Categories: MotoGP

MotoGP: Bridgestone tevreden over asymmetrische voorband

In de Tissot Australian Grand Prix zette Bridgestone voor het eerst asymmetrische voorbanden in, ondanks de vele crashes tijdens de trainingen en de race is de Japanse fabrikant tevreden over de prestaties van het nieuwe rubber.

Na al enkele seizoenen asymmetrische achterbanden te hebben ingezet op bepaalde circuits achtte Bridgestone de tijd rijp om op Phillip Island een nieuwe asymmetrische voorband te introduceren. De Japanse bandenfabrikant beweerde dat de band de vertrouwde stabiliteit bij het remmen zou hebben terwijl de band meer grip zou bieden en betere zou opwarmen op de zachtere kant van de band.<br /> <br /> Er waren een aantal crashes van rijders met deze nieuwe voorband maar dat had volgens Bridgestone niets te maken met de innovatieve technologie maar met de snel veranderende omstandigheden op het Australische circuit.<br /> <blockquote>&ldquo;De feedback van de rijders en de data die we verzameld hebben laten zien dat deze nieuwe band voldoet aan het doel wat we gesteld hadden; namelijk hetzelfde gevoel bij het remmen maar betere grip en een betere opwarming op de zachtere kant van de band, op Phillip Island was dit de rechterkant. De rijders die deze voorband hebben gebruikt hadden een goed gevoel bij het remmen en, nog belangrijker, voelden geen overgang tussen de verschillende soorten rubber. Het feit dat het merendeel van de rijders deze optie voor de race kozen laat zien hoe goed ze zich op die band voelden,&rdquo; vertelde Bridgestone manager <strong>Shinji Aoki</strong>. &ldquo;Tijdens de race werd duidelijk dat de rijders die de extra zachte optie gebruikten door de omslag naar koeler weer aan het einde van de race beter uit de voeten konden dan degene die voor de zachte asymmetrische voorband hadden gekozen. Dit kwam omdat de zachtste slick optie beter werkte onder koude omstandigheden en dat was geen tekortkoming van het asymmetrische design. Over het algemeen gezien waren de rijders blij met de asymmetrische voorband en we zullen deze in de toekomst dan ook blijven leveren zoals in de laatste race van het seizoen in Valencia.&rdquo;</blockquote>

Bridgestone reageerde ook op de bewering van Jorge Lorenzo dat hij een defecte voorband had. De Spanjaard gebruikte net als zijn teamgenoot Valentino Rossi en de als derde gefinishte Bradley Smith de extra zachte voorband, maar had duidelijk meer slijtage en kon daardoor het tempo van Rossi niet bijbenen. Volgens Bridgestone was er niets mis met de band.<br /> <blockquote>&ldquo;Als we naar de analyse van de rondetijden kijken dan lukte het hem om in de eerste 20 ronden van de race een consistent snel tempo aan te houden, in deze periode reed hij net als Valentino constant binnen de 1&rsquo;30. Daarna zakte zijn tempo in, het feit dat hij voor twee derde van de race een dergelijk tempo kon aanhouden en daarnaast ook de op twee na snelste ronde van de race wist te noteren, duid aan dat zijn voorband werkte zoals deze moest werken en dus niet defect was. Er is geen twijfel over mogelijk dat zijn voorband meer slijtage vertoonde, in ieder geval meer dan Valentino en Bradley, maar het lijkt er op dat er een andere factor in het spel was, hetzij rijstijl, hetzij de afstelling van de motor, of een combinatie hiervan, waardoor zijn band meer slijtage vertoonde. <br /> </blockquote><br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago