Home Teams Eerste EK punt en stijgende lijn voor Hartog in Aragon

Eerste EK punt en stijgende lijn voor Hartog in Aragon

0

Tijdens de eerste Europese ronde van het World Superbike kampioenschap vonden tevens de eerste twee races plaats van het EK Superstock 600. Op het Spaanse circuit MotorLand Aragon begon het weekend op vrijdag met de vrije trainingen. Tijdens deze twee trainingen werd naar een goede afstelling gezocht van de MtM Kawasaki.

Rob Hartog wist in de eerste twee vrije trainingen respectievelijk de 20e en 22e tijd neer te zetten. "Vandaag zat ik nog niet lekker op de motor," verteld Hartog. "De Kawasaki voelt goed en er zijn geen problemen, maar ik moet zelf het juiste ritme nog zien te vinden." Zaterdagochtend werd dit ritme direct gevonden in de kwalificatiesessie. Hartog wist zijn snelste rondetijd van de vrije trainingen met bijna 1 seconde aan te scherpen. Deze tijd was goed voor een 23e plek in het grote deelnemersveld van 40 coureurs. Rob: "Ik ben tevreden over de verbetering die we vandaag gemaakt hebben. Echter is de startpositie niet ideaal in het competitieve veld. De 16 coureurs voor mij staan binnen 1 seconde, de onderlinge verschillen zijn dus heel erg klein. Met een goede start is er in de races nog van alles mogelijk!"<br /> <br /> Op zaterdagmiddag stond meteen de eerste race op het programma. Hartog kwam op zijn Kawasaki ZX-6R goed van de plek en wist meteen een aantal plaatsen te winnen. Hierna kwam de coureur uit Abbekerk in gevecht met een groep coureurs welke uiteindelijk streden om de 17e plek. "In het begin van de race had ik het gevoel dat ik werd opgehouden door de jongens voor mij, maar ik kon hen niet snel genoeg passeren." Dit kostte dus veel tijd en hierdoor was de aansluiting met de groep daarvoor, welke streden om de punten, verloren. "Door de strijd die ik moest voeren kwam ik niet in een lekker ritme en kon ik niet vrijuit rijden. Dan wordt je in de laatste ronde nog door een inhaalmanoeuvre van een collega coureur van je lijn gedrukt, wat nog een aantal plekken kostte," klonk Hartog na de race, welke met de 22e plaats dan ook niet tevreden was gestemd.

Wel was duidelijk waar aan gewerkt moest worden in race twee, welke op zondagmiddag op het programma stond. "Door onze startplek wat verder naar achter op de grid, is het lastig om direct aansluiting te vinden in de kopgroep. Daarom is het belangrijk goed te starten en de eerste paar rondes er alles aan te doen om zo ver mogelijk naar voren te komen," legt Hartog uit. Na het doven van de rode startlichten kwam hij goed weg en wist zich direct te mengen in de top-20. Gedurende de race daalden de rondetijden en begon Rob aan een opmars. "Ik wist me omhoog te werken naar een groep, wat uiteindelijk bleek te gaan om de 12e plaats." Hartog reed even aan kop van deze groep, maar werd later weer teruggepakt. "In de laatste paar rondes lukte het niet om weer de leiding over te nemen van deze groep. Daarnaast kosten de gevechten tijd, waardoor je snel de aansluiting verliest. Ik heb daar overigens van genoten. Je krijgt geen meter cadeau en moet voor iedere positie knokken!" Hartog werd uiteindelijk op de 15e positie afgevlagd en wist hiermee de laatste EK punt voor zich op te eisen.<br /> <br /> "Ik denk dat we tevreden terug kunnen kijken op het eerste weekend in ons volledige EK seizoen. We hebben een stijgende lijn laten zien en aangetoond snel te kunnen leren. Leren van de compleet andere atmosfeer op en naast de baan. Dit is wel wat anders dan een ONK race, maar ik begin me er steeds meer thuis te voelen," verteld Rob. <br /> <br /> Dat volgende week de volgende race op het programma staat op het thuiscircuit, komt dan ook goed uit. Op vrijdag en zaterdag zal op het TT Circuit in Assen op jacht worden gegaan naar een topklassering. "Ik heb alle vertrouwen dat we samen met het team en de Kawasaki in Assen kunnen vechten voor een mooi resultaat. Ik ben er klaar voor!&rdquo;<br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>