WorldSBK

Ducati werkt aan een V4 World Superbike machine

Ducati presenteerde afgelopen vrijdag in Bologna niet alleen haar MotoGP team voor komend seizoen, men kwam ook met opmerkelijk WorldSBK nieuws; het bekende twee cilinder geluid gaat verdwijnen, de volgende Ducati WorldSBK machine wordt namelijk geen V2 maar een V4.

Vanzelfsprekend werd er vrijdag door de Ducati fans en MotoGP liefhebbers reikhalzend uitgekeken naar de presentatie van het Ducati Team, het team dat komend seizoen met Jorge Lorenzo en Andrea Dovizioso actief zal zijn in het MotoGP wereldkampioenschap.

Tijdens de presentatie lekte er echter ook ander opmerkelijk nieuws uit. Op aandringen van enkele goed ingelichte journalisten gaf Ducati baas Claudio Domenicale toe dat de volgende Ducati Superbike machine geen V2 zal zijn maar een V4. De nieuw te bouwen machine heeft volgens de Ducati baas de beschikking over veel techniek die momenteel gebruikt wordt in de Ducati MotoGP motoren.

“De motorontwikkeling die we hebben gemaakt in de MotoGP is echt uitzonderlijk en van een heel hoog niveau,” aldus Domenicale vrijdag na afloop van de teampresentatie. “Onze motor is momenteel erg betrouwbaar, licht, compact en beschikt over heel veel interessante technologie. We denken er momenteel heel serieus over na om dit ook beschikbaar te stellen aan onze reguliere klanten, het is immers een meesterwerk op het gebied van techniek.”

Om de nieuwe V4 Ducati in te kunnen zetten in het WorldSBK zal Ducati er minimaal 500 stuks moeten bouwen om aan de geldende homologatie eisen te voldoen. Volgens Domenicale geen probleem, de machine zal op de markt gebracht worden als premium model, vergelijkbaar met de huidige Ducati Panigale R, de straatversie van de huidige Ducati World Superbike machine en maximaal € 40.000,00 gaan kosten.

Wanneer de machine gereed zal zijn is nog niet bekend, wel is bekend dat Ducati in 2017 en 2018 sowieso nog met de huidige Panigale aan de start zal verschijnen in het World Superbike kampioenschap en op jacht zal gaan naar de felbegeerde wereldtitel om vervolgens op zijn vroegst in het seizoen 2019 of 2020 de overstap te maken naar de nieuwe Ducati V4.

De kans bestaat echter wel dat Ducati al in 2018 de nieuwe V4 in gaat zetten in het EK Superstock 1000 kampioenschap.

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago