Er lijkt geen eind te komen aan de successen van John Bakker in het ONK Superstock. In de zesde race om het nationaal kampioenschap ging Bakker op circuit de Elzenburg in Oss wederom met het maximum van 25 punten aan de haal. Dit versterkt zÕn leidende positie in het kampioenschap, nu uitgegroeid tot 130.5 punten en een voorsprong op de tweede man Bob Withag met 39 punten.
Reeds in de trainingen op eerste Pinksterdag liet John zien met wie men ook op een kort stratencircuit als Oss (2200 mtr. ,red.) rekening diende te houden. Al in de derde ronde van de eerste trainingssessie liet hij de snelste tijd klokken, een tijd van 57.3sec. Daarmee was de provisional pole dus binnen voor de Lowlands Racing coureur.
Voor aanvang van de tweede training had het noodweer dat eerste Pinksterdag over de lage landen trok ook Oss weten te vinden. De baan was inmiddels zo nat dat een verbetering van de tijden uit de eerste training onwaarschijnlijk was. Voor alle zekerheid rukte John wel uit, maar bleef stand-by in de pits. De reeds neergezette tijden werden niet verbeterd, dus na 25 minuten kon John onverrichter zake weer terug naar het rennerskwartier. De pole voor de race op tweede Pinksterdag was binnen, dus alle reden voor John om eens van een goede nachtrust te gaan genieten.
John Bakker: ÒDe eerste training ging me goed af. Jammer en gevaarlijk dat er ook in onze klasse een paar man zitten die absoluut niet mee kunnen. Ze vormen een gevaar voor zichzelf en de anderen. De baan is overigens een aanslag op de remmen, maar dat wisten we al uit het verleden. De tweede training had weinig nut voor ons. Ondanks de natte baan zijn we toch naar de pitsstraat gegaan, je kunt immers niet weten hoe snel de baan opdroogt en dan moet je gereed zijn om je pole veilig te stellen. Ik sta in elk geval op de eerste plaats morgen en dat blijft op Oss erg belangrijkÓ.
In de warm-up op tweede Pinksterdag verbeterde John op de Van Mol Suzuki dan nog even zÕn snelste tijd en laat een 56.9 noteren.
Bij de start van de race is het dringen bij de eerste chicane. John in gevecht met tweede starter Paul Mooijman uit Nootdorp geven elkaar geen duimbreed toe, waarbij machine- en lichamelijk kontact niet worden geschuwd. De derde man van de eerste startrij, en nummer twee in de tussenstand om het kampioenschap Bob Withag, was de lachende derde en mocht even op de eerste plaats rijden, alvorens deze in die eerste ronde al definitief af te staan aan John.
Paul Mooijman kon tot halfweg de race goed aan het achterwiel van John blijven, maar moest daarna lossen om zo uiteindelijk op ruim 8 seconden als tweede over de finishlijn te gaan. Derde werd Bob Withag uit Borne.
Paul wist op het podium te melden dat hij alles uit de kast had gehaald, zich een keer misschakelde en toen het gat niet meer kon dichten. ÒMaar John had ik toch niet kunnen hebben, daarvoor is hij gewoon te snelÓ, zÕn sportief commentaar na afloop.
De snelste tijd van het weekend werd wederom in de Superstock klasse gerealiseerd en wederom door een zekere John Bakker uit Terneuzen: 55.7seconden!
ÒDe opstelling van de startplaatsen klopt hier gewoon niet. Volgens mij moet de snelste man links staan en niet rechts. Nu heb je niet het maximale voordeel van je pole ten opzichte van de eerste bocht. Nadat ik na een derde van de race via de pit doorkreeg dat ik nog ik nog steeds op Ò0Ó seconden voorsprong lag, ben ik er nog eens voor gaan zitten en heb de voorsprong uit weten bouwen. Tot aan het gaatje gegaan? nee niet echt dus. Volgende week naar Raalte en die baan ligt me wel. Kijken of we de show daar nog eens kunnen herhalenÓ, John zÕn commentaar na de race.
Komend weekend dus een vervolg van de Bakker show in Raalte en dan even rus tot 5/6 juli a.s. voor de 24-uren op Spa-Francorchamps.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…