Home MotoGP MotoGP: Checa: ÒHet probleem zijn de bandenÓ

MotoGP: Checa: ÒHet probleem zijn de bandenÓ

0

Veel mocht Carlos Checa niet over zijn tests met de Ducati Desmosedici zeggen maar in een interview met het Spaanse Marca liet de Spaanse wereldkampioen toch het een en ander los.

Om het Ducati MotoGP team weer op de rails te krijgen heeft men de hulp van World Superbike kampioen Carlos Checa ingeschakeld. De Spanjaard heeft inmiddels al twee keer met de Desmosedici mogen testen maar hij mag van Ducati niets over de tests vertellen. <br /> <br /> Het Spaanse Marca had recent een interview met de Althea Ducati rijder en daarin kwamen, ondanks dat Checa niet in details trad, toch enkele interessante dingen naar voren.<br /> <blockquote>&ldquo;Testrijder zijn voor Ducati is een geweldige ervaring voor mij. Dit is een motor waarmee ze vanaf nul beginnen en dat geeft me een bijzonder gevoel. Het is een belangrijk moment en ik help ze zoveel als ik kan en probeer de best mogelijke informatie te geven. Ik ben erg blij dat ik aan dit project mag werken,&rdquo; vertelde <strong>Checa</strong>.<br /> <br /> &ldquo;Ik heb geen idee of deze motor Rossi verder naar voren zal brengen want ik heb niet met de andere motoren gereden. Ik zou met deze motor tegen andere moeten racen om te kijken waar we staan. Wat mij opvalt is dat deze motor veel beweging heeft, ik merk wat beperkingen aan het chassis en dat is iets waar ze aan moeten werken. Ik kan geen andere details geven want het is mij verboden daarover te praten.&rdquo;<br /> </blockquote>

Checa denkt echter niet dat het probleem bij het chassis ligt, de wereldkampioen legt de zere vinger bij de Bridgestones. Datgene wat Ducati vanaf 2005 hielp om echt aansluiting bij de top te krijgen &ndash; Ducati stapte na het 2004 seizoen over op Bridgestone banden en zorgde zo indirect voor een revolutie wat enkele jaren later leidde tot het vertrek van Michelin &ndash; lijkt nu het probleem te zijn.<br /> <blockquote>&ldquo;Iedereen heeft het over de motor en het chassis maar wat in deze categorie belangrijk is, zijn banden. Deze zijn superstug en het is moeilijk om te voelen waar de grens ligt en tegenwoordig wordt een motor ontworpen met in het achterhoofd de banden. Als dit niet veranderd dan is de motor niet fijn om mee te rijden, het zal verwarrend zijn en je zal er makkelijk mee onderuit gaan. Dat is datgene wat de MotoGP verpest, de rijders gaan onderuit zonder te begrijpen waarom dat gebeurd. Als je niet weet waar de grens van de banden ligt dan is het moeilijk om een motor te ontwikkelen.&nbsp; Het probleem is niet het chassis, Ducati heeft dat vier keer veranderd en het resultaat was hetzelfde, de banden zijn dus het probleem.&rdquo;<br /> </blockquote> <p>De Bridgestones lagen de afgelopen seizoenen al enige keren onder vuur, onder andere omdat ze te snel zouden afkoelen en omdat het te lang duurt voordat ze op temperatuur zijn. Het lijkt er overigens op dat de problematiek met de banden al een van de aandachtspunten van veiligheidsadviseur Loris Capirossi is, de Italiaan heft al meerdere besprekingen met technici van Bridgestone gehad.</p> <p>&nbsp;</p> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border:medium none; border-image: initial; overflow-x: hidden; overflow-y: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fcheca-het-probleem-zijn-de-banden-%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28572%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80"></iframe>