Over iets minder dan twee maanden gaat het nieuwe AMA Superbike seizoen van start met onder andere de Daytona 200 maar wat heeft het kampioenschap het komende seizoen te bieden in de American Superbike klasse.
Sinds de overname van de Daytona Motorsports Group is het AMA Superbike radicaal gewijzigd, waarschijnlijk iets te radicaal, tel daar de economische crisis bij op en je hebt een groot probleem om je deelnemersveld vol te krijgen.
Van 3-5 maart wordt de eerste race van het seizoen verreden maar nog steeds is er weinig bekend over het aantal deelnemers terwijl wel bekend is dat er een flink aantal rijders – waaronder racewinnaars zoals Jamie Hacking, Ben en Eric Bostrom, Jason DiSalvo, Steve Rapp, Jake Zemke en Steve Rapp – nog steeds geen contract hebben.
Het ziet er dan ook niet goed uit voor de eerste race van het seizoen waar volgens insiders zeer waarschijnlijk maar zo’n 12-15 motoren aan de start van de populairste klasse zullen verschijnen terwijl dat er vorig jaar nog 33 waren.
Voor het komende seizoen zal Suzuki in de American Superbike klasse drie motoren inzetten, Yamaha (geen officieel team) waarschijnlijk twee en dan wordt geacht dat Larry Pegram weer met de Ducati van de partij zal zijn. Dat zijn zes motoren waarbij wordt aangenomen dat er ongeveer net zoveel privé machines ingeschreven zullen worden.
Over de iets minder populaire Daytona Sportbike klasse, het equivalent van wat wij als de Supersport klasse kennen, is nog minder bekend. Kampioen Danny Eslick zal met een Suzuki gaan rijden in plaats van de Buell waarmee hij in 2009 kampioen werd en dat heeft natuurlijk alles te maken met het stoppen het merk Buell. Ook is inmiddels bekend dat het Erion Honda team, waarmee Jake Zemke zijn grootste successen behaalde, er hoogstwaarschijnlijk mee zal stoppen maar verder is het nog gissen naar wie waar zal rijden.