Woensdagmiddag was het zover : We gingen weer racen en wel op het circuit in het noordelijke Eemshaven. Na een lange reis kwamen we aan in Eemshaven en nadat we de caravans en tenten hadden staan zijn we lekker gaan slapen.
Donderdag 20 mei vrije crt-traingen
Op deze dag stonden 3 vrije crt-trainingen gepland en voor Henri belangrijk om weer gevoel te krijgen met de compleet nieuwe Suzuki. De 1e sessie was het heel erg wennen en met een ronde van 1:41 was Henri verre van tevreden. De vering stond absoluut niet goed, want de Suzuki was moeilijk op de baan te houden.
Na het veranderen van de vering was het tijd voor Henri om de 2e sessie te beginnen. Nog steeds voelde de motor niet goed aan, maar toch wist Henri een 1:38 te rijden. Voordat de 3e sessie begon hebben we de hulp ingeroepen van Emile van GS-racing. Deze bij WP werkzame man was zeer behulpzaam en stelde de vering af aan de hand van de woorden van Henri. De 3e sessie ging eigenlijk perfect. Samen met superstock-rijder Ò Rob vÕt Klooster reed Henri ronde na ronde sneller en dit resulteerde uiteindelijk in een tijd van 1:36. Een prima afsluiting van de dag met als resultaat : een prima set-up van de motor en Henri heeft weer goed aan de baan kunnen wennen.
Vrijdag 21 mei trainingen en race in de Juniorstock
Om kwart over elf was het voor de Juniorstock de beurt om de 1e kwalificatie-training aan te vangen. Omdat de wind vrij sterk was hadden we de gearing wat aangepast. Henri kon zo prima bepalen of dit een verbetering was of niet. Al snel werd duidelijk dat dit zeker geen verbetering was en aan het einde van de training reed Henri nog een tijd van 1:39, wat goed was voor plaats 25 op de grid. Tevreden hiermee was Henri zeker niet, maar gelukkig kon hij sÕmiddags Òna het terugzetten van de gearingÓ proberen zijn tijd te verbeteren. Om half 2 was het tijd voor de 2e training. De eerste ronde rustig warm rijden en dan aanzetten om een goede tijd te zetten. Helaas in deze ronde werd de rode vlag gezwaaid en alle rijders kwamen terug in de ÒsmalleÓ pitsstraat. Yrjo van Mil was zwaar ten val gekomen en medische assistentie was noodzakelijk. Na een half uurtje in de pitsstraat werd de training afgelast en mochten we terug naar de caravan. Voor Yrjo van Mil werd een traumahelikopter opgeroepen en na een uur vertraging werd bepaald dat de Juniorstock geen 2e training meer mocht rijden. Voor veel deelnemers (inclusief Henri) was dit een enorm nadeel, omdat ons een goede startplaats werd ontnomen. Natuurlijk gaat de gezondheid van een rijder boven alles, maar het is erg vreemd dat een complete 2e training wordt geannuleerd omdat er ergens tijd moet worden gewonnen. Maar ja, Henri moest van plaats 25 starten en in de race kon het dan alleen maar beter gaan.
Door de vertraging werd ook de juniorstock verreden over 10 ronden in plaats van de geplande 12 ronden. De warm-up lap en dan op plaats 25 gaan staan. Lampen op rood en uit en knallen maar. Henri had een goede start en voor de havenbocht had hij al 2 man te pakken. De eerste doorkomst voor Henri was op plaats 22 en hij had een lekker ritme te pakken. Helemaal voor in komen was onmogelijk omdat Henri daarvoor te ver achterin stond bij de start. Aan de houding en rijden was te zien dat Henri het goed naar zijn zin had. In ronde 3 kwam Henri al door op plaats 20 en er zat nog meer in. In de volgende ronde werd Marco Nijmands er uitgeremd en in ronde 6 werd voor de havenbocht Job van de Dragt voorbij gestoken. In ronde 8 lag Henri al 18e en heel misschien dus wel een puntje. Helaas kwam Rogier van Poelvoorde in de bocht voor start finish met een high-sider ten val. Hij bleef stil liggen en geheel terecht werd de rode vlag gezwaaid. De wedstrijd was ten einde en na een goede race van Henri is hij geindigd op plaats 18. Helaas geen punten en geen extra geld voor de KWF Kankerbestrijding. Of de dag eerlijk is verlopen, daar zijn de meningen over verdeeld. Goed om te weten is dat Yrjo van Mil ÒalleenÓ een zware hersenschudding heeft en een beenbreuk, dit omdat het veel erger deed vermoeden. BPL-racing team wenst hem beterschap en hopen dat Yrjo weer snel op de circuits te vinden is. Het was een racedag met gemengde gevoelens en we kijken nu uit voor de kwalificatie van de supersport 600 van de Zaterdag.
Met vriendelijke racegroet,
Aart van Meerveld
BPL-racing team Ò Racen tegen KankerÓ
#76
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…