Categories: MotoGP

MotoGP: Capirossi: reglement in het nadeel van Suzuki

De kansen voor Suzuki om dichterbij de andere MotoGP fabrikanten te komen zijn een stuk kleiner geworden door het huidige reglement, dat is tenminste de mening van veteraan Loris Capirossi die de koe flink bij de horens pakt.

Loris Capirossi denkt dat zijn werkgever Suzuki, door het met het oog op kostenbesparing nieuwe ingevoerde reglement, gaan kans maakt om dichterbij de concurrentie te komen. Het lijkt er dus op dat de Japanse fabrikant wederom een moeilijk MotoGP seizoen voor de boeg heeft en daar heeft de meest ervaren MotoGP coureur flink de balen van.

"Je kan al niet testen met de gecontracteerde rijders en daar bovenop komt dan die absurde regel van maar zes motoren in een heel seizoen. Hoe kan je een nieuw motorblok of iets anders ontwikkelen als je je aan dergelijke reglementen moet houden?" vertelde Capirossi aan het Italiaanse Motosprint.

"We hadden in de tweede helft van 2009 al enorme problemen met de betrouwbaarheid en hoe kan je in godsnaam een motorblok ontwikkelen als deze gesealed is. Dit is echt heel erg nadelig voor ons. Ze werken als gekken in Japan en in Sepang zullen we een prototype hebben met veel nieuwe onderdelen maar we hebben maar zes dagen om het juiste materiaal er uit te pikken. Als we halverwege maart in Qatar deze keuze nog niet hebben kunnen afronden dan betekend dat, dat we het hele seizoen met een niet naar behoren ontwikkelde motor moeten rijden. Dat is gewoon niet goed en niet eerlijk. Het heeft zo ook totaal geen zin."

"(testrijder) Nobuatsu Aoki test een keer per week maar niet onder de goede omstandigheden. Om de motor te ontwikkelen heb je de rijders van het team nodig, zij kunnen tot op de limiet komen. Als je drie seconden per ronde langzamer gaat dan lijkt iets misschien goed te werken maar dat werkt dan weer niet in een race omdat de omstandigheden dan heel anders zijn. Ik geef het reglement de schuld omdat het gewoon fout is. De beperkingen op het testen en het aantal motorblokken verruïneren deze klasse."

Volgens Capirossi, die het komende seizoen voor de 300e keer aan de start zal verschijnen en met een beetje geluk zijn 100e podium zou kunnen pakken, zorgen deze maatregelen ook niet voor de besparingen die men op het oog had.

"Het is waar, de fabrikanten wilden het maar ze hadden het fout. Soms krijg je geen grip op wat ze willen. Deze bende komt doordat ze geld wilden besparen maar als je goed kijkt dan besparen ze maar erg weinig."

Na alle kritiek op het reglement geeft Capirex toe dat ook Suzuki hun werk de afgelopen jaren niet goed gedaan heeft.

"In het begin, het eerste jaar van de 800cc, hadden ze een goede motor. Het probleem is dat het nog steeds dezelfde motor is. Ze hebben het motorblok nooit doorgeëvolueerd. Ze komen nooit met cruciale of revolutionaire ideeën. Ze komen daarnaast alleen met nieuwe onderdelen als ze zeker weten dat deze het uit zullen houden en dat vertraagt het ontwikkelingsproces. Misschien gaat het wel beter met nieuwe onderdelen maar ze nemen ze niet mee."

"Het is een kwestie van mentaliteit, die is wel aan het veranderen maar daar is tijd voor nodig. Tot twee jaar geleden hadden ze een projectleider die bij de productiemotoren vandaan kwam. Hij was niet de juiste persoon voor de raceafdeling. Nu zijn er nieuwe afdelingshoofden maar het duurt nu eenmaal even voordat je resultaat ziet. Ik ben desondanks tevreden over ze. We hebben weliswaar nog geen competitieve motor kunnen bouwen maar er zitten fantastische mensen in dit bedrijf."

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago