Een week na onze openingsrace stond al weer de volgende WK-wedstrijd op het programma. Voor aanvang van de beroemde 24 uurs WK-endurance-wedstrijd, op het Franse circuit van Le Mans, verreden wij onze 2e WK-wedstrijd.
Team Streuer heeft in het verleden al mooie races laten zien op Le Mans. Het uitdagende circuit behoort dan ook tot een van de favoriete circuits van het team. Tijdens de wedstrijd op Donington, de week voorafgaande aan Le Mans, bleek dat de wegligging van het span niet goed was. Dit probleem moest opgelost worden. Waar het echte probleem zat waren we ondertussen al achtergekomen, namelijk de vering. Aangezien er maar enkele fabrikanten zijn die schokbrekers produceren voor zijspannen is dit niet zo'n simpele opgave. Met hulp van Tim Reeves zijn we in contact gekomen met een Frans bedrijf die speciale schokbrekers produceert voor zijspannen. Reeves heeft hier hele goede ervaringen mee, waarna wij besloten hebben om deze vering te gaan testen.<br /> <br /> Voordat we de baan op mochten moest eerst het span technisch gekeurd worden. De wijze hoe deze keuring verloopt is altijd maar weer afwachten. Onze ervaring is dat dit op de welbekende Franse slag gedaan wordt. De Franse teams zijn binnen 5 minuten gekeurd en de rest van de spannen worden tot in de kleine puntjes erg goed nagekeken. Vorig jaar was de grondspeling het probleem, dit jaar het geluid. Wij waren van mening dat het geluid binnen de voorgeschreven limiet zat. Het duurde minimaal een half uur dat we de keurmeesters hiervan hadden overtuigd hadden. <br /> <br /> Nadat het span en de kleding gekeurd waren konden Bennie en Geert zich klaar maken voor de vrije training. Het team was erg nieuwsgierig of de nieuwe schokbrekers zouden gaan werken. Het antwoord kwam al direct in de 2e ronde. Onze PR werd al op een paar tienden van een seconde benaderd. Aan de wijze waarop er gereden werd kon de pitcrew al snel zien dat het nu goed zat. De rondetijden waren zeer constant en snel. Toen de sessie werd afgevlagd was het helemaal duidelijk. Bennie meldde dat dit een enorme vooruitgang was ten opzichte van de oude situatie. De balans in het span was perfect en het span stuurde als een scheermes. Dit werd bevestigd door Geert die ook helemaal tevreden was met de wegligging en de daarbij horende snelheid.<br /> <br /> Op vrijdagmiddag werd de eerste kwalificatie verreden en moesten we de opgaande lijn weten vast te houden. Dit bleek geen probleem te zijn, want al in de 3e ronde werd de tijd en onze PR flink aangescherpt. De daarop volgende ronden gingen de tijden steeds verder naar beneden. Lange tijd stonden we op de 2e plaats, maar aan het einde van de sessie was het toch het Finse team van Païvärinta die eronder door dook. We moesten genoegen moesten nemen met de 3e plaats. Het verschil was echter, met 3/10e van een seconde, minimaal. Team Reeves was zoals verwacht het snelst, maar het verschil met was slechts 1,3 seconde.<br /> <br /> Later op de middag werd de beslissende 2e kwalificatie verreden. We gingen ervoor om de 2e tijd neer te zetten. De rondetijden waren direct al weer goed te noemen, maar een verbetering zat er vooralsnog niet in. Met nog 15 minuten op de klok stuurde Bennie de pits in voor een snelle wissel van het achterwiel. Na deze pitstop werden er 2 flying laps gemaakt en toen gingen Bennie en Geert er even echt voor zitten. Dit zag de pitcrew aan de kleuren van de sectortijden, die allemaal op groen kwamen te staan. Zou deze snelle ronde voldoende zijn voor een 2e plaats? Païvärinta kreeg in de gaten wat er speelde en zette er nog een tandje extra bij. Jammer genoeg slaagden we er niet in om voor hem te eindigen. Het verschil was echter minimaal, want zijn rondetijd was met 2/10e van een seconde net iets sneller. Onze 3e tijd was wel voldoende om vanaf de eerste startrij te mogen vertrekken. Daar waren wij natuurlijk erg blij mee. Het verschil met team Reeves was maar 1,2 seconde . Het verschil met de pole-tijd is nog nooit zo klein geweest. We hebben onze PR-tijd met 1,5 seconden aangescherpt. Al met al keken we dan ook terug op een zeer geslaagde en spannende kwalificatie.
De start van onze race over 18 rondes stond zaterdagmorgen om 11:30 gepland en werd volgens de welbekende Franse slag afgewerkt. Zonder teams op de hoogte te brengen had de raceleiding besloten dat het een snelle start procedure zou worden. Iedereen inclusief de mensen van de FIM waren verbaast, maar het was niet anders. <br /> <br /> De start van team Streuer was zeer goed en we doken als 3e de eerste bocht in. Direct begonnen we druk uit te voeren bij het voor ons liggende team van Païvärinta. Dat de eerste 3 teams op dit circuit sneller waren dan de rest bleek al tijdens de eerste doorkomst. We hadden al een behoorlijke voorsprong opgebouwd op het team van Gürck, die de 4e plaats in handen had. Maar nog belangrijker was, was dat we gewoon aansluiting hadden met team Païvärinta . Bennie en Geert begonnen direct de aanval op het Finse team in te zetten. Païvärinta heeft al bewezen dat hij een hele goede stuurman is door 3 maal wereldkampioen te worden. Hij kon dan ook elke aanval afslaan of vrij snel weer counteren. <br /> <br /> Door het gevecht achter team Reeves kon hij weglopen en bouwde een veilige voorsprong op. In de 9e ronde leek het erop dat team Streuer de Fin op de knieën had gekregen en kwam als 2e door. De pitcrew zag zelfs al een klein gaatje ontstaan, maar dit was niet voldoende. Een ronde later was Païvärinta ons alweer voorbij en begon alles weer opnieuw. Mooi voor het publiek, maar wij hadden het toch graag anders gezien. Met nog 2 rondes te gaan werd het duidelijk dat de banden erg geleden hadden. De ervaring van de Fin won het deze keer nog van ons. Bennie besloot de race beheerst uit te rijden. Dit kon heel gemakkelijk aangezien er een voorsprong van 37 seconden was opgebouwd ten opzichte van de 4e plaats. Wij pakten onze eerste podiumplaats van dit seizoen, met de daarbij behorende 16 WK-punten.<br /> <br /> Met deze 3e plaats bezetten wij op dit moment met 29 WK-punten de 2e plaats in de tussenstand van het Wereld Kampioenschap. Met de wetenschap dat we de problemen met de wegligging hebben opgelost, kijken we met vol vertrouwen uit naar de volgende WK-race. Deze wordt verreden op het Grobnik circuit in Kroatië. Dit circuit ligt ons erg goed. We hebben in Le Mans bewezen dat we de aansluiting met de top bereikt hebben. We gaan nu hard werken om te proberen of wij ze ook kunnen verslaan.<br /> <br /> In de tussenliggende tijd zal team Streuer eerst nog van start gaan tijdens de ONK-wedstrijd op het stratencircuit van Hengelo. Deze altijd super strak en perfect georganiseerde wedstrijd zal in het weekend van 2 en 3 mei worden verreden. Daarna zal er nog deelgenomen worden aan de IDM-wedstrijden op het circuit van Zolder en op de Nürburgring. Dit allemaal om zo goed mogelijk in het juiste raceritme te blijven.<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…