Tijdens de Pinksterdagen zat het START-team in het zonnige Oss, voor de O.N.K.-race op industrieterrein Elzenburg. Op voorhand was de lat niet al te hoog gelegd op dit zeker niet ongevaarlijke stratencircuit. Het devies voor Evert was; lekker rijden en het koppie er bij houden. Want als je hier onderuit gaat, dan weet je nog niet hoe je terecht komt met al die obstakels langs de baan. Dat het allemaal heel anders zou uitpakken, was meer dan mooi meegenomen.
Training
Na een paar rondjes in de eerste kwalificatie bleek al dat Ôde NootÕ goede zin had. Met zijn rondetijden zat hij direct bij de snelste mannen. Ondanks de risicovolle omstandigheden kwam hij op dit baantje van 2200 meter dit weekend goed uit de voeten, en dat was duidelijk te zien. Evert zal lekker op de motor en nam de chicaneÕs met speels gemak. Ook met de tandwielbezetting en de afstelling van de vering zaten we gelijk op het goede spoor. Dit resulteerde, met een tijd van 57.88, in een voorlopige 5e plek en meer dan tevreden gezichten bij terugkomst op het rennerskwartier.
In de tweede training deed Ôde NootÕ er nog een flinke schep boven op. Lange tijd stond Evert in deze sessie zelfs Ôop poleÕ. Een paar tienden er af was vooraf misschien verwacht, maar het werd zelfs een hele seconde. Een rondje van 56.902 bleek, achter Theunissen en Van Loon, goed te zijn voor de 3e tijd. In de 1e sessie was Van Beek met 56.899 echter iets (hoezo iets) sneller geweest, dus uiteindelijk resulteerde dit in een fantastische 4e stek op de starting-grid. En een plaats vooraan is natuurlijk altijd belangrijk, maar hier helemaal omdat je na de start met zÕn allen de fuik inrijdt voor de eerste chicane. Dat wordt een spannende dag morgen!
Raceday
Met het zonnetje hoog aan de hemel ging de Supersport 600 rond 15.00 uur onder grote publieke belangstelling van start. En bij de eerste chicane moet je een dosis geluk hebben, wil je daar goed door heen komen. Het is immers net een trechter waar de coureurs hun motoren door heen moeten wringen. Evert kwam er als 7e uit tevoorschijn en zette direct de jacht in op zijn voorganger. Na n ronde kreeg Van Steenbergen al de uitlaat van Ôde NootÕ voor zijn neus, en door een fout van Winkel reed Evert na 2 ronden al op de 5e positie. Evert was er op gebrand om te laten zien, dat hij niet voor niets een 4e trainingstijd had gerealiseerd. Hij ging werkelijk als een speer. Wim Theunissen had zich al iets los weten te rijden, maar in het groepje van vier wat volgde, wilde Evert beslist niet de laatste blijven. In de 7e ronde moest Van Loon er aan geloven en vlak voor de 10e doorkomst zag Van den Bulk een ontketende Noteboom voorbij komen. En ontketend was Ôie zeker, want Evert had inmiddels van het hele veld de snelste raceronde op zijn naam staan met 56.49. Op een 3e plaats werd koers gezet richting Harry van Beek. Liggend op die podiumpositie volgde er echter een rode vlag situatie door een valpartij. Een achterblijver had een deel van de circuit-afzetting geraakt, waardoor kopman Theunissen ten val kwam.
De race werd stilgelegd en de wedstrijdleiding besloot de stand van de 9e ronde te hanteren voor een herstart over 3 ronden. Dit betekende dat Evert jammergenoeg van de 4e positie moest vertrekken. Hij kwam als 5e de chicane uit en opnieuw werd een inhaalrace ingezet. Hij pakte opnieuw Van Loon, maar de tijd was helaas te kort om nog een aanval te doen op de 3e positie van Van den Bulk.
ÔDe NootÕ moest zich tevreden stellen met de 4e plaats en greep zo net naast het podium. Wel een beetje zuur, wanneer je weet dat Theunissen bij de herstart gewoon op zÕn tweede machine kan stappen. Eerst even balen met zÕn allen. Maar achteraf zijn we super tevreden met het optreden van Ôde NootÕ. Hij heeft zich prima in de kijker gereden met zijn manier van rijden en in de laatste ronde zelfs nog het ronderecord scherper gesteld met een tijd van 56.38.
Dit geeft vertrouwen voor komend weekend; de E.K-race op de Hungaroring bij Budapest.
De einduitslag: 1. Theunissen, 2. Van Beek, 3. Van den Bulk, 4. EVERT, 5. Van Loon, 6. Visscher, 7. Turkstra, 8. Van der Velden, 9. Van Kleef, 10. Bastiaansen, 11. Winkel, 12. Van Stralen, 13. Luijten, 14. Linthorst, 15. Simmons.
In de tussenstand is Evert 9e gebleven, maar alles is wel dichter in elkaar geschoven:
1. Theunissen 71, 2. Veneman 59, 3. Van Beek 55, 4. Hartelman 45, 5. Van den Bulk 39, 6. Van Loon 38, 7. Van Steenbergen 36, 8. Winkel 35, 9. EVERT 35, 10. Turkstra 23, 11. Van Kleef 21, 12. Pajic 17, 13. Visscher 15, 14. Lagrive 11, 15. Bastiaansen 10.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…