Na de twee races in Assen, vertrok het team van Art of Racing vrijdagmiddag richting het lange, maar spectaculaire circuit van Spa Francorchamps. Anders dan normaal moest coureur Bas Winkel zich ’s avonds al voor de eerste keer kwalificeren. De tweede kwalificatie werd op zaterdag verreden om 13.35 uur. Op zondag waren er twee races, 1 race voor het Nederlands kampioenschap en 1 race voor het Belgische kampioenschap.
1e Kwalificatie:
Om 18.45 ging de eerste kwalificatie van start. De afstelling was nog grotendeels gebaseerd op het circuit van Assen, want het is moeilijk te bekijken wat nu de juiste afstelling is voor Spa Francorchamps. Het circuit is namelijk erg lang (6,9 k.m.) en er zijn veel hoogteverschillen. Daarbij komt nog eens dat het erg technisch is, dus de afstelling van de motor is hier erg belangrijk. De eerste kwalificatie werd gebruikt om zoveel mogelijk informatie op te doen. Bas moest na de kwalificatie precies kunnen vertellen op welke plekken hij goed zat en op welke plekken het niet goed ging. Bij binnenkomst bleek dat Harry van Beek en Bas ongeveer dezelfde problemen hadden. Er werd door Hartelman Racing besloten dat de afstelling van de motoren compleet anders moest. De raceversnellingsbak moest er af en de standaardversnellingsbak moest er weer onder. Ook de gearing (tandwielverhouding) werd veranderd. De Yamaha RS Racing werd net zo geprepareerd als de machine van Harry van Beek, dezelfde bak en dezelfde gearing. Nu kwam het aan op de 2e kwalificatie, nu moest er een goede tijd neergezet worden. Bas had een voorlopig snelste tijd van 2.50. Dit was zeer zeker niet de beoogde rondetijd, het moest een heel stuk sneller.
2e kwalificatie:
De tweede kwalificatie startte om 13.35 uur. Op zich stond de motor goed afgesteld, alleen de gearing werd veranderd. Langs de baan leek het net of het niet veel harder ging dan in de eerste kwalificatie, maar de schijn bedriegt. Bas verbeterde zijn snelste rondetijd met 4 seconden en zijn snelste tijd in de 2e kwalificatie was 2.46.4. Met deze tijd zou Bas als 29e in beide races van start gaan.
Bij binnenkomst was Bas niet tevreden. Volgens hem zat er veel meer in, maar het kwam er niet uit. Er waren veel coureurs in de baan en Bas had te weinig ruimte om een goede tijd neer te kunnen zetten. Na de kwalificaties werden de coureurs weer bij elkaar geroepen om te evalueren wat goed ging en wat niet. Ook werden de ideale lijnen nog eens uiteen gezet. Met het aansturen en nemen van de bochten valt veel tijdswinst te halen, erg belangrijk dus.
1e Race:
Het weer op zondag was een heel stuk minder dan de dag er voor. Het was erg bewolkt en er stond een koude wind. Er werd regen verwacht, maar die bleef voor de eerste race gelukkig uit. Bas kon van start gaan op een droge baan. De start van Bas was goed, maar van de rest van het veld ook, dus deze keer kon Bas geen plekken pakken. Bas viel 1 plaats terug naar de 30e plaats. Een coureur voor Bas viel met motorpech uit, waardoor Bas terug kwam op de 29e plaats. Hij kon in veel bochten later in de remmen gaan dan de coureurs voor hem, maar bij het uitkomen van de bocht en op de rechte stukken reden ze Bas compleet weg. De tijden werden ook niet verbeterd tijdens de race, terwijl dat normaal wel zo is. Uiteindelijk eindigde Bas de race op de 29e plek. Bas was totaal niet tevreden! De gearing stond niet goed afgesteld en dit had te maken met het verschil van het merk banden waar Harry van Beek en Bas mee rijden. Harry van Beek rijdt namelijk op een ander soort band, welke naarmate de snelheid hoger wordt de band omtrek van de band veel groter wordt dan die van Bas. De gekozen gearing voor Bas en Rik Lenters, rijdend voor Start Racing, was gebaseerd op de afstelling van de motor van Harry van Beek. Dat was dan ook het grote probleem. Gelukkig was het probleem snel verholpen, de gearing werd afgesteld naar de wensen van Bas en zodoende probeerden we in de tweede wedstrijd een stuk beter voor de dag te komen.
2e Race:
De tweede race ging om 15.15 uur van start. Naast de aanpassingen aan de gearing, werd ook de vering nog eens onder de loep genomen. Er werden twee nieuwe banden gemonteerd, want we wilden laten zien dat het er wel degelijk in zat. Ondertussen ging Bas met Torleif Hartelman langs het circuit kijken hoe bepaalde bochten het beste aangesneden konden worden. De eerste bocht na start en finish is namelijk nog wel een lastige en kan veel tijd kosten wanneer je die verkeerd neemt. Inmiddels was het weer een stuk minder fraai geworden. Het begon harder te waaien en net voor de race begon het iets te spatten. Bas was er helemaal klaar voor. Hij wilde bewijzen dat hij het echt kon en ging er dan ook voor 100% voor. Aan alles was te merken dat Bas tijdens de 2e race veel lekkerder op de fiets zat. Hij kon de strijd aangaan met coureurs voor hem en proberen aan te pikken bij snellere coureurs. Binnen 3 ronden zat hij op de twaalfde plek. Inmiddels was het wel iets harder gaan regenen. Bas kreeg er steeds meer zin in, in tegenstelling tot een aantal andere coureurs die geen risico wilden nemen en de wedstrijd staakten. Deze wedstrijd was dan ook niet voor de punten. Uiteindelijk na 10 ronden eindigde Bas de race op een verdienstelijke 10e plaats.
Dit gaf zowel coureur als team weer goede hoop voor de rest van het seizoen. Hoewel de prestaties niet optimaal waren, hebben we wel een goede basis kunnen leggen voor de rest van het seizoen.
De volgende race is op het stratencircuit van Hengelo Gelderland op 1 en 2 mei aanstaande. Het team van Art of Racing zal er volop tegenaan gaan en wellicht dat dit, met een terugblik op afgelopen weekend, nog heel verrassend uit gaat pakken.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…