De Grand Prix commissie is op het Losail International Circuit in Qatar bij elkaar gekomen en heeft een aantal beslissingen genomen betreffende het technische reglement met betrekking tot de MotoGP klasse voor het seizoen 2016 en verder.
Het seizoen is nog maar net begonnen of er wordt al weer druk over 2016 na gedacht, niet vreemd aangezien er het nodige gaat veranderen, met name voor de elektronica en natuurlijk de terugkeer van Michelin.<br /> <br /> Tijdens het Grand Prix weekend in Qatar kwam de Grand Prix commissie bijeen om een aantal punten te bespreken en alvast een aantal zaken vast te leggen.<br /> <br /> Zo is er met betrekking tot het technische reglement voor de MotoGP klasse besloten dat het aantal motorblokken dat gedurende het seizoen gebruikt mag worden verhoogd wordt naar zeven voor een maximum van 20 races. Het minimum gewicht mag 157 kg zijn en de maximale tankinhoud mag 22 liter bedragen.<br /> <br /> Ook de standaard software die vanaf 2016 gebruikt moet worden kwam aan bod. De 2016 software zal gebaseerd zijn op de huidige versie van de software die de Open klasse vanaf de start van dit seizoen gebruikt. Als er tussen juli 2015 en het einde van het 2016 seizoen door Ducati, Honda en Yamaha unaniem een verzoek wordt gedaan voor aanpassing dan zal de organisatie deze moeten toepassen, de kosten zijn echter voor de fabrikanten. In het geval dat de organisatie een aanpassing wil invoeren dan zal dat door Ducati, Honda en Yamaha unaniem moeten worden toegestaan.
Een nieuwigheid is de concessiepunten. Ducati, Suzuki en Aprilia staan wel als fabrieksteam te boek maar krijgen zolang ze nog geen races onder droge omstandigheden hebben gewonnen wel enkele concessies ten opzicht van de volwaardige fabrieksteams van Honda en Yamaha. Deze concessies zullen ook in 2016 blijven maar zijn opnieuw bepaald en worden in een ander jasje gestoken; de concessiepunten.<br /> <ul> <li>een eerste plaats: 3 concessiepunten</li> <li>een tweede plaats 2 concessiepunten</li> <li>een derde plaats: 1 concessiepunt </li> </ul> Als in 2015 een fabrikant in droge races drie concessiepunten behaald dan zal de maximale tankinhoud onmiddellijk worden verkleind van 24 naar 22 liter. De criteria voor het verlies van het gebruik van de zachte banden en het testen met gecontracteerde rijders blijft drie overwinningen onder droge omstandigheden.<br /> <br /> Als een fabrikant in 2016 zes concessiepunten onder droge of natte omstandigheden behaald dan zal deze fabrikant onmiddellijk het recht verliezen om met gecontracteerde rijders te kunnen testen en tevens alle concessies verliezen voor het daaropvolgende seizoen. Fabrikanten die met ingang van het 2016 seizoen geen concessiepunten behalen zullen het daaropvolgende seizoen gebruik kunnen maken van het volledige pakket aan concessies.<br /> <br /> Verder was er nog een aanpassing in het ‘Sporting’ reglement met betrekking tot een verandering in klimatologische omstandigheden als de rijders na hun bezichtigingsronde op de grid zijn aangekomen. Als bij de Moto3 en Moto2 klasse een weersverandering zorgt voor een vertraagde startprocedure dan zal de raceafstand worden verkort tot 2/3e van de oorspronkelijke raceafstand.<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…