Categories: Algemeen

Events: Atlantisch zomerweer plaagt TT van Elst

De Classic TT van Elst op 3 juni was een beetje vochtig en het was de koudste zomerdag sinds 1975. Echt Noordzeeweer. Maar de thuisblijvers hadden ongelijk.

&ldquo;Ik heb geklappertand, me droog gef&ouml;hnd in de airco van de auto, ik ben weer natgeregend en heb vooral onwijs genoten. Ik durf te zeggen: de mooiste racedag tot nu toe!&rdquo;, stelde Willem Dalmeijer. Inderdaad, goed gezegd. Voor het dertigtal rijders en het publiek dat dapper de buien en de kou trotseerde was het een topevenement. Borg daarvoor stonden het prachtige tijdelijke circuit, stug doorzetten door de plaatselijke organisatie, de inzet van alle vrijwilligers en de natte voeten van de coureurs die t&oacute;ch gingen rijden.<br /> <br /> Helaas, voordat het zover was waren er al vele voorinschrijvers niet komen opdagen. Zij hadden ongetwijfeld de weerberichten gehoord. En van de rijders die zich w&eacute;l aan het begin van de dag hadden gemeld maakte een groot deel rechtsomkeert. Zij wilden lijf, leden en machine niet in de waagschaal stellen op het natte circuit. Op zich een te respecteren besluit.<br /> <br /> Echter, de overgebleven, pakweg dertig mannen en vrouwen trokken hun leren pak aan en zij gingen t&oacute;ch rijden. Daarmee maakten zij een duidelijke 'statement': het kan t&oacute;ch leuk zijn in de regen. En dat was het ook. Het circuit leek op dat van Assen: strak asfalt met handenvol grip. Dat leverde een ongevallenvrije demo op. De coureurs pasten hun tempo aan en genoten evenzeer. Het geestdriftige publiek was oprecht ge&iuml;nteresseerd in rijders en machines.<br /> <br /> Ondanks het uitgedunde deelnemersveld dus een geslaagde demo. Of toch niet? De lokale organisatie, met als kopman Jan van Dam, had een bittere pil weg te slikken. Maandenlang had men bergen verzet en behoorlijke kosten gemaakt. Alleen uit de verkoop van toeschouwerstickets konden die terugverdiend worden. Door de regen vielen de aantallen natuurlijk tegen. Het zette ons aan het denken. Voor demorijders is het van belang dat lokale organisatoren de demo's leuk blijven vinden. Zij zijn het levensbloed voor onze evenementen, bij mooi &eacute;n slecht weer. Daarom is het van groot belang dat we komen rijden. Ook en juist vooral als we de kans lopen om natte voeten op te lopen.<br /> <br /> Niks aan de hand als het regent, want zoals Gerry Hemsens het stelde, Boet van Dulmen citerend: 'Je moet je aanpassen aan het circuit."

Reacties na de wedstrijd<br /> <br /> Ren&eacute; van der Meijden: "De Classic TT Elst is helaas in het water gevallen, maar wat mij tegen de borst stuit is dat veel rijders niet zijn komen opdagen, of vroegtijdig de pijp aan maarten hebben gegeven door een ietwat regen. Het is op zich een prachtige baan met veel ruimte en mooie stuur- en snelheidsgedeeltes. De organisatie had alles in het werk gesteld om er een mooi evenement van te maken. Hulde aan de organisatie in ieder geval. Onbegrip voor de rijders die het hebben laten afweten en een applaus voor de doorzetters die toch hebben gereden.'<br /> <br /> Bas Meijers: "Overall was het een mooi dagje, een echte wet-race maar zeer leerzaam en wel erg gezellig. Veel respect voor de baco's die langs de baan stonden, moet best af en toe afzien geweest zijn. Bedankt; mooie baan, mooi evenement. Volgend jaar weer!"<br /> <br /> Eric Vd Brakel: "Ook ik heb het laten afweten. Ik ben tot in de keuringstent geweest, heb de baan en omstandigheden bekeken en toen voor mezelf een beslissing genomen die ik voor mijzelf verantwoord achtte. Ik vind het heel erg sneu voor de mensen die zich voor dit evenement ingezet hebben, want dat is altijd nog een hele berg werk, die coureurs niet zien. Bij deze mijn verontschuldiging voor de afwezigheid."<br /> <br /> Erwin Moes: "De dag die zo droevig begon, wat het weer betreft. Maar het mocht voor mij de pret niet drukken. Wat een geweldige racedag! Super mooie baan, inclusief "The Jump". Topinzet van alle baanmedewerkers, baco's, organisatie, enzovoorts. Klasse! Wat mij betreft voor herhaling vatbaar. Sinds wanneer zijn Hollanders bang voor water?<br /> <br /> Lindsay: "Ook deze tweede keer als bakkenist van Rudi de Wit (nummer 58) volop genoten van het in de bak zitten, de leuke baan, de leuke mensen en de goede organisatie. Dank aan de mensen die dit mogelijk gemaakt hebben! Ondanks het weer vond ik dat er best veel publiek was, props voor deze mensen! Er gingen wat mensen weg in de ochtend, best jammer maar begrijpelijk: het kwam echt met bakken uit de hemel! Volgende keer toch even doorzetten, want het was echt leuk en redelijk droog later…"<br /> <br /> Marcel Goudzwaard, nr 721: "Organisatie, bedankt voor het uitzetten van deze prachtige baan! Jammer van het #$* weer. Volgend jaar ben ik er zeker weer bij." <br /> <br /> Kim: "Ook vanuit Arnhem willen we graag de organisatie, de vele vrijwilligers en sponsoren bedanken voor deze dag. Ondanks het weer, hebben we (HD zijspan nr 121) toch leuk gereden en lol gehad. Dankzij deze mensen die hun nek uitsteken om zo''n evenement te organiseren kunnen wij onze hobby uitoefenen. Het was ook echt een leuke baan, en mocht het volgend jaar nog een keer lukken deze op de agenda te zetten, dan zijn we er zeker bij. Zijn de foto''s van Remco Gijzen ergens online te bekijken?"<br /> <br /> Gert Moes: "Bij deze een heel groot compliment aan de organisatie en baco's. Geweldige baan daar in Elst. Hopelijk volgend jaar weer met mooi weer! Heb geweldig genoten ondanks de regen."<br /> <br /> Martin: "Hier een berichtje van de opbouwploeg en afbreekploeg. Ik was gevraagd door Klomp Watersnijtechniek, of ik wou helpen met van alles, mooi mee genomen is dan dat je dan overal boven op zit. Een woord is niet genoeg voor deze dag… De geur van benzine, het tweetaktgeluid, de smaakmakers, de machines… Ik kreeg er kippenvel van, ik wou de heren rijders bedanken voor deze mooie dag… Er zijn door Remco Gijzen van Klomp Watersnijtechniek 476 foto`s gemaakt, waarvan veel bij de ''''jump" en ik kan zeggen dat zelfs het klassieke zijspan met 3 wielen compleet los komt. Echt een mooie foto trouwens en hoe de Van Veen Kreidler (nummer 40) echt een vlucht neemt, de Honda`s compleet airborne gaan… In de linkerbocht van de Newtonweg uit zijn er hele mooie foto`s gemaakt van de andere zijspancombi`s. Om 21 uur was alles opgeruimd en hebben we nog even nagezeten, ik zag alleen maar moeie en voldane gezichten zitten. We raakten niet uitgepraat. tot volgend jaar. Bedankt."<br /> <br /> Gijs van Hesteren: "Vroeger voeren Inge en ik als beroepsmatige zeilschippers met tjalken en klippers. Toen waren de natte winderige dagen ook altijd het mooist. Op de motor in de regen doe ik altijd alsof ik van thuis naar mijn werk rijd. Rustig aan. Ik laat me niet gek maken en dan komt het goed. Het bultje was elke ronde weer spannend. De XS650 sputterde af en toe een beetje door vocht in de ontsteking, maar roffelde dapper door. 's Morgens moest ik meehelpen bij de technische keuring. Dat doe ik graag, maar als a-techneut heb ik me godzijdank mogen beperken tot turven en stickers plakken."

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago