In zijn nieuwe rol als veiligheidsadviseur zweert Loris Capirossi de veiligheid binnen het MotoGP wereldkampioenschap te verbeteren en zijn eerste prioriteit zijn de Bridgestone banden.
Na 22 jaar in de Grand Prix’s te hebben geracet nam Loris Capirossi begin november afscheid van zijn actieve racecarrière. Al vrijs nel daarna werd bekend dat de 38 jarige Italiaan het komende seizoen en waarschijnlijk ook daarna nog in het paddock te zien zal zijn want Capirossi kreeg van Dorna de rol van veiligheidsadviseur toebedeeld.<br /> <br /> Vooralsnog heeft Capirossi geen spijt van zijn beslissing en hij is van plan om zijn nieuwe functie te gebruiken om de veiligheid te verbeteren, te beginnen met de prestaties van de Bridgestone banden.<br /> <blockquote>“Voor wat betreft de banden vertelde Carmelo me dat ik mocht beslissen en dat ik vrij was om boos te worden, ik heb deze macht dan ook meteen gebruikt,” vertelde Capirossi aan het Italiaanse Motosprint. “Mijn bespreking in Valencia met de mensen van Bridgestone was een moeilijke. Ik heb ze verteld dat sommige dingen niet meer kunnen, de banden zijn te hard en te gevaarlijk, er moet dus wat veranderd worden. De situatie met de banden was in 2011 nooit helemaal duidelijk en dus zal ik in 2012 de banden voor de rijders gaan kiezen. Ik ga dit zelf doen, ik zal door de bandenstapel gaan en ik zal de banden uitkiezen. Er waren ook problemen met de serienummers. Met dat nummer kan je zien wanneer ze gemaakt zijn. Een bandne van twee jaar geleden kan niet zo snel zijn als die van een week geleden. Sommige rijders hadden de nieuwe banden en andere hadden de oude banden. Dat is niet goed en dat moet anders. Ik wil dat de laatste rijder dezelfde keuzes als de eerste zal hebben.”<br /> </blockquote>Capirossi liet verder weten dat zijn positie bij Dorna los staat van politieke spelletjes of economische beperkingen, hij is vrij om te doen wat hij nodig acht en vrij om ergens tegenin te gaan.<br /> <blockquote>“Er is iets belangrijks dat iedereen moet weten: Ik wil dit doen omdat ik het leven voor de rijders makkelijker wil maken. Ik heb Dorna’s voorstel geaccepteerd maar wel met een voorwaarde: Ik moet de vrijheid hebben om dingen met passie te kunnen veranderden zonder dat politieke of economische belangen in de weg komen te staan. Dorna betaald me een vergoeding maar als ik iets moet doen wat niet in het belang is van de rijders dan zal ik het niet doen. Dit moet heel duidelijk zijn.”</blockquote>
De Italiaan, die in zijn MotoGP carrière voor Yamaha, Honda, Ducati en Suzuki reed, zegt geen spijt te hebben van zijn beslissing om te stoppen met racen. Hij had nog door kunnen gaan maar vond het genoeg.<br /> <blockquote>“Er zijn maar een paar rijders die uit zichzelf de beslissing konden nemen om te stoppen. Vaak stopt een rijder omdat hij gewond raakt of omdat hij geen acceptabele aanbiedingen meer krijgt. Ik ben nog gezond en ik kreeg zelfs in mijn laatste week als coureur nog interessante aanbiedingen en ik heb het dan over MotoGP, niet over CRT. Ik heb echter bedankt en gezegd dat het voorbij is. Het feit dat ik deze beslissing zelf heb genomen geeft me een fijn gevoel.”<br /> <br /> “Er wordt wel eens gezegd dat veel rijders depressief raken … ik zal daar geen last van hebben. Ik ben eigenlijk opgelucht want ik weet dat ik deze beslissing op het goede moment heb genomen. Ik heb 22 jaar in de Grand Prix’s geracet en het was gewoon genoeg. Het was bijna niet mogelijk om een competitieve motor te vinden en ik was dan niet meer dan veldvulling geweest en ik kan dat met mijn trots niet accepteren. Misschien was ik met een zeer competitieve motor niet gestopt, wie zal het zeggen, ik weet echter dat je realistisch moet zijn en dat je geen spijt moet hebben. In 2011 was er niets mogelijk, helemaal niets. Als alles goed werkte dan ging ik naar huis met een achtste of negende plaats en dat was niet wat ik wilde. Daarom greep ik mijn kans om afscheid te nemen.”</blockquote><iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border:medium none; border-image: initial; overflow-x: hidden; overflow-y: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fbridgestone-banden-zijn-eerste-prioriteit-bij-capirossi-%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28593%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…