De kwalificatie van de Shell Advance Malaysian Motorcycle GP is voor Jasper Iwema uitgelopen op een grote teleurstelling. De Nederlander wist zich zaterdag slechts als tweendertigste te kwalificeren voor de op zondag te verrijden wedstrijd.
Een week geleden wist Jasper Iwema zich tijdens de Tissot Australian Grand Prix als zevende te kwalificeren, de verwachtingen waren dit weekend dan ook hooggespannen wat betreft het optreden van de CIP Moto3 coureur. Tijdens de eerste dag werd echter al snel duidelijk dat de Mahindra’s er op het Sepang International Circuit niet aan te pas kwamen en dat een herhaling van een week geleden heel moeilijk zou worden.<br /> <br /> Gelijk vanaf de eerste vrije training op vrijdagochtend kreeg Iwema te maken met een onwillige machine en kreeg de Nederlander het samen met zijn CIP Moto3 monteurs niet opgelost. Met name de achterkant – een te flexibele achterbrug – zorgde ervoor dat het vertrouwen ver te zoeken was. Naast de problemen met de achterkant bleek ook de brandstof toevoer steeds maar weer te haperen – waarschijnlijk een gevolg van de hoge temperaturen in combinatie met de enorme hoge luchtvochtigheid. Het laatste probleem zorgde er vrijdag voor dat de Nederlander zelfs aan het einde van de tweede vrije training stil kwam te staan waardoor er vroegtijdig een einde kwam aan de sessie.<br /> <br /> Na alle problemen goed te hebben geëvalueerd op vrijdagavond begon Iwema vol goede moed aan de tweede dag op het Maleisische circuit. Echter zaterdagochtend tijdens de derde en afsluitende vrije training bleek dat de problemen niet opgelost waren maar eerder nog erger waren. Wat Iwema ook deed, zodra hij echt aan wilde zetten en pushen werd de Mahindra onbestuurbaar. Aan het einde van de vrije trainingen moest Iwema dan ook genoegen nemen met een teleurstellende dertigste rondetijd.<br /> <br /> Ook aan het begin van kwalificatie werd pijnlijk duidelijk dat de problemen niet waren verholpen, en op het moment dat Iwema aanzette voor een snelle kwalificatie ronde zag hij deze vroegtijdig eindigen in het gravel. Iwema kon zijn machine zelf terugrijden naar de pits maar op dat moment was een goede uitgangspositie voor de race van zondag al verkeken. Ruim twintig minuten waren de monteurs bezig met het herstellen van de schade en toen Iwema weer naar buiten kwam voor een laatste kans om zijn tijd nog te verbeteren was het een grote soap op de baan met nagenoeg stilstaande coureurs die allemaal wachten op dat ene sleepje. De CIP Moto3 coureur wist zijn tijd in de laatste paar ronden nog iets aan te scherpen tot een ronde van 2’16.253, een rondetijd die hem niet meer opleverde dan een zeer teleurstellende tweeëndertigste startplaats.
<strong>Jasper Iwema, CIP Moto3, snelste rondetijd 2’16.253, tweeëndertigste startplaats:</strong><br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Zo goed het de eerste twee dagen op Phillip Island ging zo slecht gaat het hier in Sepang. De Mahindra en het Sepang International Circuit zijn vooralsnog geen vriendjes en ik ben bang dat ze dat dit weekend ook niet gaan worden als de omstandigheden zo blijven en de verwachte regen zondag uitblijft. We komen simpelweg geen moment in het spel voor en wat we ook doen, niks helpt en we blijven dezelfde problemen houden. Het grootste probleem hier is de veel te flexibele achterbrug, een probleem waar nagenoeg alle Mahindra coureurs mee te maken hebben – uitgezonderd Miquel Oliveira die als enige gebruik kan maken van een andere en veel stijvere achterbrug. Wat ik ook doe, wat we ook veranderen, het probleem blijft en op het moment dat ik ook maar iets aan probeer te zetten lig ik er constant bijna naast. In kwalificatie kon ik in mijn ogen niks anders dan risico nemen en een paar ronden pushen om nog iets van de veel te grote achterstand weg te kunnen werken. Op het moment dat ik een ronde aan wilde zetten ging het gelijk al mis, ik was de fiets kwijt met een crash tot gevolg. Hierdoor verloor ik ruim twintig minuten en daarmee was de kans op een enigszins goede uitgangspositie dan ook al zo goed als verkeken. In de laatste minuten heb ik nog wel twee keer mijn tijd weten te verbeteren maar meer dan de tweeëndertigste tijd zat er niet in. Pfff, van de zevende startplaats een week geleden naar de tweeëndertigste……ik denk dat ik jullie niet uit hoef te leggen hoe erg ik hier van baal en hoe erg ik hier zelf mee zit. Dit kunnen we simpelweg niet gebruiken tijdens deze laatste races van het seizoen.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><a href="https://test.racesport.nl/KALENDER/MotoGP/tabid/95/ModuleID/1427/ItemID/34/mctl/EventDetails/Default.aspx">Volledig tijdschema en uitslagen Shell Advance Malaysian Motorcycle GP </a><br /> <br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…