Een racer wil alleen maar winnen, een tweede plaats is verliezen en als het dan even niet mee zit wil je dat zo snel mogelijk vergeten. Zo verging het Manul en Jol afgelopen zaterdag, 9 mei, tijdens de tweede wedstrijddag van het NK Supercup 600 op het TT circuit van Assen.
Na een geweldige training een week eerder waren beide coureurs zeer gemotiveerd om de gemaakte progressie door te zetten en verder aan te scherpen. Helaas waren de weersomstandigheden verre van ideaal en begon de dag met regen en een straffe wind. De eerste kwalificatie ging om 10.17 uur van start op regenbanden en was voor Joël in de eerste bocht na het uitrijden van de pitstraat al voorbij. <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><strong> Joël:</strong> “Ik snap er helemaal niets van, direct bij het uitrijden van de pitstraat lag ik er ineens af en dat ging best nog hard ook. Gelukkig mankeer ik niets en de schade aan de motor valt mee, dus de tweede training ben ik er gewoon weer bij”. </blockquote><br /> Manuël, die Joël voor zich zag vallen, deed het rustig aan, kwam tussendoor nog een keer binnen en nam geen onnodige risico’s.<br /> <br /> De regen trok weg, het circuit werd droog, de stevige wind bleef en beide coureurs begonnen om 12.04 uur aan hun tweede training. Na een moeizame kwalificatie, want beiden kwamen niet in de buurt van de tijden die ze gewend waren, behaalde Manuël de veertiende starttijd (twee gastrijders niet mee gerekend) en mocht Joël als eenentwintigste aan de wedstrijd beginnen.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><strong> Manuël:</strong> “Alles voelt anders, ik kan niet in mijn ritme komen en heb moeite om me te concentreren. Nu eerst maar even de boel evalueren, mijn rust pakken en met een goede start is er nog van alles mogelijk”.</blockquote><br /> Ook Joël was verre van tevreden, ondervond vooral last van de harde wind en had problemen met schakelen. <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><strong> Joël:</strong> “Wat een wind, ik heb soms gewoon moeite om te blijven zitten. Het schakelen gaat ook niet fijn, dus ik hoop dat die problemen voor de wedstrijd zijn opgelost”.</blockquote>
Na een redelijke start verloren beiden een paar plaatsen en wrongen zich door de eerste bocht op hun weg naar voren. Manuël had zichtbaar moeite om in zijn ritme te komen en vocht ronden lang een verbeten strijd met rijnummer zevenenveertig. Uiteindelijk wist hij zich los te rijden en kwam als dertiende over de finish. Joël zat in een groepje van vijf rijders en wist deze vrij gemakkelijk te passeren. Hierdoor won hij een aantal plaatsen die hij vervolgens weer een paar keer verloor. Uiteindelijk kwam Joël aan de kop van het groepje als zeventiende over de finish. Na afloop bleek dit gezien de omstandigheden een uitstekende prestatie te zijn omdat de derde en vierde versnelling van zijn motor, waarschijnlijk veroorzaakt door de crash eerder die dag, niet goed functioneerden en het voortdurend lieten afweten. <br /> <br /> Manuël werd na de wedstrijd verrast met een tijdstraf van twintig seconden vanwege een jumpstart en werd daarmee acht plaatsen terug gezet in de eindklassering.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><strong>Manuël:</strong> “Ik voel mij al niet lekker en dan krijg ik dit er ook nog overheen. Ze wijzen mij bij de start eerst de verkeerde startrij aan, moet ik vervolgens een rij naar achteren en krijg ik een jumpstart omdat ik met mijn voorwiel over de streep zou hebben gestaan”.</blockquote><br /> Ondanks het matige resultaat kunnen wij als team toch terug kijken op een geslaagde wedstrijddag. Beide coureurs hebben veerkracht getoond, Joël op de manier waarop hij is omgegaan met een haperende versnellingsbak en Manuël met zijn onverklaarbare vermoeidheid. Ook het team heeft hier een positieve bijdrage aan geleverd evenals de vele relaties van Oosterveen’s olie, MPM Oil company, Doc52, Winter totalflooring en Shot by Lennen die deze dag met ons hebben meebeleeft. Zaterdag 23 mei wordt de volgende wedstrijd verreden en u bent van harte uitgenodigd om dit spektakel eens van dichtbij te ervaren.<br /> <br /> Inmiddels is ook duidelijk dat een medicijn tegen hooikoorts, wat Manuël sinds begin mei slikt, de veroorzaker is van zijn klachten, (vermoeidheid, duizeligheid en concentratie verlies). Per direct zijn er maatregelen genomen om verdere klachten te voorkomen en op tijd fit te zijn voor de eerstkomende wedstrijd en dan zal ook de motor van Joël er weer op en top bij staan. <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>