Het is vandaag (23-10-12) precies een jaar geleden dat Marco Simoncelli het leven liet na een zware crash op het Sepang International Circuit. Velen zullen vandaag even stilstaan bij het verlies van de markante en geliefde MotoGP coureur. In onderstaande column het verhaal van Racesport.nl redacteur en groot Simoncelli fan Brian de Greef.
We zijn inmiddels een jaar later dat Marco Simoncelli aan zijn verwondingen bezweek na een zware crash, maar het voelt alsof het twee weken terug is dat ik hem op de grid in Maleisië zag staan. Een natte handdoek over zijn grote bruine krullenbos om zich tegen de hitte te beschermen, een grote zonnebril en die eeuwige glimlach. Want wat er ook gezegd werd, Marco bleef altijd lachen.<br /> <br /> En er werd een hoop over SuperSic gezegd en geschreven. Buiten de baan was de lange Simoncelli één van de leukste personen, maar zodra zijn ouderwets rood-wit gestreepte helm over zijn hoofd ging veranderde er iets. Gretigheid nam zijn gedachten over en dat kwam hem vaak duur te staan met veel crashes. Bewonderenswaardig liep Simoncelli bijna nooit een (zware) blessure op in zijn loopbaan en stapte hij elke keer weer zonder angst op zijn motor. Zijn gretigheid werd door andere rijders vaak verwoord als agressief rijden, maar Sic moest wel. Op de lange rechte stukken verloor hij teveel terrein door zijn vele centimeters in de hoogte en het gewicht dat dat mee bracht, wat hij dan in de bochten goed moest maken. Zijn rijstijl was een frisse wind in de Grand Prix-wereld die we niet snel weer zullen zien en waar zijn collega’s dat niet altijd konden waarderen, deden de fans dat wel. Binnen korte tijd had de Italiaan een horde fans verzameld, waaronder ik.
Ik zag Marco voor het eerst in 2007. Door zijn grote haardos viel hij op in de paddock en ik ben hem sindsdien gaan volgen. Een jaar later werd hij uit het niets wereldkampioen in de 250cc-klasse en dat wist hij bijna te herhalen in 2009. De lange slungelige Simoncelli verdiende een promotie naar de MotoGP, maar dat werd niet meteen een droomhuwelijk. Een paar zware crashes in het voorseizoen tastte zijn zelfvertrouwen flink aan en pas aan het einde van het seizoen liet Sic zich tussen de ‘grote jongens’ zien. Vorig jaar deed hij dat vanaf het begin van het seizoen, vooral in de trainingen, en wist hij zelfs een paar poles te pakken. In de race ging het echter nog vaak mis. Veel crashes, waarbij hij soms ook anderen meenam in zijn val, kostte hem veel punten en krediet bij zijn collega’s en hij werd al vaker in een kwaad daglicht gezet. Tot de knop bij hemzelf omging halverwege het seizoen en hij zijn eerste podium wist te pakken in Brno met een derde plaats. En niet veel later een stapje dichter bij een overwinning op Phillip Island. Het zelfvertrouwen was hoog toen er afgereisd werd naar Maleisië, maar daar zou SuperSic de finishvlag niet zien. Een fataal ongeluk zorgde voor een leegte in mijn leven en dat van vele motorsportvolgers.<br /> <br /> Sinds die zondagochtend van 23 oktober is er geen dag voorbij gegaan dat ik niet een moment aan Marco heb gedacht. Zelfs de meest kleine dingen, bijvoorbeeld iets waar het nummer 58 in voorkomt, doen me aan hem denken en roepen herinneringen op. Ondanks die mooie herinneringen is het elke keer weer moeilijk om te bedenken dat ik hem nooit meer zijn helm op zal zien doen, nooit meer een inhaalactie zal zien maken of zelfs zijn glimlach te zien. Maar Marco zal voortleven. In mijn hart, en in de vele harten van de mensen die hem lief hadden. Om zijn glimlach, om zijn wilde krullenbol en om zijn felheid op de motor. Want als ik iets niet kan vergeten is het Marco. Ciao SuperSic! #58<br /> <br /> <em> Brian de Greef </em> <p><br /> </p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2Fciao-supersic-%2Ftabid%2F119%2FiNews_ID%2F31224%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…