Home MotoGP MotoGP: Aanpassingen aan MotoGP reglement

MotoGP: Aanpassingen aan MotoGP reglement

0

De FIM heeft weer enkele aanpassingen aan het reglement bekend gemaakt. De aanpassingen hebben onder andere betrekking op het testen en de 107% regel, tevens zullen machines bij regen een rood achterlicht moeten voeren.

Vanaf 1 januari 2012 gaan er een aantal wijzigingen in het sportieve en technisch reglement gelden. In het zogeheten sportieve reglement is de Grand Prix commissie overeengekomen dat de aanpassingen die betrekking hadden op het testen zijn goedgekeurd. De gecontracteerde MotoGP rijders mogen nu ook machines testen maar krijgen daarvoor maximaal 240 banden per team tot hun beschikking. Daarnaast mogen andere MotoGP rijders (geen verdere definitie) hun machines exclusief testen waarbij er een limiet van 120 banden per rijder is. &nbsp;<br /> <br /> Er is ook een wijziging betreffende de 107% regel. Rijders die zich niet binnen de 107% van de snelste&nbsp; tijd hebben weten te kwalificeren kunnen zich alsnog kwalificeren als ze in de warm-up wel binnen de 107% van de snelste rijder blijven, voorheen werd in dergelijke gevallen alleen naar de vrije trainingen gekeken.<br /> <br /> Het afgelopen seizoen was Valentino Rossi in Aragon de klos, hij had zijn toegestane aantal motoren verbruikt en moest 10 seconden na de start vanuit de pitlane starten. In de toekomst zal men tien seconden nadat het groene licht bij de pitlane exit is gaan branden van start mogen gaan.

Daarnaast is besloten dat in alle klassen een startmotor gebruikt mag worden. Alle klasse mogen tot het 1-minuut bord bandenwarmers om hebben maar de generatoren moeten nog steeds van de grid gehaald worden als het drie minuten bord wordt getoond.<br /> <br /> Bij slecht weer, zoals bijvoorbeeld afgelopen jaar in Silverstone het geval was, zal er in alle klassen een rood achterlicht op de motor geplaatst moeten worden.<br /> <br /> Verder liet de FIM nog weten dat het minimum gewicht zal worden verhoogd, dat is nu 153 kilo en dat zal in 2012 157 kilo worden en in 2013 160 kilo. Ook werden de wielmaten voor de Moto3 klasse bekend gemaakt. Voor mag er een 2.50&rdquo;x17&rdquo; wiel onder en achter mag een 3.50&rdquo;x17&rdquo; wiel gemonteerd worden. &nbsp;<br /> <br /> <p> Tot slot liet men weten dat men een entreelijst voor 2012 in overweging had genomen, hierop stonden negen inschrijvingen (plus &eacute;&eacute;n reserve) die gebruik zullen maken van een CRT machine. Deelname van deze negen inschrijvingen was goedgekeurd in afwachting van het verkrijgen van de CRT status.</p> <p>&nbsp;</p> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border:medium none; border-image: initial; overflow-x: hidden; overflow-y: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Faanpassingen-aan-motogp-reglement%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28522%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80"></iframe>