Met alleen maar korte broeken in de koffer, reisde het START-team vrijdags af richting Hasselt, maar dan wel in Belgi. Met temperaturen ruim boven de 30¡C werd op het Circuit van Zolder, door onze zuiderburen ÔOmloop van TerlaemenÕ genoemd, al weer de 8e O.N.K.-race verreden. Voor Swen geen onbekend terrein aangezien hij hier vorig jaar ook al met de Aprilia 250 heeft gereden. Het circuit ligt hem wel en hij vindt het leuk om hier nu ook de 600 rond te sturen. Eind juni werd hier al een keertje getraind en dat verliep prima, zodat er met een goed gevoel naar dit raceweekend werd toegeleefd.
Trainingen
Voor de vrije training (tegen betaling) konden we helaas geen plaatsje meer bemachtigen, zodat we tot 13.00 uur moesten wachten voor de eerste kwalificatie. Met aanwijzingen op zak voor het nemen van de chicane voor de Sacramentsheuvel, ging Swen op pad. In deze chicane moet je namelijk vol over de ÔkerbstonesÕ om zoveel mogelijk snelheid te behouden. Vanaf het dak op het pitsgebouw had je hier mooi zicht op en Swen voerde zijn opdracht goed uit. Na 5 rondjes bleef Ôie opeens wel heel erg lang weg. Na een paar minuten kwam Ôie toch weer door, maar bij binnenkomst in de pits bleek dat hij toch een kleine schuiver had gemaakt, met wat lichte kuipschade tot gevolg. Swen ging weer de baan op, maar het wilde niet meer zo vlotten. Door de valpartij had Ôie wat zand in de helm gekregen en dat kwam door het zweten nu in zÕn ogen. Het had verder geen zin om door te rijden, dus keerde hij teleurgesteld terug naar het rennerskwartier. Swen moest voorlopig genoegen nemen met een 33e startplaats en dat had hij zich toch wel heel anders voorgesteld. Hij had ook geen verklaring voor de val; bij het insturen was in n keer het voorwiel weg. Waarschijnlijk was de oorzaak de gladde baan; veel coureurs klaagden over weinig grip en er waren dan ook talrijke valpartijen zonder duidelijk aanwijsbare reden.
In de tweede training ging het heel wat beter en wist Swen ondanks de enorme hitte 2 seconden van zijn tijd af te rijden. Hiermee klom hij een heel eind op de startlijst ; de 1:41,63 was goed voor de 23e tijd. Swen was hier nog niet zo mee in zÕn sas. Maar wanneer je bedenkt dat in het startveld ook de W.K.-rijders van het Van Zon-Ten Kate-team en Saveko staan, alsmede de Zweed Jan Hanson en een groot aantal door de wol geverfde Belgische rijders, dan was een 23e plaats lang zo gek nog niet.
Samen met een aantal Ôhelemaal uit Nederland overgekomenÕ sponsors kende gezelligheid weer geen tijd op zaterdagavond. Uiteraard lag Swen op tijd in zÕn nest, maar de overige START-ers brachten samen met de visite een bezoek aan de ÔOTO-barÕ op het rennerskwartier. Tja, je moet wat als je het bier in de vrachtwagen niet meer koud kunt krijgen.
Raceday
Iedereen was al vroeg uit de veren en na een heerlijk ontbijtje konden we er weer tegen. Het kwik steeg iets minder hoog dan zaterdag, maar toch nog naar zoÕn 30°C. Tegen elf uur was er een Ôwarm-upÕ-training. Hierin werd door Swen nog een andere setting van de vering uitgeprobeerd en dit bleef ook de setting voor de race. Door de vele valpartijen liet de start echter nog geruime tijd op zich wachten. De Supersport 600 over 18 ronden stond voor 15.30 op het programma, maar dit werd ruim een uur later.
Swen kwam redelijk goed weg en kwam na de eerste ronde als 19e door. In een groep met o.a. Kerhoven en Van Gishoven was het stuivertje wisselen; van een 18e naar een 20e plaats. In de 6e ronde reed Swen op de 18e stek in een driemansgroepje met Pajic en Opheij voor hem. Swen kon ze goed volgen, maar het lukte niet om Pajic voorbij te komen. Nog steeds rijdend op de 18e plaats, werd de race in de 9e ronde stilgelegd door een valpartij van Allard Kerkhoven, waarbij zijn motor in brand vloog. Er volgde een herstart over 5 ronden. Na de start kwam Swen in de eerste bocht in de verdrukking en verloor veel plaatsen. Deze maakte hij direct weer goed in de volgende bocht en kwam als 19e door. Door ondermeer een val van Torleif Hartelman, werd dit een ronde later een 17e. Swen kon geen aansluiting vinden bij rijders voor hem en liet zich in de laatste ronde nog verschalken door Arno Veijer. Maar omdat de tijden bij elkaar op werden geteld, was het uiteindelijk toch een 17e plaats. Helaas geen punten, maar gezien het sterke deelnemersveld, was het team niet ontevreden met deze uitslag.
De volgende race vindt plaats tijdens de Rizla+ Racingday op 3 augustus in Assen.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…