Jasper Iwema kan terugkijken op twee zeer sterk gereden eerste twee dagen van de Tissot Australian Grand Prix. De CIP Moto3 coureur wist zich op een verdienstelijke zevende plaats te kwalificeren en daarmee een goede uitgangspositie te verwerven voor de race op zondag.
Na in de vrije trainingen al van zich hebben doen spreken door zich constant rond en binnen de top tien te begeven begon Jasper Iwema zaterdag vol vertrouwen aan de kwalificatie voor de Tissot Australian Grand Prix. <br /> <br /> Tijdens de kwalificatie werd al snel duidelijk dat een goede slipstream belangrijk is voor die ene snelle ronde en een goede uitgangspositie voor de race. Dat meerdere coureurs er zo over dachten bleek uit het vele wachten, de grote groepen bij elkaar en de vele handgebaren van de met name snelste coureurs. Na afloop werden er dan ook diverse coureurs bestraft vanwege het creëren van gevaarlijk situaties.<br /> <br /> De CIP Moto3 coureur trok zich er achter weinig aan dwong zijn plaats af en noteerde een aantal constante en snelle rondetijden. Met name het vloeiende karakter van het Phillip Island circuit ligt Iwema wel en dit in combinatie met een aantal slimmigheidjes van de verantwoordelijke mensen van Mahindra bleken uiteindelijk goed voor een snelste ronde van 1’36.640, een tijd die na afloop goed bleek voor de zevende plaats op de grid, slechts 0,590 sec verwijderd van de snelste tijd van de kwalificatie.<br /> <div><br /> </div>
<strong>Jasper Iwema, CIP Moto3, snelste ronde 1’36.640, zevende startplaats:</strong><br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Het loopt het hele weekend al goed en ik denk dat we na Japan een aantal flinke stappen gemaakt hebben. Met name de gewichtsverdeling – Iwema moet met zijn lage eigen gewicht zo’n 7,5 kg aan extra gewicht op de motorfiets aanbrengen om aan het minimale gewicht te komen van coureur en machine – bleek op het Motegi circuit het grootste probleem. We hebben hier afgelopen dagen veel over gesproken en samen met de mensen van Mahindra kwamen we tot de conclusie dat het ideaal zou zijn om zelf zwaarder te zijn om zo het gewicht beter te kunnen verdelen tijdens het rijden. Helaas heb ik niet zoveel kunnen eten de afgelopen week om zoveel aan te komen maar hebben we een oplossing gevonden door het extra gewicht deels in mijn motorpak te plakken. Het hele weekend heb ik nu gereden met vijf kilo extra gewicht op de motor en ruim 2’5 kg geplakt lood in mijn Dainese motorpak. Dit werkt echt goed, ik kan nu mede zelf mijn gewicht in de strijd gooien en verdelen waar het nodig is – met name de voorkant. Natuurlijk ben ik zeer tevreden met de zevende startplaats, het hele weekend zitten we er goed bij en dat moet ook zondag in de race mogelijk zijn gezien mijn racesnelheid de afgelopen sessies. We staan er goed voor, al denk ik dat het zondag een grote groep zal worden die zal strijden voor de overwinning, ik verwacht zelf een beetje een race als in Brno waar de gehele top vijftien binnen een paar seconden zat. We zullen een goede start proberen te maken, ondanks dat de proefstarts hier gisteren nog niet fantastisch gingen hebben we hier vandaag ook een flinke stap mee weten te maken. Ik heb er wel vertrouwen in, ik kijk uit naar de race en na twee uitstekende dagen zal ik er alles aan doen om er ook een goede derde dag aan vast te knopen zodat we zondagavond met een goed gevoel terug kunnen kijken op een geslaagde Australische Grand Prix.”</blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote><br /> <p><a href="https://test.racesport.nl/KALENDER/MotoGP/tabid/95/ModuleID/1427/ItemID/33/mctl/EventDetails/Default.aspx">Volledig tijdschema en uitslagen Tissot Australian Grand Prix </a><br /> <br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>