Beide rijders van het MotoPort Rockanje Racing Team rijden uitstekend te Assen. En heeft wel erg veel stomme pech en de ander viert terecht een feestje! Johan Fredriks, de Tovami 125 cc coureur van het MotoPort Rockanje Racing Team, reed zich dik binnen de top 10 van Nederland tijdens de ONK wegracewedstrijd te Assen. Met een prachtige 7e plaats neemt Johan wederom NK punten mee naar huis. Raymond Schouten pakte de volle winst.
Rockanjenaar Rob van der Klooster, de 250 cc rijder vertrok vanaf een 14e plaats.
De zeer sterk in de regen rijdende Rob moest helaas liggende op de 8e plaats zijn race staken door
machinepech aan het eind van de vijfde ronde.
Beiden wisten op de droge baan in de trainingen bovendien hun PRÕs weer aan te scherpen.
Johan reed nu 1.30 min en Rob 1.28 min
De trainingen
Assen nog geen 3 weken geleden reden er de wereldtoppers als Valetino Rossi en Max Biaggi
over hetzelfde asfalt als onze jonge coureurs van het MotoPort Rockanje Racing Team.
Zon droog en geen wind en drie trainingen te gaan allemaal tellend voor een kwalificatietijd.
Rob van der Klooster onze 250 piloot, en zijn team liggen niet in Spanje of Frankrijk te bakken
in de zonÉ..neeÉÉracen staat er op het programma in plaats van vakantie.
En eerlijk gezegd vinden we dat met zijn allen ook veel leuker. Bedoel liggen op het strandzand
kan ook in Rockanje aan Zee, de thuisbasis van het team.
Training 1 werd door Rob uitstekend benut, met een Persoonlijk Record van 1.28 zette hij een
13e tijd neer. Waaruit wel blijkt dat ze allemaal hard gingen, sommige iets te snel gelet op de volle
bezemwagen die af en aan reed, vooral bij de 125 cc mannen.
Training twee en drie brachten net geen verbetering in tijden maar wel liet Rob zien dat die 1.28 geen
uitschieter was en liet de klok nog een aantal keren op die tijd stilstaan.
Henk van de Lagemaat zette de pooltijd neer gevolgd door Rob Filart en Peter Politiek
Johan Fredriks plukte ook zijn vruchten van zijn EK deelname tijdens de TT van Assen en
zijn wedstrijd te Carole Frankrijk.
Met een keurige 6e plaats wist hij zich te kwalificeren voor de race.
Niet dat het allemaal vanzelf ging hoor, de 125 voorzien van uiteraard snelle materiaal, gunde de
monteur Vico Bres en Ruud Fredriks weinig rust. Twee snelle cilinders naar de knoppen maakt het
deelnemen aan de 125 tweetakt-klasse niet echt tot een feestje!
Vico had dat trouwens wel een beetje rust verdiend.
Op de donderdagnacht hielp hij ondergetekende namelijk mee, totdat het al weer licht werd,
om de 250 te repareren welke een ernstig probleem had opgelopen, maar u heeft het al gelezen
gelukkig is alles niet voor niets geweest en bedankten Rob en Johan alle techneuten op gepaste
wijze door in de trainingen prachtige PRÕs te rijden.
Morgen de race met daarvoor nog een warming-up.
Warm up
Altijd weer lastig om een keuze te maken bij het rijden van de warming-up.
Ga je snoeihard en kijk je of je ergens nog een betere lijn kan ontdekken of benut je de gelegenheid
voor het testen van een idee of een nieuw iets.
Het laatste is het geworden er was een quick shifter opgezet.
Dat is een technisch hulpmiddel om met volgas gewoon op te kunnen schakelen.
De mannen van Roteg uit Zwolle verkopen dat.
Groot voordeel is dat het gashandel behoefd niet dichtgedraaid te worden waardoor het benzineluchtmengsel
ongewijzigd naar de verbrandingskamers kan blijven stromen.
Rob had er nog nooit mee gereden en verbazingwekkend snel wende hij de nieuwe manier van schakelen aan.
Ondertussen toch snelle tijden zettend in deze warming-up.
Als 9e van de ruim dertig deelnemers melde hij zich bij zijn team.
Johan zijn warming-up ging redelijk, hij zette niet echt aan en gebruikte de gelegenheid voor het
inrijden van de gisteravond door Eggens uit Assen met spoed gerepareerde cilinder.
De race
De 125 cc
Johan Fredriks was als eerste aan de beurt.
Johan mocht vanaf de tweede rij vertrekken, zover naar voren had hij nog nooit gestaan.
Geconcentreerd kijkend uit zijn mooie Shark helm luisterde hij nog naar een paar aanwijzingen
van Ruud Fredriks, zijn vader.
Ook ik kon me niet inhouden en gaf hem uiteraard geheel overbodig mee; ÒEerst een goede start en dan
de nationale bocht, doe je best h¬ ÓÉ.Alsof hij dat zelf niet zou kunnen verzinnen.
Maar goed, een enthousiast team doet dat gewoon, je gunt het de coureurs ook zo en alle mensen
die eromheen zo actief zijn met die racesport.
De start ging echt super van Johan, als derde kwam hij uit de nationale bocht.
Johan moet daar volgens mij ook van geschrokken zijn want na de eerste volle ronde reed hij op de
zevende plek pal achter Gerald Perdon de GP wildcardrijder.
Van der Marel, Schouten, Gevers en de Haan knokten er op los en liepen slechts weinig van hen weg.
Regelmatig wist Johan met sturen door de bochten weer een aantal meters op Perdon te winnen.
Helaas lukte het net niet om Perdon te passeren en scoorde Johan zijn hoogste klassering van dit
seizoen op Assen een zeer fraaie zevende plaats en 9 NK punten.
De 250 cc
ÒVerkeerd visje in goed water?! Ó
Rob trof het weer eens niet.
Terwijl alle klassen op een droge baan konden racen, brak de hemel zo,n uur voor de race open en
met bakken tegelijk viel de regen op de baan.
Net alsof het zo moest zijn.
De wind draaide in een half uur wel drie keer van richting om die bui precies boven het circuit te manoeuvrerenÉÉ..
Zo vanÉÉeffe mikkenÉja de Nationale bocht ligt er onder, Duikersloot en Mandeveen ook É..ja open die sluizen!
De monteurs Jan Willem en David Drenth waren er maar druk mee.
Wielen wisselen geblazen dus.
Vering aanpassen, gearing en alle andere handelingen om een goede regenset-up te garanderen.
De baan was kletsnat en hoewel het stopte met regenen zo,n vijf minuten voor de start en de baan erg
snel begon op te drogen, startte iedereen op volle regenbanden.
Er lag gewoon nog te veel water op de baan.
Rob trok zich er allemaal niets van aan.
ÒDit wordt mijn raceÓ riep hij al het hele weekeinde.
Zijn gereden baanrecord van 1.28 bewees al, dat nu eens alles wel klopte.
De motor liep goed, de vering sterk verbetert, de remmen functioneerden uitstekend, de versnellingsbak
met de gemonteerde speed shifter schakelde als boter, ander compound Dunlop band gekozen, kortom
wat kon het Rob schelen.
Regen of droog dit zou zijn race worden.
Het zit erin, zat erin en kwam er ook uit totdatÉÉÉÉÉ..
Vanaf plek 14 mocht hij de race beginnen.
Moet je nagaan, rij je 1.28 sta je nog 14e!
Vorig jaar nog een tijd goed voor een plaats op de eerste startlijn, nu sta je op de vijfde.
De start was niet echt geweldig.
Net iets te voorzichtig stak Rob onder het motto Òin de eerste bocht van een race kun je geen wedstrijd winnen,
maar wel verliezenÓ de nationale bocht in en verloor een paar plaatsen.
De daarop volgende ronde echter was een geheel andere coureur te zien.
Met grote sprongen reed Rob zich door het veld heen, terwijl ik me prettig verbazend stond te verbijten met een
verrekijker voor me ogen, hem volgend vanaf het dak van de trailer, over het gehele circuit.
Ronde twee kwam hij al als 13e door, ronde drie als 11 toen 10e, 9e en op naar de 8e plek.
Pieper, Kerhoven, Murman respectloos achter zich latend.
Zelfs Jaap Hoogeveen de nummer twee van vorig seizoen kwam in beeld en ook daar liep hij op in.
Rob bewees zichzelf, hij wou wat recht zetten, dat wist ik in ieder geval, dit zou zijn race worden, lang leve
het zilte water op het Drentse asfalt!
Eind ronde 5 ging het echter fout en zag ik de Bryony Honda voorzien van de MotoPort Rockanje kleuren
niet meer uit de Ramshoek komen.
Shit, nee h¬, heeft hij nu toch teveel risico genomen, flitste het door me heen. Zou me niets verbazen, hij ging
echt hard rond met tijden van 1.39 op een klets natte baan, er waren er maar 5 die zo net zo hard gingen.
Ik hield de verrekijker gespannen gericht op de Ramshoek, misschien kwam hij toch nog vanwege een rem foutje of zo.
De baancommissarissen wisten echter al het antwoord ÒRijder met motor 42 is ok en heeft zijn motor stilgezet bij post 14Ó
Een gebroken ketting was de oorzaak.
Het ÒvisjeÓ wat als borging dient lag in het water wat Rob zijn gelijk had moeten brengen.
Jaap Hoogeveen waar Rob naar toe reed is vijfde geworden! AlsÉÉÉ
Maar ja dat telt niet in de sport.
Politiek won de wedstrijd, van de Lagemaat viel rijdende op plek 1 met een kapotte versnellingsbak uit, Filart werd slechts 11e.
Over twee weken rijden we de Rizla race wederom te Assen.
Gezocht :
Parttime regendansers welke een uurtje of twee voor de wedstrijd klinkend willen dansen in de paddock.
Voor koffie met koek wordt gezorgd.
Vis eters a.u.b.niet solliciteren.
Daar hebben we de buik ff aardig vol van.
Met vriendelijke (grgrgr) groet
MotoPort Rockanje Racing Team
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…