MotoGP

F1 en MotoGP slaan handen ineen met invoering lichtpanelen

De FIA en de FIM hebben een nieuw gezamenlijk plan gelanceerd om de veiligheid op circuits te verbeteren. Speciale lichtpanelen moeten op de Formule 1 en MotoGP circuits de reeds bestaande vlagsignalen verduidelijken, iets dat volgens beide organisaties de veiligheid ten goede komt.

De betreffende lichtpanelen worden in de Formule 1 al enige tijd gebruikt als verduidelijking van de traditionele en bekende vlaggen. Ze worden daarnaast ook gebruikt om coureurs van meer informatie te voorzien met betrekking tot de baanomstandigheden, de aanwezigheid van de (virtual) safetycar en dienen om coureurs op de hoogte te brengen als er een bepaalde situatie ontstaat tijdens de race (zoals op dit moment gebeurt middels een gele, blauwe of andere kleur vlag).

Op dit moment worden de lichtpanelen door de Formule 1 organisatie vervoerd van circuit naar circuit, maar het idee is om de betreffende panelen op ieder circuit te verplichten. Dat is de uitkomst na gesprekken tussen de FIA en FIM. Het betekent dat het systeem, dat tot op heden exclusief in de Formule 1 gebruikt werd, in meerdere kampioenschappen ingevoerd kan worden.

Het hebben van de lichtpanelen wordt voortaan verplicht voor het verkrijgen van de zogenaamde Grade 1- licentie van de FIA of in het geval van de FIM een Grade A licentie. Vanaf het seizoen 2022 wil men in de MotoGP ook gaan werken met het reeds door de Formule 1 gebruikte systeem. Vervolgens moeten in 2023 ander wegrace kampioenschappen zoals het FIM Superbike World Championship en het FIM Endurance World Championship het voorbeeld volgen en ook gebruik gaan maken van het systeem.

Franck Vayssié, directeur FIM Circuit Racing Commission: “De FIM en de FIA hebben een sterke band op het gebied van veiligheid en dit versterkt die samenwerking nog verder. Het verplicht stellen van deze lichtpanelen op FIM-circuits waar MotoGP, World Superbike en World Endurance wedstrijden worden verreden, zullen helpen om te zorgen voor het hoogste veiligheidsniveau voor alle series die op deze circuits hun races rijden.”

Deze nieuwe eis borduurt voort op de samenwerking tussen de FIA en FIM op het gebied van circuit veiligheid en volgt op de introductie van een gezamenlijke verfstandaard voor circuits (kurbstones) eerder dit jaar.

TT Circuit Assen
Het TT Circuit Assen heeft de betreffende lichtpanelen begin 2020 al geïntroduceerd, hiermee kunnen we stellen dat het Nederlandse circuit opnieuw één van de meest vooruitstrevende circuits is, en in dit geval goed voorbereidt is op de toekomst wat betreft het organiseren van wedstrijdweekenden meetellend voor het MotoGP- en World Superbike kampioenschap.



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App

 

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago