Categories: Teams

Dutch Racing Team: CEV Valencia met Walid Soppe

Voor Dutch Racing Team was de laatste race voor het Junior Moto3 kampioenschap een bijzondere race: een nieuwe rijder – vers uit de Red Bull MotoGP Rookies Cup – werd ingezet om de vrijgekomen plaats van Bo Bendsneyder op te vullen.

Valencia is traditiegetrouw een van de zwaarste races op de kalender. Meteen na het GP weekend op dit zelfde circuit, zagen we bij het Junior Moto3 kampioenschap veelal deelname van GP teams &eacute;n materiaal. Een extra uitdaging! Voor Walid Soppe was alles nieuw, het team, de motor, het circuit en het kampioenschap. Geen makkelijke opgave dus. <p>&nbsp; </p> <p><strong>Kennismaking met DRT</strong><br /> Op donderdag startte Walid met de eerste verkenning van de baan en de werkstructuur van Dutch Racing Team. Door de jaren heen heeft Jarno van Geffen een enorme ervaring opgebouwd met nieuwe rijders en kon hij direct beginnen om ook bij Walid de basis aan te brengen.&nbsp;De verschillende motorgegevens van onder meer Bryan en Bo als voorgaande rijders, werden gebruikt om een basissetting van de motor voor Walid te bepalen. Ondertussen ging Walid samen met KNMV bondscoach Barry Veneman op pad om het circuit in kaart te brengen.<br /> <br /> <strong>Vrije training</strong><br /> De vrije trainingen op vrijdag zijn altijd cruciaal voor de opbouw van een weekend. Er was een grote &ldquo;to do list&rdquo; voor Walid en daar maakte hij intensief gebruik van. Zijn gevoel voor snelheid bracht hem al snel op tempo, maar in dit hevige kampioenschap kwam er veel meer bij kijken dan alleen zo hard mogelijk rond rijden. Rijstijl, afstelling, rempunten en bandenkeuze zijn allemaal zaken waar heel precies mee omgegaan moest worden.</p> <p><br /> </p> <p> Na de sessies op vrijdag waren er genoeg onderwerpen om mee aan de slag te gaan. Duidelijk was wel dat we een heel behoorlijke start hadden gemaakt met deze nieuwe jonge rijder. De weg om te leren is nog lang, maar de potentie is er zeker.<br /> <br /> <br /> <strong>Zaterdag kwalificaties</strong><br /> Het nadeel van een wedstrijdelement is dat de focus vrijs snel verlegd wordt naar rondetijden. De eerste training hadden we eigenlijk nog genoeg te doen aan de basissetting, maar aan de andere kant is het zo dat in Valencia meestal de beste tijden in de ochtend op de nog koele baan gezet worden. Walid kon in de slipstream al snel een 1.42.1 neerzetten, een zeer acceptabele tijd op dat moment. Er was nog steeds genoeg ruimte voor verbetering, maar dit was goed voor Walid om even te voelen waar we stonden.</p> <p><br /> </p> <p> Na de training werden we helaas geconfronteerd met een te lichte motor. We hadden motor &eacute;n rijder gecontroleerd op vrijdag, maar ergens is er in de tussen tijd gewicht verloren gegaan, waardoor we na de training tekort kwamen. Dit blijft een klein raadsel. Het gevolg was dat de kwalificatietijden van Q1 geannuleerd werden. Het zou dus neer komen op de kwalificatietijden uit Q2 en dat gaf toch wat druk.</p> <p><br /> </p> <p> Tijdens de tweede kwalificatiesessie was het lastiger om aan goede tijden te komen. Dit is normaal in Valencia. Als de temperatuur van de baan toeneemt, neemt de grip af. Walid is afkomstig uit de Molenaar NSF100 cup, een klasse waarin rol snelheid van de motor en daarmee hellingshoek erg belangrijk is. Helaas is de moderne wereld van de Moto3 veranderd en werkt deze stijl dus niet op deze machines. We moeten dus aan het werk om de rijstijl aan te passen. Om Walid toch het beetje grip te geven wat hij zocht hebben we gekozen om hem op een softband te zetten, zodat hij meer gevoel kon krijgen. In de laatste ronden kregen we echter te maken met technische problemen, waarbij Walid een val niet kon voorkomen. Uiteraard werd de oplossing gevonden en stond er snel weer een perfecte machine klaar.</p> <p> </p> <div><br /> </div>

<strong>De wedstrijd</strong><br /> Zondag stonden twee lange races op het programma. In race 1 knalde Walid als snelle starter al snel 10 plekken naar voren en kon hij zich goed handhaven. Een &ldquo;rode vlag&rdquo; situatie op de baan zorgde helaas voor een herstart, maar ook hier kwam Walid weer goed weg. In de korte race over 9 ronden reed Walid naar een 16e plek.<br /> <br /> Zijn echte race werd de tweede: 18 lange rondes waarbij veel gevraagd werd van de coureur en de machine. Een goede les voor de nieuwe rijder. Al snel kon Walid zijn eigen rondentijd verbeteren naar een 1.41.2 en dat is een prima tijd in dit geweld. Naarmate de race vorderde werden belangrijke lessen geleerd: de banden sleten en de grip werd minder. Daar moest de rijder zijn stijl op aanpassen. Walid kon nu voelen wat er gedurende de rondes gebeurde en hiervan leren. Ook kon hij fysiek merken welke eisen aan hem gesteld werden. Deze belangrijke informatie kan hij meenemen naar 2016.<br /> <br /> Het was een spannend weekend voor het team en de rijder, maar we hebben de vuurdoop prima doorstaan. We zijn in het diepe gesprongen en hebben enorm veel geleerd. Belangrijke basisstappen die we verder kunnen uitbouwen. Dat laatste is waar Dutch Racing Team ook goed in is! Het bouwen van een nieuwe WK-rijder. Niet voor niets hebben alle Dutch Racing Team rijders de WK-series bereikt! <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago