Categories: Teams

Goed openingsweekend voor Ernst Dubbink Eveno Racing

Afgelopen weekend werd op het circuit van Silverstone de eerste wedstrijd van het jaar verreden in de ADAC Northern Europe Cup. Coureurs Ernst Dubbink en Sander Kroeze reden tijdens dit weekend in een gecombineerde klasse van het British Superbike kampioenschap.

In deze races reden de British Superbike Moto3 GP, de NEC Moto3 GP, waarin Ernst uitkomt, en de NEC Moto3 Standard waarin Sander uit komt. De vrijdag begon moeizaam. Mede door het koude een slechte weer kon Ernst geen ritme vinden in de eerste vrije training. Ook doordat de bus met de motoren afgelopen maandag pas terug was en Ernst alle zeilen bij moest zetten om de motoren en de bus klaar te krijgen, heeft Ernst weinig tijd gehad om zich afgelopen week te focussen op de wedstrijden op het voor hem nieuwe Silverstone circuit.<br /> <br /> In de eerste vrije training werd Ernst 5e in zijn klasse. Tijdens de eerste kwalificatie, waarin de starting grid voor race 1wordt bepaald wist Ernst wederom de 5e plek in zijn klasse te pakken. Tijdens de tweede kwalificatie wist vrijwel niemand zijn eigen tijd te verbeteren omdat de baan nat was van de regenbui die vlak voor de kwalificatie over het circuit was getrokken. De tijden van de droge eerste kwalificatie werden niet meer ge&euml;venaard waardoor Ernst zijn 5e positie in de klasse wist te behouden. Door de gecombineerde klassen in de races kreeg Ernst echter de 37e plaats op de grid voor de race van zaterdag.<br /> &nbsp;<br /> Tijdens race 1 had Ernst een hele goede start en wist al voor de eerste bocht 15 rijders in te halen. Doordat het tijdschema uitliep werd de race ingekort van 10 naar 8 ronden. Ernst kende een goede wedstrijd, ondanks de moeilijke omstandigheden, waarbij werd gereden op regenbanden, terwijl de eerste helft van de baan droog was, en het laatste deel nat was. Dit was een lastige situatie voor alle rijders en Ernst pakte de 4e plaats in de NEC Moto3 GP klasse (33 algemeen).<br /> &nbsp;<br /> De snelste ronde van de eerste wedstrijd, geldt als kwalificatietijd voor de tweede wedstrijd. Doordat Ernst ondanks de lastige situatie toch een snelle rondetijd neer wist te zetten kon hij op de grid voor de race van zondag 7 plekken winst boeken en startte vanaf plek 30.

De 2e race begon op een koud circuit. Ernst kende wederom een goede start en pakte gelijk weer veel posities nog voor hij de eerste bocht in dook. Ook in de eerste bocht kon hij nog veel plekken winnen. De asfalttemperatuur was ver onder het ideale en dit was in de race duidelijk te zien. De eerste ronde werd gekenmerkt door veel valpartijen. Ernst kon goed gefocust blijven en had een goede pace. Hij wist aansluiting te vinden met een groep van 6 rijders, die vochten om de 5e plaats. In het bochtige gedeelte kon Ernst de hele groep pakken door eerst in een rechterbocht binnendoor te gaan, vervolgens nog 2 man buitenom door de linkerbocht te pakken en de koploper in de rechterbocht te pakken die daar op volgde. Die liet het er niet zomaar bij zitten en ging het gevecht aan met Ernst. Op het rechte stuk was de Engelsman sneller, maar Ernst kon in het bochtige deel na start/finish wederom de vijfde positie overnemen en wist daarop ook weg te rijden. De kopgroep was te ver weg om nog aansluiting mee te vinden. Ernst finishte op een vijfde plaats algemeen en tweede in de ADAC NEC Moto3 GP klasse.<br /> &nbsp;<br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Ondanks een matige start van het weekend hebben we het toch heel positief kunnen afsluiten met een 2e plaats in de race van zondag. Na de hectiek van afgelopen week waarin we in een hele korte tijd de motoren en de bus klaar moesten maken om hier te kunnen zijn, kunnen we toch positief terugkijken op het eerste raceweekend. Volgende week moeten we meer progressie kunnen boeken op ons thuiscircuit waar we zeker al een voordeel hebben doordat we de baan goed kennen.&rdquo; Aldus Ernst Dubbink</blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote> <p>Sander kende een goede eerste vrije training, ondanks dat hij wat gevoel miste bij het aanremmen. Tegen het einde van de training kreeg Sander last van een bloedneus en moest de training vroegtijdig stoppen. Een snelle stop bij het Medical Center wees niets ernstigs uit en er werd groen licht gegeven voor de eerste kwalificatie.</p> <p><br /> </p> <p>In die kwalificatie wist Sander echter geen goed ritme te vinden en moest tevreden zijn met een 11e plaats in de ADAC NEC Moto3 Standard klasse. De tweede kwalificatie werd verreden op een natte baan en Sander wist de snelste tijd te pakken in zijn klasse. De snelste tijd van beide kwalificaties samen wordt aangehouden voor de starting grid, waardoor Sander op de 11e plaats in zijn klasse heeft gekwalificeerd. Door de gecombineerde klassen kreeg hij de 30e plek op de grid voor Race 1.<br /> <br /> Sander kende een matige start in de eerste race, maar kon in de eerste ronde toch al 15 plaatsen goed maken. Ook Sander startte op regenbanden maar tijdens de race droogde de baan echter op. Sander wist nog een snelle ronde te rijden voordat de banden begonnen te slijten waardoor voor iedereen de snelheid uit de wedstrijd ging. Sander werd achtervolgd door een groepje in gevecht voor de zesde plaats in de ADAC NEC Moto3 Standard klasse, maar wist ze voor te blijven. Sander ging als 22e langs het zwart-wit geblokt wat goed was voor de 6e plaats in de ADAC NEC Moto3 Standard klasse.<br /> &nbsp;<br /> Door zijn snelle ronde in de eerste race kon Sander zijn startpositie voor de 2e race met maar liefst 3 rijen verbeteren en &nbsp;mocht starten vanaf de 21e plaats. In de tweede race kende Sander een zeer goede start en kon gelijk al veel posities winnen en kwam als derde van de ADAC NEC Moto3 Standard klasse door de eerste bocht. Sander had een goede pace en had een zeer goed gevoel met de motor waardoor hij ook in de eerste sectoren een hoge snelheid had. In bocht 12 ging Antweiler onderuit. Hierdoor ontstond er wat chaos. Sander was bezig met een inhaalactie op Jespersen, maar die moest uitwijken voor een remmende coureur voor hem. Daardoor kon Sander Jespersen niet meer ontwijken en kwam ten val. Hierdoor zag Sander een vroegtijdig einde aan een veelbelovende wedstrijd.<br /> &nbsp;</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>Sander Kroeze: &ldquo;Ik had nog wel wat last van mijn enkel, maar kon toch sterke wedstrijden rijden. In de tweede wedstrijd voelde ik me heel sterk en had een heel goed gevoel met de motor. Dit was ook terug te zien in het aantal posities dat ik al wist te winnen vanaf de start. Helaas werd ik er af gereden bij de chaotische crash van Antweiler. Toch heb ik een goed gevoel weten te krijgen met de motor en kijk dan ook uit naar onze thuisrace volgende week op het TT circuit van Assen. In de wedstrijd kon ik zien dat er meer mogelijk was dan de 3e plek in mijn klasse en zal een poging doen om dit te bewijzen in Assen.&rdquo;</p> </blockquote> <p>&nbsp;<br /> Komend weekend wordt de 3e wedstrijd verreden in het bijprogramma van het World Superbike kampioenschap in Assen. Ernst en Sander rijden op vrijdag 1 training, op zaterdag 1 kwalificatie en op zondag 1 wedstrijd.</p>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago