Categories: MotoGP

MotoGP: Column: Weeinks waarheid

Journalist en motorsportcommentator Frank Weeink zal speciaal voor Racesport.nl na afloop van de Grand Prix weekenden zijn licht laten schijnen over de gebeurtenissen van het weekend. In onderstaande column de Gran Premio Movistar de Arag—n.

<p>Kun je ergens enorm van genieten, terwijl je er eerst een hekel aan hebt? Ik weet sinds afgelopen zondag heel zeker van wel. Ik was principieel geen groot voorstander van 'flag-to-flag'-races, omdat ze naar mijn mening op een wat kunstmatige manier voor spanning zorgen. Dat klinkt misschien wat vreemd, laat ik daarom proberen het uit te leggen. Hoewel ik beslist affiniteit heb voor de Formule 1 zal ik er niet snel een middagje voor gaan zitten. Dat komt omdat ik vaak de indruk heb &ndash; terecht of niet terecht, dat maakt nog niet eens uit &ndash; dat wedstrijden in de pits gewonnen worden dankzij slimme strategie&euml;n. Een wedstrijd moet je winnen op de baan en dan moet je niet bewust banden maken die het geen race uithouden. Van dat soort kunstgrepen ben ik dus geen groot fan: spanning en sensatie cre&euml;ren omdat je anders bang bent dat de toeschouwers te kort komen.&nbsp;<br /> <br /> <strong>VLUGGERTJE</strong><br /> In 2005 besliste Dorna dat door regen onderbroken races met een herstart niet alleen voor grote vertraging zorgden, maar ook voor ergernis bij de tv-kijker en tv-zenders die in de knel kwamen met hun dagprogrammering. Ik kan me de Grand Prix van Itali&euml; in Mugello in 2004 nog goed herinneren. De race. De regen. De rode vlag. De herstart. Over zes ronden. Zes, ja. Vier verschillende koplopers en &eacute;&eacute;n winnaar, Valentino Rossi, slechts 0,361 voor Sete Gibernau. Zelden kwam bij een 'vluggertje' zoveel massaal gedeelde opwinding vrij (schat ik in, maar ik sta open voor andere voorbeelden). Toch, een MotoGP-race over 31 kilometer? Nee, dat kon eigenlijk ook niet. Vandaar: de 'flag-to-flag'-regel. Wielwissels werden als te gevaarlijk beoordeeld &ndash; verwijzingen naar het WK Endurance legde men snel terzijde &ndash; en dus konden de coureurs vanaf 2005 in een 'dry race' overstappen op hun reserve-machine als de witte vlag, het teken van regen, werd gezwaaid. Niet in de 125 en 250, want die rijders (en nu dus de Moto3 en Moto2) beschikten slechts over &eacute;&eacute;n machine.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p> Officieel was de Grand Prix van Portugal de eerste 'flag-to-flag'-race, maar toen na beginnende regen de witte vlag werd gezwaaid, toerde iedereen lekker door. Alex Barros won, voor Valentino Rossi, Sete Gibernau crashte. Maar de eerste keer dat coureurs echt gebruik maakten van de mogelijkheid om te wisselen, was tijdens de Grand Prix van Australi&euml; in 2006. Iedere motorsportliefhebber zal zich die race herinneren, vooral vanwege &eacute;&eacute;n ding: de rokende powerslide van winnaar Marco Melandri uit de laatste bocht &ndash; met &eacute;&eacute;n (1) hand aan het stuur. Carlos Checa en Colin Edwards, toch geen bangerds in de regen, eindigden gestrekt, Chris Vermeulen werd tweede, Rossi finishte als derde.&nbsp;</p>

<p><strong>TACTIEK</strong><br /> Inmiddels zijn er sinds die eerste echte in 2006 behoorlijk wat 'flag-to-flags' geweest maar sinds de Grand Prix van Aragon ben ik echt om. Er zijn in de loop van de jaren heel wat regels en reglementswijzigingen geweest waar je op zijn minst het nut van mag betwijfelen. Zonder een direct oordeel te geven noem ik er een paar uit de losse pols: van 990 naar 800 cc en &ndash; hup! &ndash; weer terug naar 1000 cc, van 24 naar 22 naar 21 en toen naar 20 liter en recentelijk de extra liters benzine voor rijders in de Open Klasse, de softere banden die ze mogen gebruiken en de extra blokken die ze mogen verslijten. Maar sinds afgelopen zondag heb ik met een vrolijk gemoed mijn scepsis over de 'flag-to-flag'-regel definitief naast me neer gezet. Flag-to-flag-races vergroten de onvoorspelbaarheid, iets wat in Aragon weer eens zeer duidelijk werd onderstreept. De hectiek van rijders die binnenkomen, lenig overspringen van de ene op de andere fiets en weer vertrekken. Hoe ver liggen ze achter? Of hoeveel hebben ze gewonnen? En hoe pakt die tactiek uit? Toch een rondje te vroeg gepit? Of te laat? Geen gedoe met boordradio's, maar vertrouwen op wat de coureur voelt en durft. Zelfs de allerbesten vertrouwen soms te veel op hun eigen gevoel en moed, bleek &oacute;&oacute;k in Aragon. Die ene alleskunner bleek niet alles te kunnen. Hij hinkte op twee gedachten. Hinkte, hinkte nog een keer &ndash; en struikelde over zijn eigen dadendrang. En met een winnaar die het dik verdiende. Jorge Lorenzo durfde na zijn dertiende plaats tijdens de natte Dutch TT toe te geven dat er geen andere rijder banger was geweest dan hij. In niets deed hij in Aragon denken aan dat natte bange vogeltje in Assen of de man die na zijn crash in Qatar en die belachelijke valse start in Amerika door velen was beschimpt. Aan de wereldtitel hoeft hij niet te denken, maar vanaf de Dutch TT behaalde geen enkele MotoGP-coureur meer punten dan Lorenzo. Nee, ik ga niet pleiten voor verplichte pitstops, maar bij deze roep ik uit volle borst 'leve de 'flag-to-flag'-regel!&rdquo;. En mocht er ooit een Nederlander een 'flag-to-flag'-race winnen in de MotoGP, dan gaat bij mij de vlag uit.&nbsp;<br /> <br /> Weeinks waarheid hoeft niet de jouwe te zijn. U kunt reageren op deze column via de Racesport.nl Facebook pagina: <a href="https://www.facebook.com/Racesport.nl/photos/a.174729125902900.31624.131428220232991/775037495872057/?type=1&amp;theater" target="_blank">Gran Premio Movistar de Arag&oacute;n</a><br /> <br /> Frank Weeink @frankweeink<br /> Frank Weeink werkt als motorsportcommentator voor Sport1, Motors TV en RTL7 en als journalist onder meer voor MotoPlus, Noppennieuws en Classic Racer</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <div><br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –> </div>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago