Categories: MotoGP

MotoGP: Bridgestone evalueert de laatste testen van 2008

Eind november vonden de laatste MotoGP testen van het kalenderjaar 2008 plaats op de circuit van Jerez en Phillip Island waarbij het natuurlijk de grote vraag was hoe de nieuwe Bridgestone banden het op de verschillende banen zouden doen.

Tohru Ubukata, hoofd van de ontwikkelingsafdeling van Bridgestone, keek terug op de testen en vertelde het volgende:

"Voor ons was het doel van de testen het beoordelen van onze prototype banden voor de geschiktheid voor het komende seizoen en voornamelijk het testen van de banden onder uiteenlopende omstandigheden. Dus waren we blij dat er gereden kon worden onder relatief koele omstandigheden waarbij de luchttemperatuur in Jerez soms maar 12°C was met een asfalt temperatuur van 18°C en onder dit soort omstandigheden is de grip van belang en natuurlijk ook hoe snel een band warm word.

Op Philip Island konden we de prestaties van ons rubber beoordelen onder aanmerkelijk hogere temperaturen, de luchttemperatuur was ongeveer 25°C en de asfalttemperatuur liep daar op tot 40°C. Onder deze omstandigheden is de hitte bestendigheid natuurlijk belangrijk.

Tijdens beide testen hebben de banden goed gewerkt, dus we kunnen met vertrouwen richting 2009 gaan kijken."

Hoe groot was de verandering van de asfaltlaag in Jerez voor Bridgestone ?"De nieuwe asfaltlaag biedt meer grip maar vraagt daardoor ook meer van de banden, de reacties van alle coureurs waren positief en de banden leken goed te werken op Jerez, zelfs onder de koelste omstandigheden, daarmee kunnen we denk ik tevreden zijn."

Hoe waardevol is het om gegevens van alle coureurs te krijgen?"Dat is prettig, natuurlijk zullen we in het allereerste jaar al heel veel data verzamelen van alle coureurs en alle fabrikanten, dat is natuurlijk erg prettig als we kijken naar de toekomstige doorontwikkeling van de banden.

Het verrassende van de twee testen waren de positieve reacties vanuit alle hoeken en hoe snel de coureurs en teams wennen aan de nieuwe banden en het vinden van een rijstijl die bij onze banden past, ook bij de teams waarmee we tot nu toe niet hebben samengewerkt."

Zal er veel ontwikkelingswerk gaan plaatsvinden in de periode van het testverbod?"In vergelijking met de periode waarin we nog concurrentie hadden zal er niet zoveel aandacht zijn voor nieuwe ontwikkelingen. Natuurlijk zullen er wel kleine aanpassingen worden gedaan, deze aanpassingen zullen we gaan uitvoeren op basis van de data die we hebben verzameld in de testen van de laatste weken, dus ook de test in Valencia. Ondanks het feit dat de ontwikkelingsdruk niet meer zo groot is als in het verleden zal er toch hard worden gewerkt.

Onze nieuwe uitdaging is dat we voor alle coureurs voldoende banden produceren voor het komende seizoen, met een identiek prestatieniveau, daarnaast zullen we logistiek het een en ander moeten doen om dezelfde service aan alle teams te kunnen bieden, hiermee zullen we het zeker druk genoeg hebben."

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago