Vorig jaar was de Brit Gino Rea nog vaste deelnemer in het Moto2 wereldkampioenschap bij het team van Gresini. Voor dit team haalde hij tijdens de Grand Prix van Maleisie zijn eerste podiumplaats, maar ondanks de goede resultaten was er bij het Italiaanse team geen plek meer voor Rea. Tijdens de 83ste Dutch TT staat hij echter als wildcard met een eigen team aan de start in de Moto2 klasse.
Het is alsof Gino Rea dertig jaar terug in de tijd is beland. In een grote witte tent op de paddock van het TT Circuit staat zijn oranje/witte FTR Moto2 machine, met op de plaats waar normaal gesproken de hoofdsponsor staat, niets anders dan grote zwarte vraagtekens. Samen met zijn vader regelt hij bijna alles in het team. Hij wordt daarbij geholpen door een trouwe sponsor, één technieker van FTR en zijn vriendin. Dat alles gebeurt vanuit het laadruim van een omgebouwde transporterbus. <p> </p> <p>Rea is geen onbekende in de Nederlandse racewereld. In het seizoen 2009 kwam de jonge Brit uit voor het Duntep Racing team in het Open Nederlands Kampioenschap. Vervolgens maakte hij met het Ten Kate Junior team de overstap naar het EK Superstock kampioenschap waar hij met klein verschil de titel veilig stelde. Het jaar daarop maakte Rea de overstap naar het WK Supersport met het Intermoto Step Honda Team waar hij op het circuit van Brno zijn eerste overwinning verzegelde. Zo reed hij zich in de kijker bij het Gresini Moto2 team waarbij in 2012 een volledig WK seizoen meedraaide. Zijn beste klassering was de derde plaats tijdens de verregende GP van Maleisie. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Voor het nieuwe MotoGP seizoen kreeg Rea het benodigde budget om nog een jaar bij Gresini te rijden niet rond en leek de sympathieke coureur tussen wal en schip te belanden. Twee maanden voor de start van het seizoen werd het plan op gevat om met eigen team een paar evenementen als een wildcard mee te rijden. “Mijn vader heeft toen bij de fabriek van FTR ee motor geregeld die we helemaal zelf hebben moeten opbouwen”, vertelt Rea. </p>
<p>Het benodigde budget spaarde Rea bij elkaar door middel van speciale website waar fans donaties konden doen. “De eerste 4 á 5 weken liep dat echt storm. Er kwam heel veel geld binnen. Er is in Groot Brittannië ook heel veel aan promotie gedaan en ook de verkoop van onze merchandising leverde veel geld op”, legt de jonge coureur uit. </p> <p><br /> </p> <p>In Le Mans stond Rea voor het eerst aan de start. Hier vocht hij voor een twaalfde plaats voordat problemen met de benzinetoevoer ervoor zorgden dat hij gedwongen moest opgeven. Deze problemen zijn inmiddels verholpen. “We kregen heel veel positieve reacties na Le Mans. Inmiddels hebben we ook een paar kleinere sponsoren kunnen strikken en die zorgen samen voor een mooi budget. Nu zijn we echter nog op zoek naar die hoofdsponsor. Hopelijk kan een goede race in Assen ons daarbij helpen.”</p> <p><br /> </p> <p>Na Assen heeft de coureur uit London nog drie wildcards gepland op de circuits van Sachsenring, Brno en Silverstone. “Ons budget is toereikend om deze drie wildcards te rijden. Al houd ik er dan wel rekening mee dat we voor de GP van Silverstone nog extra budget kunnen verwachten. Als er in deze periode nog meer sponsoren opstaan dan hoop ik ook nog in Misano aan de start te kunnen staan.” </p> <p><br /> </p> <p>Voorlopig richt Rea al zijn pijlen op Assen, waar hij hoopt een goede wedstrijd te kunnen rijden. “Het zou mooi zijn om zo ook de interesse van de Nederlandse fans of sponsoren te trekken. Alle hulp is namelijk welkom.”</p> <p><br /> </p> <p>Voor iedereen die meer informatie wil over het team van Gino Rea, of een donatie wil doen, kan terecht op www.ginoreaclub.com. Gino Rea is ook te volgen op twitter via @GinoRea</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <div><br /> </div> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMoto2%2Fgino-rea-op-eigen-kracht-in-de-tt%2Ftabid%2F64%2FiNews_ID%2F32534%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&font&colorscheme=light&action=like&height=80&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…