Naast Valentino Rossi, Alex Barros en Loris Capirossi is Nicky Hayden de derde rijder die tijdens het Grand Prix weekend op het Circuit of the Americas de magische grens van 200 Grand PrixÕs gaat halen.
<blockquote>“De eerlijkheid gebied me te zeggen dat het niet voelt alsof ik mijn 200e Grand Prix ga rijden. Het is niet iets waar ik heel trots op ben, het is niet alsof je iets heel bijzonders wint, het is maar een nummer. Waar ik wel trots op ben is dat ik nog steeds gemotiveerd ben, nog steeds hongerig ben en dat ik nog steeds wil vechten en snel wil zijn. Een aantal van die 200 races brengen leukere herinneringen naar boven dan andere, maar dat is waarschijnlijk normaal,” verteld <strong>Hayden</strong>.<br /> <br /> “Er is al die jaren veel veranderd – de banden, de overstap naar 800cc was een van de grootste veranderingen maar zeker niet de beste … ik denk dat de grootste verandering de elektronica is. Maar hoeveel verandering er ook is, het gaat nog steeds om rijders die de grens van hun machines opzoeken.”<br /> </blockquote>Hayden kwam in 2003, na het jaar ervoor de jongste AMA Superbike kampioen te zijn geworden, voor het Repsol Honda team te rijden, als teamgenoot van Valentino Rossi. In 2005 wist de Amerikaan zijn eerste MotoGP race te winnen en een jaar later versloeg hij Rossi in de laatste race van het seizoen voor de titel. Een droom die uitkwam voor Hayden.<br /> <br /> De Amerikaan bleef na zijn wereldtitel nog twee jaar bij Repsol Honda rijden op de minder goed bij hem passende 800cc machine voordat hij de overstap naar Ducati maakte en vervolgens vijf jaar voor de Italianen bleef rijden met als teamgenoten onder andere Casey Stoner en andermaal Rossi. <br /> <br /> Inmiddels rijd Hayden sinds vorig jaar weer op een Honda van het Aspar team. Een niet competitieve RCV1000R en een polsblessure speelden hem in 2014 parten maar het weer volledig fit zijn en een competitievere RC213V-RS zouden de Amerikaan weer verder naar voren moeten brengen.
Hayden deelt overigens de dubieuze eer om een van de oudste rijders in het veld te zijn. Rossi is met zijn 36 jaar de oudste, 'the Kentucky Kid' volgt met 33 jaar.<br /> <blockquote>“We zijn allebei rijders die een lange carrière achter ons hebben. Het is inderdaad zo dat we de oudste rijders van het startveld zijn maar ik denk niet dat er twee jongere rijders zijn die zoveel van motoren houden zoals Valentino en ik. Als er iets is dat we gemeen hebben dan is het onze passie voor motoren.” <br /> </blockquote>Voor het raceweekend in Austin kijkt Hayden er erg naar uit om weer voor zijn thuispubliek te rijden. De nieuwe ‘Open’ Honda loopt nog niet helemaal op de rails waarbij het goed afstellen van de elektronica het voornaamste probleem is. In Qatar is er weer meer data verzameld en Hayden en het team hopen daar dan ook wat aan te hebben.<br /> <blockquote>“Ik vind COTA mooi en ik ben gek op het evenement maar als ik eerlijk ben behoort de lay-out niet tot mijn favorieten. Er zijn veel bochten waarin je de motor flink moet afremmen en ik hou meer van circuits die vloeiender zijn. Het asfalt is in ieder geval zeer goed en dat geld ook voor de rest van het circuit. We weten waar we nu staan en waar we ons moeten verbeteren, dat is voornamelijk de elektronica. We leerden in Qatar het chassis beter kennen dus hopelijk kunnen we die kennis gebruiken voor een beter resultaat. Ik kijk er in ieder geval naar uit om daar, thuis voor mijn fans, in actie te komen. Het is te vroeg om een doel te stellen maar het spreekt voor zich dat beste deelnemer in de Open categorie worden een eerste doel is. Vorig jaar had ik het moeilijk met mijn pols en was ik niet tevreden over mijn prestaties, ik verwacht dat het deze keer beter zal gaan.” <br /> </blockquote><br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a fb:like:layout="button_count" class="addthis_button_facebook_like"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a g:plusone:size="medium" class="addthis_button_google_plusone"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a title="Meld je hier aan" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…