Ferry Brouwer, bij vele wegrace liefhebbers bekend van het Yamaha Classic Racing Team en de grote man achter het succes van Arai Helmets Europe, vertelt in onderstaande column zijn verhaal over de onbevangenheid van een coureur.
<p>Interessant en tegelijkertijd een moeilijk thema. Ik denk dat de hele MotoGP wereld verrast is door het optreden van Marc Marquez. Het was natuurlijk al duidelijk dat hij zeeeeer hoge ogen zou gaan gooien. Wat coureurs misschien niet willen begrijpen is dat zij net als alle andere mensen ouder worden, dan komt er een piek en daarna gaat het langzaam of vlug bergafwaarts. Een paar hebben zich dat in het verleden gerealiseerd en zijn er op tijd mee gestopt. </p> <br /> Zoals Marquez nu de MotoGP wereld bestormd, zo deed Freddie Spencer dit in zijn begintijd in de 500cc in 1982 en behaalde zelfs de allereerste tweetakt zege voor Honda, een jaar later de eerste wereldtitel voor hetzelfde merk in de zwaarste klasse. Maar Spencer is zijn erge valpartij in Rijeka met de Yamaha nooit meer te boven gekomen, daarna was het alleen maar geklaag over de motor, idem Rossi nu. De hegemonie van Rossi is historie, weet je dat zijn GP carrière duurt inmiddels al langer dan die van Agostini (1964-1977= 13 jaar ) Rossi 1996-2013= 17 jaar, en dat vergeten mensen. Capirossi was natuurlijk ook zo'n voorbeeld; lekker blijven hangen in de hoop dat, en de motoren maar steeds de schuld krijgen. In het begin van hun carrière hoorde je die gasten daar nooit over.<br /> <br /> <p> Opvallend is dat, wanneer een coureur na het behalen van een kampioenschap een zware blessure oploopt, de absolute top niet meer bereikt wordt. Er zijn 2 coureurs bekend die een zware blessure voor hun kampioenschap opliepen, Barry Sheene behaalde na zijn Daytona crash de wereldtitel in 1976 en 1977. Mick Doohan behaalde na zijn zware crash in Assen vijf keer op een rij een wereldtitel, n.l. van 1994 t/m 1998.</p> <p><br /> </p> <p>De gemiddelde aanvangsleeftijd is in de loop der jaren drastisch naar beneden gegaan, dan ligt het voor de hand dat de wereldkampioenen ook steeds jonger worden en dat een coureur stopt dus ook. Vroeger begon men vanaf 18 jaar of veel later, Fergus Anderson was ver over de veertig toen hij wereldkampioen werd in 1955, dat record zal nooit meer verbroken worden. Het is een logische verschuiving. Sinds het verdwijnen van het IJzeren Gordijn is de gemiddelde leeftijd van turnsters omhoog gegaan al is het maar met een paar jaar: reden het bewind, en alles wat daar voor vrij gemaakt werd om resultaten te behalen dat hadden hebben we in het westen nog steeds niet. Hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel te zeggen: een natuurlijk verloop en acceptatie van de persoon in kwestie dat het nou eenmaal zo is. <br /> <br /> Kenny Roberts vatte het mooi samen over hoe een coureur begint en hoe die eindigt: Reden van het stoppen was dat hij in elke bocht van alle circuits wel iemand had zien liggen. Dat gegeven zet een rem in je hoofd.<br /> <br /> </p>
<p><strong>Ferry Brouwer:</strong><br /> Ferry Brouwer werd op 9 mei 1949 geboren in Den Haag. Op zesjarige leeftijd ging hij met zijn vader voor het eerst naar Grand Prix en was meteen besmet met het wegrace virus.</p> <p><br /> </p> <p>Zelf nam hij ook nog deel aan motorraces maar zijn actieve carriere duurde maar kort vanwege het feit dat hij liever aan een motorfiets sleutelde in plaats van er op te rijden. Als monteur werkte Brouwer o.a. voor Phil Read, Chas Mortimer, en het officiele Yamaha fabrieksteam. In het dagelijks leven werkte Brouwer als chefmonteur bij Ton van Heugten Motors in Amersfoort waar hij o.a. de Yamaha zijspancross combinatie prepareerde en een aantal jaren het toenmalige Ton van Heugten Road racing Team runde.</p> <p><br /> </p> <p>In 1983 startte Brouwer, samen met zijn vrouw Margriet (die hij in de zeventiger jaren leerde kennen bij Yamaha Motor NV) het bedrijf Arai Helmet Europe. In 2008, na 25 jaar, besloot Brouwer het rustiger aan te gaan doen.</p> <p><br /> </p> <p>Vanaf dat moment besloot Brouwer zijn hobby, het Yamaha Classic Racing Team, professioneler aan te gaan pakken en uit te bouwen naar een hoger niveau. Het door Yamaha ondersteunde Classic Racing Team is de afgelopen jaren dan ook uitgegroeid naar een begrip. Brouwer gaf echter onlangs te kennen dat het na vele jaren mooi is geweest en hij aan het einde van het seizoen zal stoppen met het YCRT. Door de vele successen is het volgens hem de laatste tijd bijna een verplichting geworden waardoor er, ondanks dat de passie er zeker nog wel is, de motivatie daalde.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FCOLUMNS%2Fcolumn-de-onbevangenheid-van-een-coureur%2Ftabid%2F119%2FiNews_ID%2F32379%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&font&colorscheme=light&action=like&height=80&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…