Ondanks het missen van het laatste WK punt met slechts 0,014 seconde heeft Jasper Iwema afgelopen weekend in Aragon een zeer sterke indruk achtergelaten. Het optreden van de Nederlander is niet onopgemerkt gebleven, Iwema is namelijk per direct benoemd als officieel testcoureur voor Mahindra.
Jasper Iwema keerde afgelopen weekend in Aragón weer als vaste coureur terug in de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. De Drent die de rest van het seizoen uitkomt voor het CIP Moto3 Team wist zijn eerste wedstrijd voor het Franse team als zestiende te eindigen. <p> </p> <p>Wie Jasper Iwema een week geleden verteld zou hebben dat hij afgelopen weekend in Aragon en de rest van het seizoen weer actief zou zijn als vaste coureur in de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap zou de Drent waarschijnlijk voor gek hebben verklaard.</p> <p><br /> </p> <p> In de hedendaagse racerij kunnen dingen soms snel veranderen en toen Iwema gevraagd werd of hij bereidt was om de plaats binnen het Franse CIP Moto3 Team voor de resterende wedstrijden van het seizoen in te nemen van de bij hem team vertrokken Bryan Schouten hoefde hij dan ook niet lang na te denken. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Woensdag werden de laatste details vlak gestreken, kwam er groen licht van Dorna en IRTA, werd er in allerijl een ticket besteld en een hotel geregeld waarna Iwema donderdag voor het eerst kennismaakte bij zijn nieuwe team en vrijdagochtend om 09.00 uur voor de eerste keer op de voor hem nieuwe Mahindra machine stapte. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Tijdens de eerste vrije training op vrijdagochtend verraste de Nederlander vriend en vijand door zo maar even de vijftiende rondetijd op de klok te zetten, een tijd die slechts 1,855 langzamer was dan de door Jack Miller gereden snelste ronde gedurende de sessie.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Na een aantal kleine aanpassingen begon Iwema vrijdagmiddag aan zijn tweede vrije training, een sessie waarin hij zijn eerder op dag gereden tijd met meer dan een seconde wist te verbeteren. Ondanks het verbeteren van zijn tijd – ook de rest van het veld ging vanwege de verbeterde baanomstandigheden sneller rond – was de Drent na afloop nog niet helemaal tevreden. Volgens eigen zeggen had hij er het maximale niet uit kunnen halen en de verschillende snelle sectortijden niet om kunnen zetten in een volledige vlekkeloze ronde. Ondanks dit was het verschil met de snelste coureur van de dag wel teruggebracht tot slechts 1,545 seconde op de rapste man van de dag.</p> <p><br /> </p> <p> Na de eerste dag goed geëvalueerd te hebben samen met de technici van het CIP Moto3 Team begon Iwema vol vertrouwen aan de tweede dag, een dag die in tegenstelling tot de eerste dag uit zou lopen op een dag vol met teleurstellingen aangezien de pechduivel op bezoek kwam en even flink toesloeg op het meest ongunstige moment van de dag. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Zo bleek tijdens de derde vrije training dat de veranderingen niet het gewenste resultaat op leverden en het goede gevoel van de eerste dag even ver te zoeken was. Gedurende de derde vrije training werden er nog wel de nodige veranderingen doorgevoerd waarna Iwema zijn snelste tijd van de eerste dag nog wel met ruim tweetienden van een seconde aan wist te scherpen en de juiste richting weer werd gevonden.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Voorafgaand aan de kwalificatie werden de puntjes nog een keer op de i gezet en Iwema keek dan ook vol vertrouwen uit naar de kwalificatie. Een kwalificatie die echter al voorbij was voordat deze goed en wel was begonnen. Direct al in de eerste ronde ontdekte Iwema dat de grip achter geen schim meer was van de voorgaande sessies. De Drent besloot een paar ronden te rijden en een tijd op de klok te zetten waarmee hij zich zou kwalificeren alvorens naar binnen te gaan voor de nodige aanpassingen. Zo ver kwam het echter niet, althans niet geheel ongeschonden en volgens plan, want eenmaal de snelheid te hebben verminderd en aangegeven te hebben naar binnen te willen gaan brak ineens de achterkant van de Mahindra zonder te waarschuwen weg met een flinke crash tot gevolg. Wonder boven wonder kon Iwema de zwaar gehavende machine nog oppakken en deze zelf terugrijden naar de pitbox. De monteurs verrichten vervolgens een heldendaad door de machine in ruim een kwartier weer rijklaar te maken zodat Iwema de kwalificatie kon hervatten. Na zijn eerste ronde kwam de Nederlander echter al weer de pits binnenrijden, dit keer bleek een afgebroken schakelpedaal roet in het eten te gooien – waarschijnlijk gescheurd bij de eerste crash. Na deze reparatie kwam Iwema vol goede moed opnieuw de baan op om de laatste minuten nog een acceptabele tijd op de klok te kunnen zetten, iets waarvan de hoop bij Iwema al snel verdween want de machine was na de crash ineens een totaal andere machine dan voor de crash. Aangezien er nog slechts een aantal minuten te gaan was het opnieuw naar binnen gaan geen optie en zat er niks anders op dan er maar het beste van maken met een verre van ideale machine met als gevolg een teleurstellende tweeëndertigste startplaats voor de op zondag te verrijden race. Na afloop van de kwalificatie werd duidelijk dat een verkeerd gemonteerde achterband de oorzaak was van de crash. De veel te harde achterband had inderdaad geen enkele grip, iets waarvoor het Franse team zijn excuses dan ook aanbood aan Iwema. </p>
<p>Tot overmaat van ramp bleken de omstandigheden zondagochtend ineens totaal anders te zijn dan de twee voorgaande dagen. Flinke regenbuien in de vroege ochtend i.c.m. een flinke temperatuur daling zorgden ervoor dat het Aragon circuit zondagochtend in een dikke mist gehuld was. De warm-up sessie moest dan ook met een uur uitgesteld worden waarna de Moto3 coureurs om 10.00 uur een grotendeels nat Aragon circuit voorgeschoteld kregen tijdens hun twintig minuten durende warm-up sessie. Gezien de problemen op zaterdag was dit wel het laatste wat Iwema en zijn team konden gebruiken. Na afloop van de warm-up bleek er dan ook geen sprake te zijn van een goed gevoel en spraken de gezichtsuitdrukkingen van Iwema boekdelen. Lang kon er echter niet getreurd worden, immers de wedstrijd stond even later al op het programma. Zoals een echte prof betaamd ging de knop snel om bij Iwema en werd er een plan gemaakt voor de wedstrijd.</p> <p><br /> </p> <p>Op de startgrid werd duidelijk dat nagenoeg het hele veld koos voor slicks aangezien er een redelijk droog spoor ontstond op de ideale lijn. De eerste ronden zouden dan ook een kwestie worden van overleven, niet van de ideale lijn afwijken en vooral proberen om niet te crashen. De inmiddels ervaren Iwema had dit dan ook goed in zijn oren geknoopt en na de eerste doorkomst werd de dertigste plaats ingenomen. Nadat de ergste hectiek was verdwenen zette Iwema zijn opmars in en werden er ronde na ronde enkele positie gewonnen om in de dertiende ronde op de vijftiende plaats door te komen. Deze positie wist Iwema vervolgens vast te houden tot in de allerlaatste ronde totdat in de allerlaatste meters Zulfahmi Khairuddin nog langszij kwam en met een verschil van slechts 0,014 seconde het laatste WK punt voor de neus van Iwema wegsnoepte.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Ja het is natuurlijk zuur om het laatste WK punt te missen met zo’n klein verschil maar ondanks dat denk ik dat we dit weekend, ondanks de tegenslagen, hebben laten zien goed overweg te kunnen met de Mahindra," aldus Iwema na afloop van zijn eerste wedstrijd op de Mahindra. "In de eerste ronde van de race heb ik bewust geen risico genomen vanwege de omstandigheden. Toen de hectiek na de start enigszins verdwenen was heb ik me met goede rondetijden door het veld naar voren weten te knokken. Over de wedstrijd zelf ben ik dan ook zeker niet ontevreden. Ik wist in de laatste ronden dat Khairuddin snel dichterbij kwam, ik zat echter op de limiet te rijden en er zat op dat moment gewoon niet meer in. Aan de ene kant is het zuur dat ik hierdoor het laatste WK punt aan mijn neus voorbij zag gaan maar aan de andere kant moet ik ook realistisch zijn. Dat ik hier kon rijden was op zich al een klein wonder, alles moest op het laatste moment geregeld worden en we waren er in eerste instantie dan ook vanuit gegaan dat ik pas tijdens de volgende wedstrijd in Japan voor het eerst in actie zou komen. We zijn naar Aragon afgereisd met het doel om dit weekend als test te gebruiken voor de resterende wedstrijden van het seizoen. De motor als ook het team waren immers allemaal nieuw voor mij en ik heb in tegenstelling tot de andere coureurs na Silverstone niet meer op de motor gezeten. Tot mijn eigen verrassing, en ook tot verrassing van het team, ging het vanaf de eerste training al boven verwachting goed en stond ik bijna het hele weekend voor mijn nieuwe ervaren teamgenoot op de lijsten. We kunnen dan ook niet anders dan tevreden zijn met dit resultaat.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Nieuwe rol als testcoureur</strong><br /> Dat niet alleen Iwema tevreden was met het resultaat bleek zondagavond toen de verantwoordelijke mensen van Mahindra aanklopten bij Iwema. Zij lieten ook blijken onder de indruk te zijn van het eerste optreden van de Nederlander op hun machine en heel erg blij te zijn met de goede feedback die hij gedurende het weekend had gegeven waarna men met de vraag kwam of Iwema de komende dagen ook beschikbaar was. </p> <p>Na slechts een dag thuis geweest te zijn is Iwema maandagavond dan ook al weer op het vliegtuig gestapt richting Spanje waar hij de komende dagen de rol op zich heeft genomen als officieel testcoureur voor de Mahindra fabriek. Zo zal Iwema zich de komende dagen, samen met zijn nieuwe crewchief van het CIP Moto3 team, melden bij het officiële Mahindra fabrieksteam om op het Motorland Aragon circuit de nieuwe Mahindra en de nodige nieuwe onderdelen te testen.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Het is natuurlijk fantastisch dat mijn optreden ook bij de verantwoordelijke mensen van Mahindra niet onopgemerkt is gebleven. Ik was dan ook zeer verrast toen Mahindra zondagavond met de vraag kwam of ik per direct beschikbaar was voor het testen van het nieuwe materiaal. Het is allemaal een samenloop van omstandigheden maar daarom niet minder leuk, zo stappen de huidige Mahindra coureurs Miquel Oliviera, Brad Binder, Andrea Migno en Alessandro Tonnuci na dit seizoen allemaal over op een ander merk motor en Mahindra is daardoor voorzichtig om hun nog het benodigde testwerk te laten doen. Daarnaast ben ik natuurlijk best wel vereerd dat de mensen van de fabriek onder de indruk waren van de door mij gegeven feedback het afgelopen weekend en mij nu gevraagd hebben om de komende tijd veel te testen op hun fabrieksmateriaal.”</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p> Op de vraag of we Iwema ook het komende seizoen in actie zullen zien op een Mahindra in de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap kon de Nederlander nog geen antwoord geven. Volgens onze informatie is de naam Iwema inmiddels al wel toegevoegd aan de lijst voor komend seizoen, echter of dit ook omgezet kan worden in een definitieve startplaats is afhankelijk van een groot aantal factoren. Immers de lijst met coureurs is aanzienlijk groter dan het aantal startplaatsen, in dit kader heeft Iwema een aantal zaken die niet in zijn voordeel werken – leeftijd en land van herkomst. Immers er staan een groot aantal veel jongere coureurs te popelen om de stap te mogen maken, ja en als je dan b.v. uit Spanje of Italië komt werkt dat meestal niet in ja nadeel.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>