Categories: ONK

DSB: Verslag JS Racing ONK/EK Supermono Nˆ_rburgring

Afgelopen weekend zijn we op de Nˆ_rburgring in Duitsland geweest om daar de eerste wedstrijd van het seizoen te rijden in de Supermono klasse met de Ducati.

Zaterdag hadden we 2 kwalificatie trainingen, in de ochtend was het nog nat en ging iedereen met regenbanden de baan op. Voor Sjoerd was het de eerste keer dat hij op de Nˆ_rburgring reed en ook had hij nog nooit met de Ducati Supermono in de regen gereden. Er werd rustig gereden omdat de vooruitzichten zo waren dat het in de middag droog zou worden. Gelukkig werd het ook droog en voor de 2e kwalificatie konden we met slicks de baan op. Sjoerd moest nog even wennen aan het circuit maar zetten een nette 13e tijd neer in het EK veld.

Zondag hadden we helaas geen warm-up training. Sjoerd wou nog wat proberen met de vering omdat het op sommige stukken van het circuit een beetje hobbelig is, maar durfde het niet aan om met een nieuwe afstelling gelijk de race in te gaan. De start van de wedstrijd ging goed, Sjoerd kwam goed mee en pakte gelijk een paar plaatsen maar verloor deze weer bij het gedrang in de eerste bocht. De eerste ronde kwam hij als 13e over start/finish en wist elke ronde de tijd te verbeteren, in de 6e ronde lag Sjoerd op een mooie 12e plaats en reed hij 2,3 seconde sneller als in de trainingen. Ook had hij nog zicht op de man die op de 11e plek lag. Helaas ging het in de 7e ronde mis, er kwamen wat lichte bijgeluiden in het eerste stuk van het circuit en toen Sjoerd in de Bit-kurve achterop het circuit op het gas ging viel het vermogen weg en de Ducati maakte nu wel erg veel geluid. Sjoerd reed de motor de pits binnen waar de kuip gelijk van de motor af ging, daar zagen we dat de uitlaat co mpleet door gescheurd was bij de cilinderkop. Gelukkig geen erge schade, maar het was wel heel erg jammer dat de wedstrijd op deze manier be‘indigd moest worden.

“In de eerste ronde kreeg ik al het idee dat ik wat vermogen miste toen ik achter een andere rijder aan ging. De ronde tijden verbeterde elke ronde dus ik dacht dat er niet veel aan de hand was. Ook had ik niet verwacht dat het zo goed zou gaan op een onbekende baan en gelijk een EK wedstrijd.” aldus Sjoerd. “Het is wel balen dat er een las van de uitlaat kapot scheurt precies in de race, maar dat kan gebeuren. De motor leverde minder vermogen als wat hij hoort te doen omdat er waarschijnlijk al haarscheurtjes in de uitlaat zaten die we niet konden zien. Dat geeft wel aan dat we dus nog harder kunnen als de motor weer helemaal in orde is.”

Onze volgende wedstrijd is op 7 mei in Assen tijdens de Ducati Club Races, hier wordt dan weer een EK Supermono wedstrijd gereden.

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago