Het komende MotoGP seizoen zullen we een BMW aan de start zien staan, niet als fabrikant maar als indirecte krachtbron leverancier. BMW Motorrad directeur Henrik von Kunheim verteld over de betrokkenheid van het Duitse merk en mogelijke toekomstplannen.
Meer dan drie jaar geleden nam BMW het moedige besluit voor de ontwikkeling van de BMW S1000RR om vervolgens met die machine in een fabrieksteam naar het WK Superbike te komen. Inmiddels heeft de BMW diverse podiums gepakt maar een overwinning is tot nu toe nog uitgebleven.<br /> <br /> Intussen gaan op de achtergrond de geruchten rond dat de Duitse fabrikant ook wel eens de overstap naar de MotoGP zou willen wagen en die geruchten werden aangewakkerd toen bekend werd dat Eskil Suter een BMW krachtbron wilde gebruiken voor zijn visie op een CRT machine.<br /> <br /> Tijdens een perspresentatie van BMW Maxi scooters nam BMW Motorrad directeur Henrik von Kunheim de tijd om over het WK Superbike en de MotoGP te praten.<br /> <blockquote>“BMW heeft 90 jaar lang hun succesvolle boxer motorblok geproduceerd: het is het meest geproduceerde motorblok ter wereld en het meest betrouwbare motorblok ter wereld. Het gaf BMW echter een imago dat we niet agressief, modern of sportief waren en dus besloten we een paar jaar geleden om een Superbike te maken, de S1000RR,” vertelde von Kunheim. “Deze machine werd meteen de nieuwe maatstaf voor snelste, meest krachtige en makkelijkst te berijden motorfiets. Met deze machine hebben we jong en sportief bloed in het merk BMW geïnjecteerd en dat moest ondersteund worden met activiteiten. Daarom racen we in het WK Superbike.”<br /> <br /> “We hebben nog niet kunnen winnen maar we zitten er dicht bij. Zodra we winnen is het tijd om een stapje hoger te gaan. MotoGP is de best bekeken raceklasse ter wereld en het is naast de Formule 1 dé maatstaf voor motorsport. Als je echter naar individuele races en de bezoekersaantallen kijkt zoals bijvoorbeeld op Jerez op Assen dan is er geen F1 race ter wereld die daaraan kan tippen. MotoGP is voor ons een duidelijk platform maar we moeten er goed over nadenken, het is namelijk een flinke stap.”</blockquote>
In beperkte vorm heeft BMW al de overstap naar de MotoGP gemaakt aangezien het NGM Forward Racing team met een Suter BMW de strijd om de grootste hoeveelheid punten zal aangaan. Von Kunheim gaf toe dat Suter steun krijgt van BMW maar wees er op dat het een project van Suter is, een project dat ze nauwgezet zullen volgen.<br /> <blockquote>“We zullen zien hoe meneer Suter het gaat doen, het is zijn initiatief. Het is duidelijk dat hij wat steun krijgt vanuit BMW maar het is zijn project. Het zal interessant zijn om te zien hoe het zal gaan en om het potentieel van zijn project te zien. Ik ben wel van mening dat ons motorblok, met het nieuwe reglement en regelgeving, met zijn boring alsmede de cilinderinhoud zeer geschikt is voor het racen ion de MotoGP. Racen is echter duur dus we moeten er gewoon goed over nadenken.”</blockquote><iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fbmw-over-betrokkenheid-in-motogp%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28946%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80" frameborder="0" scrolling="no" style="border: currentcolor; width: 450px; height: 80px; overflow: hidden;" allowtransparency="true"></iframe>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…