaat voor hetzelfde vergrijp bij Vazquez en Espargaro schuilt de zwakte van het systeem. Wat je wilt vermijden, is wat die directeur op de Havo zo vaak moest aanhoren: 'ja, maar hij dan?' Ok&eacute;, de aloude kreet 'bij twijfel niet inhalen' gaat wat ver in een sport waar je toch vooral sneller wilt zijn dan je tegenstanders, maar ook coureurs zijn gebaat bij duidelijkheid van de zijde van de wedstrijdleiding: 'doe je dit, dan krijg je dat'.&nbsp;<br /> <p><br /> </p> <p> Dit jaar werd het strafpuntensysteem aangepast. Werden punten aan het eind van 2013 nog kwijtgescholden, met ingang van dit seizoen blijven ze een jaar lang staan. De spreuk 'we beginnen allemaal weer bij nul' geldt dus volgend jaar niet voor iedereen. Het is een voorsprong die je niet wilt hebben. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p>Weeinks waarheid hoeft niet de jouwe te zijn. U kunt reageren op deze column via de Racesport.nl Facebook pagina: <a href="https://www.facebook.com/Racesport.nl/photos/a.174729125902900.31624.131428220232991/786831144692692/?type=1&amp;theater" target="_blank">Tissot Australian Grand Prix</a></p> <p> </p> <p>&nbsp;<br /> Frank Weeink @frankweeink<br /> Frank Weeink werkt als motorsportcommentator voor Sport1, Motors TV en RTL7 en als journalist onder meer voor MotoPlus, Noppennieuws en Classic Racer</p>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago