Michelin wordt vanaf het seizoen 2016 de vaste bandenleverancier voor de MotoGP klasse. De Franse bandenfabrikant neemt daarmee het stokje over van het Japanse bandenmerk dat de coureurs in de koningsklasse de afgelopen jaren van banden voorzag. Vanzelf gaat het tot nu toe allemaal echter nog niet.
De afgelopen maanden werden de nieuwe Michelin banden gedurende het 2015 seizoen al een aantal keren getest door de reguliere MotoGP coureurs maar na afloop van de laatste Grand Prix van het seizoen in Valencia was het dan zover. De Bridgestone stickers konden van de machines, Bridgestone verliet het paddock en Michelin werd officieel geïntroduceerd als de nieuwe banden sponsor. Wat misschien nog wel belangrijker was, de MotoGP coureurs konden voor het eerst vrijuit praten over de prestaties van de nieuwe Michelin banden waarmee men het komende seizoen op jacht zal gaan naar succes.<br /> <br /> Tijdens de eerste testen werd al snel duidelijk dat de coureurs niet tevreden waren over met name de grip van de nieuwe Michelin voorbanden, iets dat resulteerde in een groot aantal valpartijen. Deze trend zette zich ook voort tijdens de test in Valencia, hier werd echter wel duidelijk dat deze problemen mede veroorzaakt werden door de hoge mate van grip van de achterbanden. Daarnaast zullen de MotoGP coureurs tijd nodig zijn om te wennen aan de andere eigenschappen van de Michelin banden.<br /> <br /> Ondanks dat er bij Michelin hard gewerkt wordt aan een zo goed mogelijke band en men er alles aan doet om de problemen zo goed mogelijk op te lossen liet Michelin Motorsport-directeur Pacasl Couasnon onlangs in een gesprek met motorsport.com weten dat er geen ‘wonderoplossing’ is voor de problemen en dat er simpelweg geen oplossing is waar iedereen tevreden mee zal zijn.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“We willen de grip van de achterband verminderen. De rijders, de teams en de organisatoren vertellen ons echter: ‘Wees voorzichtig, blijf zoals je bent’. Onze banden hebben zeer zeker bepaalde karakteristieken en sommige rijders zijn daar erg blij mee. Ik wil benadrukken dat er geen wonderoplossing is, geen eenduidige oplossing. We bieden een band aan die enigszins anders is dan de banden van de andere fabrikanten. We moeten het gesprek aangaan met MotoGP teams en MotoGP coureurs om te begrijpen in hoeverre we deze karakteristieken kunnen ontwikkelen. Laten we de rijders wat meer tijd geven om het gedrag van de banden te begrijpen. Zij moeten vertrouwen opbouwen. Wij werken eraan om de rijders wat meer gevoel met de voorband te geven wanneer zij de grenzen opzoeken.”</blockquote> <div><br /> </div>
Couasnon liet in hetzelfde gesprek verder nog weten dat Michelin tevreden was met de getoonde progressie tijdens de test in Valencia. Veel coureurs waren er sneller dan enkele dagen eerder tijdens de laatste Grand Prix van het seizoen op de Bridgestone banden.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Tijdens de race kwamen slechts vijf coureurs onder de 1’31 grens, terwijl vijftien rijders deze grens doorbraken op de Michelin band. Er waren echter ook veel valpartijen. We hebben zeker nog drie of vier testsessies nodig waarbij de coureurs zich 100% focussen op de banden (komend seizoen krijgen de MotoGP coureurs naast de nieuwe banden ook nog eens te maken met de nieuwe standaard electronica), om hen wat tijd te geven hun rijstijl aan te passen. Elke keer dat je van bandenleverancier wisselt, kan je niet verwachten dat alle problemen direct opgelost zijn. Het eerste seizoen zal bol staan van de uitdagingen en we moeten onszelf niet misleiden. We benaderen het bescheiden.”</blockquote><br /> Hoewel Michelin onlangs nog een extra test in heeft gelast op het circuit van Jerez de la Frontera, waar gezien de verplichte winterstop uitsluitend MotoGP testcoureurs in actie kwamen, zal de eerstvolgende belangrijke MotoGP test pas begin februari zijn als een groot deel van het MotoGP veld van 01 t/m 03 februari neerstrijkt op het Sepang International Circuit voor de eerste officiële MotoGP test van 2016. <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>