Home MotoGP MotoGP: Column: Weeinks waarheid

MotoGP: Column: Weeinks waarheid

0

Journalist en motorsportcommentator Frank Weeink zal speciaal voor Racesport.nl na afloop van de Grand Prix weekenden zijn licht laten schijnen over de gebeurtenissen van het weekend. In onderstaande column de GP TIM di San Marino e Della Riviera di Rimini.

<p>Het is nog niet zo ver, maar Tom Sykes is een mooi stuk op weg om voor de tweede keer wereldkampioen Superbike te worden. Sinds 1988 hebben acht rijders twee keer of vaker de WK Superbike-wereldtitel veroverd. Sykes rijdt ook volgend jaar voor het Kawasaki-team. Geen slechte keus. Fred Merkel, Troy Corser en ook Carl Fogarty, allen goed voor twee of meer WSB-titels, lieten zich slechts heel af en toe zien in de 500 cc-Grands Prix en bleven alle drie steken op minder dan tien GP-starts. Doug Polen beperkte zich volledig tot de dikke viertakten. Colin Edwards, Troy Bayliss en James Toseland maakten na hun titels de stap naar de MotoGP, Max Biaggi bewandelde na vier 250 cc-wereldtitels de omgekeerde weg met veel succes. Sykes vindt dat er in het WK Superbike coureurs rijden die beter zijn dan sommige jongens in de MotoGP. Helaas zei hij niet aan wie hij denkt, maar ik ga er voor het gemak dan even van uit dat hij zichzelf daar ook toe rekent. En na diens magistrale overwinning in Misano denk ik ook dat Sykes vindt dat Valentino Rossi zijn plaatsje in de MotoGP wel heeft verdiend.&nbsp;<br /> <br /> <strong>DUWEN EN TREKKEN IN DE STOELTJESDANS</strong><br /> Er is snel een rijtje namen te noemen van WSB-rijders die ik graag in de MotoGP zou zien. Sykes zeker, Marco Melandri, Jonathan Rea, Chaz Davies Loris Baz misschien ook wel, en goed: waarom Sylvain Guintoli ook niet? Maar er zijn nog veel meer jongens in de Moto2 en Moto3 die meer te bieden hebben dan een aantal MotoGP-rijders. Of ze ooit allemaal zo ver komen, hangt van meerdere factoren af. Het aantal beschikbare plekken, bijvoorbeeld. Sykes voelt zich best happy in het WK Superbike, maar verbaast zich ook dat er vanuit de MotoGP niet echt concrete interesse in hem is. Anderzijds, geeft hij aan, de MotoGP prikkelt pas echt als je beschikt over een knappe fiets. Veel coureurs spreken de ambitie uit ooit in de MotoGP te belanden, maar onderaan beginnen &ndash; op bijvoorbeeld een Honda-productieracer &ndash; nee, liever niet. Sinds de MSMA, de vereniging van fabrikanten, een aantal jaren geleden in overleg met Dorna besloot dat elke fabrikant slechts vier machines (fabrieksmotoren en satellietmachines) zal inzetten, is het duwen en trekken tijdens de jaarlijkse stoeltjesdans. Johnny Rea, volgens sommige insiders de beste Superbike-coureur die er rond rijdt, vertelde een paar weken geleden dat hij 'als lid van de Honda-familie' op meer had gehoopt dan een plek in het team van Jorge Martinez &ndash; op een productie-Honda, dus. Rea wist niet wat het met zijn motivatie zou doen als hij moest vechten voor, zeg, een tiende plaats. Dan lijkt het me verstandig om te blijven zitten waar je zit, in het WK Superbike derhalve.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Anderzijds, laten we eerlijk zijn, waarom zou je het inderdaad doen als er nog slechts kruimels naast het servet vallen? Sykes is een van die mannen die terecht een goede boterham verdient maar zou juist dat ook niet voor een rem op de sportieve ambitie kunnen zorgen? Marco Melandri werd enige tijd genoemd voor het Aprilia MotoGP-team voor 2015, maar het begint er steeds meer op te lijken dat hij in het WK Superbike gouden eieren voor zijn goede geld kiest. Ook dat lijkt me verstandig. Aan Melandri, een vijfvoudig winnaar in de MotoGP en vice-wereldkampioen in 2005, heb je geen vrolijke jongen als hij ver buiten de ereprijzen meerijdt. Want dat mag je verwachten. Alvaro Bautista liet zich enige tijd geleden tijdens een sponsorbezoek in Nederland ontvallen dat hij hoopte volgend jaar eindelijk op een &eacute;cht competitieve machine te zitten. Het pionieren, zoals bij Suzuki in 2010 en 2011 en op de Gresini-Honda met Showa-vering en Nissin-remmen, was hij wel een beetje beu. Waarom dan toch gekozen voor de Gresini-Aprilia? Gebrek aan alternatief? Of toch investeren in de toekomst, en &ndash; misschien tegen beter weten in &ndash; hopen dat het zich over een paar jaar uitbetaalt? Met Bautista zullen we de komende jaren financieel vast geen medelijden hoeven te hebben, maar hoe houdt de sportman Bautista zich?&nbsp;</p>

<p><strong>JUICHEN VOOR MICHAEL</strong><br /> Uiteindelijk drijven ambitie, eerzucht en een geloof in eigen kunnen iedere sportman &ndash; en fabriek, gezien de komst in de MotoGP van Suzuki, Aprilia en in 2017 ook KTM &ndash; en in de motorsport, waarin materiaal zo'n voorname rol speelt, wordt er ook veel van je mentale incasseringsvermogen gevraagd. Mikken op het hoogste, voor veel coureurs toch echt nog steeds de MotoGP, is prijzenswaardig, maar ik neem het geen enkele coureur kwalijk als hij in een andere klasse &eacute;n op een ander niveau voor overwinningen wil vechten. Toch heb ik stiekem wel iets meer respect voor Eugene Laverty dan voor Jonathan Rea. Laverty wil zoals het er nu naar uitziet bij Aspar op zijn 28e w&eacute;l onderaan beginnen in de MotoGP. Ik blijf nog wel zitten met &eacute;&eacute;n vraagje. Zou ik harder juichen voor Michael van der Mark op een achtste, negende of tiende plaats in de MotoGP dan voor een podiumplaats in het WK Superbike? Met een beetje geluk weet ik over een paar jaar het antwoord.&nbsp;<br /> <br /> Weeinks waarheid hoeft niet de jouwe te zijn. U kunt reageren op deze column via de Racesport.nl Facebook pagina: GP TIM di San Marino e Della Riviera di Rimini.<br /> <br /> Frank Weeink @frankweeink<br /> Frank Weeink werkt als motorsportcommentator voor Sport1, Motors TV en RTL7 en als journalist onder meer voor MotoPlus, Noppennieuws en Classic Racer</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>