Home ONK DSB: Assen: Lowlands Racing ook op WK niveau succesvol

DSB: Assen: Lowlands Racing ook op WK niveau succesvol

0

Bij het eerste optreden van het team in het WK Endurance, de 200 miles van Assen, wist het team van Lowlands Racing met de coureurs John Bakker (Terneuzen) en Ivan Batens (Meerdonk, B) zich met de Suzuki GSX-R1000 uitstekend te klasseren op een overall 5e plaats in de reguliere uitslag.

De overwinning ging naar het onder Chinese vlag rijdende professionele Zongshen 2 team.
Met de 5e plaats werd het team van Lowlands Racing het hoogst regulier geplaatste Nederlands team uit een deelnemerlijst van 40 en tevens eerste van de niet permanente teams, bestaande uit hoofdzakelijk professionele en semi-professionele teams uit alle windstreken van Europa en zelfs daarbuiten.
Het team ging van start op een 6e plaats met een beste trainingstijd door John gezet, van 1min.24.7 sec. Als volleerd endurance piloot gaf John de Suzuki de sporen, nadat de race met een zgn. Le Mans start van kiet was gegaan. Bakker stootte direct door naar een derde plaats en nam vroeg in de race zelfs de leiding en wist die positie ook nog enkele ronden vast te houden. Dat dit niet blijvend zou zijn in dit WK geweld was eenieder duidelijk, maar toch!
In de race wist John van zÕn beste trainingstijd nog eens wat af te rijden en eindigde daarmee op een voor hem voorlopig beste tijd van dit seizoen van1min.24.4sec. Ivan reed de middelste van de drie tijdsblokken en reed zich na de pitstop op perfecte wijze terug in de top tien. Het derde blok was weer voor John en die wist daarbij op te rukken van de 8e plaats van voor de pitstop naar de uiteindelijk 5e plaats.

John Bakker aan het woord:ÓKijk dit was voor mij de eerste keer dat ik een Endurance reed. Het zijn dan maar 200 mijlen en daarmee eigenlijk een lange sprint van 83 ronden, maar ik denk dat we dit weekend wederom hebben bewezen dat we het team hebben om tot de Nederlandse top van dit moment te worden gerekend. Ik kwam heel wat deelnemers tegen uit de jaren dat ik europees reed en zag ook de nodige grote namen om me heen uit het EK en WK circus. Het sterkt wel je zelfvertrouwen als je dan zulke mannen achter je kunt laten of kunt bijbenen.
Ivan heeft in het verleden al Endurance ervaring opgedaan samen met onze tuner Dirk van Mol uit Temse (B), maar voor mij en het Lowlands Racing team was het eigenlijk meer bedoeld als training voor de deelname begin juli aan de 24 uurs van Francorchamps. Dan is het echt 24 uur aan ŽŽn stuk knallen, maar dan wel met drie rijders. De belangrijkste zaken zoals een echte Le Mans start, tanken, wielen en rijders wissel, hebben we dit weekend goed kunnen oefenen. Op 21 juni a.s. organiseren we nog een dans en eetfestijn in Temse, waarbij de opbrengsten ten goede komen aan het 24-uurs team, want dat kost een klap geld zoÕn 24 uurs. Info hierover op onze site www.lowlandsracing.com Ò

Super Baker scoort weer in ONK
Waar het John Bakker dit weekend vooral om ging was echter de versteviging van zÕn positie in het ONK Superstock, waarbij hij op dit moment aan de leiding gaat.
Door deelname van John aan de 200 miles, mocht hij dit weekend reglementair geen enkele verdere training rijden dan die voor de 200 miles, ook niet om zich te kwalificeren voor de ONK race. Als speciale regeling zouden die enkele rijders die in de 200 miles uitkwamen op grond van hun trainingstijd in de 200 miles een startplaats krijgen op de ONK grid. Aangezien de trainingen voor 200 miles en ONK echter onder verschillende weerscondities verreden waren, trad het ONK reglement in werking. De wedstrijdleiding heeft op dat moment de mogelijkheid om fictieve tijden toe te passen, waardoor het prestatieverschil vanwege het weer zo goed als mogelijk wordt ge‘limineerd. John kreeg bij zÕn beste trainingstijd uit de 200 miles 4 extra seconden toegevoegd en kwam daarmee op een tweede startplaats te staan.
Nog geen uur na zÕn prestaties in de 200 miles race en vertrokken vanaf de tweede startpositie, wist hij in de eerste bocht al twee snellere starters terug te pakken door op lef buitenom te passeren en voor de volgende bocht rekende hij af met de zeer tijdelijk leider in de race.

Terwijl een spannend gevecht om de plaatsen 2 t/m 4 zich achter hem ontrolde, begon John aan een gestage uitbouw van zÕn voorsprong die na 14 ronden aan de finish ruim 5.5 seconden bedroeg op tweede man Bob Withag uit Borne. Bakker zÕn snelste rondetijd in deze race bedroeg 1min24.5sec.

Met deze pracht prestatie pakte John 9 extra punten op zÕn naaste belager in het kampioenschap, Wim Theunissen uit Horssen, en verstevigt daarmee zÕn leidende positie in het kampioenschap door een voorsprong die gaat van 7,5 naar 16,5 punt en heeft daarmee nu een puntentotaal van 80,5 achter zÕn naam staan.
ÒJa, tof weekend. Eerst het succes in de 200 miles, maar belangrijker nog de winst in het ONK, daar draait het dit jaar immers om. Ik voel me in topvorm, het team draait fantastisch en de Suzuki loopt gesmeerd. Kijken of we een wild-card kunnen bemachtigen voor de Superbike races in Assen in september en natuurlijk een passende motor. Of ik dan uitkom in de Supersport EK of WK of in het WK Superbike, dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Door een aaneenschakeling van successen dit jaar heb ik denk ik laten zien dat het geen one-off is en hoop daarmee dadelijk toch op een stukje erkenning in de hoogste gelederen van de Nederlandse motorsport, want wat dat betreft zijn media en topteams soms nogal eenkennig en Zeeuws Vlaanderen is nou niet echt het Mekka van de motorsportÉÉÉÉ.Ó De pauze in John zÕn betoog zegt voorlopig genoeg.

Het teammanagement tenslotte: ÒNatuurlijk geeft dit een fantastisch gevoel en enige trots is ons daarbij ook niet vreemd. Na de trainingen hoopten we voor de wedstrijd op een top-tien plaats en het werd uiteindelijk een 5e plaats! We weten nog hoe we vorig jaar begonnen zijn, eigenlijk uit nood omdat John door zÕn vorige team was bedankt en dus geen team meer had. Vervolgens door de vele pech in 2002 een behoorlijk teleurstellend EK seizoen gehad, maar misschien daardoor als team ook wel gesterkt. Dan dit jaar een fantastische start met MotoÕs Dirk van Mol als technisch partner, de successen in het ONK, maar toch zeker ook door de prestaties van Ivan, John en het hele verdere team in deze 200 miles. Wij reden deze 200 miles met de standaard motor zoals die ook in het ONK Superstock wordt ingezet en dat is dus geen Superbike, zoals wel door de meeste prof teams gebruikt. Als je dan ook nog bedenkt dat we t.o.v. die grote teams toch eigenlijk maar een basic team zijn, zonder grote trucks, hospitality faciliteiten, fabrieksmateriaal en zonder een technische staf van hier tot Tokio en dat alles met een jaarbudget dat de grote teams er minimaal in zoÕn zoÕn weekend al doorheen jagen, ja dan geeft dat wel een kickÓ.

A.s. weekend weer een volgend optreden om het ONK, nu op het meest noordelijke stratencircuit van Nederland, Eemshaven.