Bryan Schouten is n van de drie Nederlanders die komend weekend in de Moto3 klasse van start gaat tijdens Iveco TT Assen.
Afgelopen weekend nam de Dutch Racing coureur nog deel aan een CEV Repsol wedstrijd (Spaans Open) in Albacete waar hij opnieuw vriend en vijand verraste met een fantastische tweede plaats.<br /> <br /> Voor Schouten natuurlijk een geweldige opsteker met de Iveco TT Assen komend weekend voor de boeg, een goede generale voor de belangrijkste wedstrijd van het seizoen. <br /> <br /> Hoe het de Nederlander afgelopen weekend verging kunt u lezen in onderstaande tekst, geschreven door de coureur in kwestie zelf.<br /> <br /> Donderdagmiddag is het team vertrokken naar Spanje voor het derde raceweekend en de vierde race van het seizoen. Nadat ik woensdag had gehoord dat ik geslaagd was voor mij examens marketing en communicatie kon ik met een gerust hart naar het zuiden vliegen. Ik was er ook klaar voor.<br /> <br /> De baan was compleet nieuw voor mij, dus in de eerste vrije training was het dan ook vooral de baan leren kennen. Eenmaal op de baan gingen er allerlei gedachtes rond. ‘Mannen, met 24 man door 1 bocht gaat niet, laat er dan op z’n minst iemand voorrijder zijn…’ was eigenlijk het eerste wat ik dacht. Vervolgens na een aantal rondes gingen de tijden omlaag en kwamen de vele hobbels en bochten steeds sneller achter elkaar. De eerste training zat erop en met deze training mocht ik eigenlijk heel tevreden zijn. Bondscoach Barry Veneman was mee voor wat tips, hints en coaching. Hij gaf aan dat het tot nu toe heel goed ging voor de eerste keer. ‘Probeer in bocht 6 meer aanvallend te rijden, het is nu strak, maar niet snel genoeg. De laatste bocht ben je al redelijk snel, maar probeer daar ook niet te vroeg in te sturen’. Met deze informatie ging ik de 2de vrije training in. Die verliep erg goed en aan het eind van de dag mocht ik dan ook tevreden zijn met rondetijden die iets meer dan een seconde langzamer waren dan de snelste man.<br /> <br /> <p> Zaterdag was kwalificatiedag. Eenmaal in de box aangekomen zegt Manfred (vertaald naar het Nederlands): ‘Probeer in de eerste paar minuten en in de laatste paar minuten echt aan te zetten. De temperatuur wordt alleen maar meer en de tijden zullen vanmiddag niet verbeterd worden ten opzichte van vanmorgen’. Kort voordat ik op de motor stap komt Barry nog even kort bij me. ‘Ik denk als we kijken naar gister, dan kunnen we nu nog wel 0,5 tot maximaal 0,7 seconde vinden. Succes’! omgerekend kwam ik dan uit op ongeveer 1.35.2 als rondetijd. Het licht op groen en ik rijd de baan op. de eerste geklokte ronde die ik doorkom is al vrij goed en op tempo. De 4de ronde rijd ik een dikke seconde harder als gister om vervolgens 1.34.7 neer te zetten! ‘ontspan, dit is zoals het moet Bryan, nog één rondje knallen. Dan even een rondje rust, nog een ronde aanzetten en dan binnenkomen om jezelf wat te sparen’. Dat lukte en ik kwam weer op 1.34.7 uit. Eenmaal in de pits snel overleggen wat we gaan doen. ‘we steken een nieuwe band en dan ga je de baan op. Dan heb je nog twaalf minuten en daarin zul je het moeten doen’. Jarno (Van Geffen) was daarin strak en op zijn teken na het steken van de nieuwe band ging ik de baan weer op. Goed ingeschat, want ik had nog twaalf minuten. </p> <br /> <p> De outlap (de ronde die je moet rijden om de eerste geklokte ronde te zetten) zocht ik een gaatje en die eenmaal gevonden te hebben ging ik er weer vol voor. ‘Goed ademen op start-finish, je hebt die extra rust nodig voor sectie 2’. Zo was ik bezig met mijzelf te kalmeren. Eerste geklokte ronde was 1.35.0. ‘kalm blijven en blijven gaan! Je kunt het’. 34.8, 34.7, 34.8, 34.9. Dat waren de laatste constante rondes. ‘Met deze rondetijden kan ik mee in de kopgroep morgen’. Al baalde ik stiekem wel een klein beetje. Al met al een goede derde tijd. We reden in twee groepen dus ik kwam uit op ongeveer p6.</p> <br /> <p> De tweede kwalificatie verbeterde er twee jongens zich die een alles of niets poging deden in de eerste groep. Zo kwam ik uit op p9 voor de startopstelling. Jammer vond ik zelf, maar ik was hier voor de eerste keer dus ik mocht eigenlijk niet klagen. </p> <br /> <p> De warm-up op zondagmorgen was knokken voor iedere positie, qua rondetijd niet heel bijzonder, maar ik kon mij door twee groepjes heen vechten waardoor ik wel een strijdritme had voor de race. Ondertussen waren mijn peettante en haar man gekomen om mij aan te moedigen. Zij wonen in Spanje en die wilden mij een keer zien racen. Met de voorjaarstest waren ze er ook bij geweest, maar dat is toch net iets anders.</p> <br /> <p> ‘Alles goed aan de motor Bryan?’ wilde Jarno weten. ‘Ja, geen problemen of rare dingen te voelen’. Jarno vraagt dit altijd om te controleren. ‘Wil je die icepad in je nek hebben’. Aldus Barry (Veneman) mijn gridgay voor de race haha. Het begon echt warm te worden dus die icepad was wel van toepassing. drie minuten, helm op. volledige focus en wachten tot we weg mogen. ‘Kom op he, viel spaβ kleiner, gas erop’! kwam het in volgorde van Jarno, Manfred en Barry die mij een laatste woordje gaven voordat ze wegliepen.</p> <br /> <p> ‘Opwarmronde geweest, goed wegkomen en knallen. Licht aan… Gas! Dat ging niet volgens plan, dan deze kerel naast me maar eens afbluffen en kijken of hij van z’n gas gaat. Oeps, dat doet ie niet. Kijk uit man, mafkees. Je duwt me bijna bij die andere gozer naar binnen! insturen, goed kijken, oh die kerel gaat wijd, verdiende loon, wat een zak’. Dat waren de gedachtes bij de start en in de eerste bocht. De tweede bocht was minder want toen zag ik een grote sliert voor mij.</p>
<p><br /> </p> <p>'Kalm blijven, het tempo aankijken’. Oh ja, ik kan na zes rondjes wel eens op het pitbord kijken. L13, P12, stond er op het pitbord. ‘jij gaat geen twaalfde worden vriend! Naar dat groepje toe en knokken’! </p> <p><br /> </p> <p>‘Zo… aansluiting bij de groep. Drie rondes verder. Herrera houdt het nu niet bij, er voorbij en weer aansluiten.’ Zo ging dat tot zeven rondes voor het eind. Iedere keer vielen er wat mensen weg die het tempo niet bij konden houden. Ik lag op dat moment zesde. Er waren er voor mij nog twee over. Navarro (die bij de start zat te vervelen), en Ramirez. De overige drie waren te ver weg gereden. </p> <p><br /> </p> <p>Rust uit, je bent in sector drie veel sneller, gun jezelf rust en pak ze dan. Nog vier rondes, nu wegwezen’. Eenmaal aangekomen in bocht vier maakte ik een schakelfoutje. ‘Nee toch zeker, is de vijfde keer nu dat ik m vrij schakel! Knuppel, kan ik weer opnieuw beginnen! Kom op, rustig blijven en die jongens pakken. Aansluiting is er weer en nu weer even rusten. Bocht 10, Navarro gaat wijd! Nu binnendoor bij die jongen, chicane in en dit is mijn kans op Ramirez te pakken, die is zwakker omdat ie moe lijkt te zijn. Slipstream pakken. Allemachtig, dat ding loopt! Pakt vijftien meter op het rechte stuk. Dan maar later remmen en kijken of dat kan. Ahhhhhhh, openen die rem anders ben je te laat, blokpass geven, niet te wijd gaan. Kom ie binnendoor, snel kijken. Nee, hij redt t hier net niet. Gas! Bocht 4, iets eerder remmen, terugschakelen met zekerheid, binnenkant blokken. Overleeft! Geef die laatste stoot energie! Bocht 8 geweest, nu verdedigen voor bocht 9 maar wel terug je lijn pakken. Gelukt, als hij nu na het rechte stuk niet voorbij komt voor bocht 10 is het grotendeels in de pocket. Hee, verrek, twee man in de grindbak Kom op, jongen. Je kunt het! Hij komt niet meer, chicane was je net ook sneller, dus nu ook. Laatste bocht in, uitkomen. Kerbs meepakken. Die man met de finishvlag niet aanrijden. Komt ie links voorbij? </p> <p><br /> </p> <p>Nee! Yes! Die is binnen’. Haha, grappig, Barry (Veneman) en Jarno (Van Geffen) in het hek. Vier rondjes voor het eind was Barry nog met de scooter onderweg om te kijken op het circuit… (waar ik tijd voor heb he…).’ Aldus mijn laatste rondes. </p> <p><br /> </p> <p>Ik was happy, maar had geen flauw idee dat ik tweede was. Ik was al blij dat ik een goede race had gereden. Alle motoren moesten het parc-fermé in maar ik werd meteen linksaf gestuurd om te wegen. Barry kwam aangestormd. ‘Super man! Echt klasse. Ben trots op je.’ Dus ik vraag aan hem. ‘Hoeveelste ben ik dan?’ Hij keek me een beetje verwarrend aan. ‘Tweede! Je mag gewoon weer mee naar het podium.’ </p> <p><br /> </p> <p>Hans (Van den Oever) was ook gekomen zaterdag, om samen met de chauffeur de vrachtwagen op tijd naar Assen te krijgen. Ik heb hem nog nooit zo zien shaken na een race. Wat een prachtig moment. Iedereen happy en ik had honger. Ik had te weinig gegeten voor de race, omdat ik gespannen was. Maar ik had eerst nog podium, persconferentie en interviews. Na drie kwartier had ik dan eindelijk een heerlijke tosti. </p> <p>Ik wil iedereen heel hartelijk danken voor het geweldige weekend. Barry voor de extra hulp en tips. Op naar Assen, vol vertrouwen. Dit was een goede generale. <br /> <br /> </p> <p><br /> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <div><br /> </div> <div><br /> </div> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FHOME%2FWelkom%2Ftabid%2F38%2FMotoGP%2FMoto3%2Fbryan-schouten-op-naar-assen-vol-vertrouwen%2Ftabid%2F65%2FiNews_ID%2F32525%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&font&colorscheme=light&action=like&height=80&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…