Home MotoGP Moto3: Honda: ÔMoto3 klasse is momenteel te duurÕ

Moto3: Honda: ÔMoto3 klasse is momenteel te duurÕ

0

Shuhei Nakamoto deed afgelopen weekend in Catalunya een aantal opmerkelijke uitspraken over de huidige stand van zaken in het Moto3 wereldkampioenschap. Volgens de HRC baas zou Honda de klasse momenteel te duur vinden en geen interesse meer hebben in het kampioenschap.

<p>Het begon in 2012 veelbelovend voor Honda tijdens de allereerste Moto3 wedstrijd in Qatar. Maverick Vi&ntilde;ales won de wedstrijd voor Romano Fenati terwijl de 16 jarige Italiaan de tweede wedstrijd in Jerez op zijn naam schreef. Vi&ntilde;ales in het resterende deel van het seizoen nog vier keer de zege voor zich op te eisen en lange tijd mee te doen in de strijd voor de titel, een titel die uiteindelijk gewonnen werd door KTM coureur Sandro Cortese.</p> <p><br /> </p> Dit seizoen is Honda echter geen schim meer van het begin van de klasse ruim een jaar geleden. Red Bull KTM Ajo coureur Luis Salom gaat na de wedstrijd in Catalunya aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap terwijl de Zuid Afrikaan Brad Binder na zes wedstrijden op de achtste plaats, met slechts 38 punten, de best geklasseerde Honda coureur is in de lichtste klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.<br /> <br /> Volgens de Honda baas rijzen de kosten momenteel de pan uit in de Moto3 klasse en dreigt Honda zich zelfs terug te gaan trekken uit de klasse waar zij ruim twee jaar geleden notabene mede initiatiefnemer en groot voorstander van waren.<br /> <br /> Volgens Nakamoto is de klasse in het leven geroepen als instapklasse binnen het MotoGP wereldkampioenschap met betaalbare 250cc &eacute;&eacute;n cylinder viertakt motoren. Honda bouwde hiervoor een compleet nieuwe productieracer die de Japanse motorenfabrikant vervolgens voor ruim &euro; 25.000 op de markt bracht. Momenteel kost een winnende machine (Kalex KTM) ruim &euro; 110.000,00. Saillant detail is echter dat de kosten voor uitsluitend een motorblok gelimiteerd zijn tot &euro; 12.000.

Momenteel bestaat het Moto3 veld uit 16 KTM of Kalex-KTM machines, twee Mahindra&rsquo;s en is er niemand meer die met een compleet standaard Honda (blok en frame) aan de start staat. De teams die nog met een Honda onderweg zijn hebben inmiddels allemaal hun standaard frame vervangen door een Suter of FTR chassis.&nbsp;<br /> <br /> De grote vraag is dan momenteel ook hoeveel teams er voor komend seizoen nog interesse zullen hebben in materiaal van Honda.&nbsp;<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;De Moto3 is momenteel voor de teams duurder dan de Moto2 klasse,&rdquo; vertelde Nakamoto tijdens een interview met het Duitse Speedweek. &ldquo;Dat is natuurlijk waanzin! De kosten moeten minimaal hetzelfde zijn, of zelfs minder dan in de Moto2 klasse! Als Honda ermee stopt dan is KTM alleen vertegenwoordigd in de Moto3 categorie, misschien gaan dan de kosten, als er geen merken concurrentie meer is, wel naar beneden.&rdquo;</blockquote><br /> Als het aan Honda ligt gaan de kosten in de Moto3 klasse naar beneden. De Japanners zouden het liefst zien dat er een maximale prijs komt voor complete motoren en niet zoals nu alleen voor een motorblok. Tevens is de Japanse motorenfabrikant een groot voorstander van een maximaal toerental van 13.500 toeren, dit zou de levensduur van een Moto3 blok verdubbelen.<br /> <br /> <p> Op verzoek van KTM werd deze laatstgenoemde wens echter niet ingewilligd en ook een maximale prijs voor een complete motorfiets werd door IRTA van tafel geveegd.</p> <br /> <p> Het afgelopen weekend in Catalunya deed de HRC baas naar aanleiding van deze ontwikkelingen dan ook een paar pittige uitspraken, zo vertelde de Japanner in hetzelfde interview o.a. dat Honda geen enkele interesse heeft in het winnen van een Moto3 titel, dat KTM baas Pit Beier niet veel technisch inzicht had na het tegenhouden van het maximale toerental en dat als men actief zal blijven slechts voor maximaal vier toprijders topmateriaal beschikbaar zal stellen. Deze laatste uitspraak kan het Nederlandse Ten Kate Racing Products weleens als muziek in de oren klinken. Want laten we eerlijk zijn, de Ten Kate Racing Products &nbsp;FTR Honda waarmee Bryan Schouten momenteel onderweg is in het Spaans Open heeft inmiddels vele ogen geopend. Veel Moto3 Grand Prix Teams zullen volgende week tijdens de Dutch TT in Assen dan ook met grote belangstelling de verrichtingen volgen van de Nederlander of op heen- of terugweg de afslag Nieuwleusen nemen voor een bezoekje aan de motorzaak van Gerrit – en Ronald ten Kate.</p> <p><br /> </p> <p>Tevens liet de Japanner weten dat als men zich na dit seizoen terugtrekt uit het Moto3 wereldkampioenschap men in de toekomst uiteraard wel gewoon de machines zal blijven leveren voor de nationale Moto3 kampioenschappen.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <div><br /> </div> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FHOME%2FWelkom%2Ftabid%2F38%2FMotoGP%2FMoto3%2Fhonda-moto3-klasse-momenteel-te-duur%2Ftabid%2F65%2FiNews_ID%2F32485%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;font&amp;colorscheme=light&amp;action=like&amp;height=80&amp;appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>