Het afgelopen weekend werd op het circuit van Spa-Francorchamps de dertiende editie van ‘The Biker’s Classic’ verreden. Net als de voorgaande twaalf editie werd het ook dit keer opnieuw een groot succes.
<div><strong>Alle dertien goed</strong></div> Tijd om op adem te komen kregen de bezoekers van de dertiende editie van de Bikers' Classics nauwelijks. Onder de brandende zon kregen zij een weekend vol actie voorgeschoteld. En wie even Parades en races aan zich voorbij wilde laten gaan, kon zijn hart ophalen in het Lifestyle Village en op de 'auto jumble'. Het classic race-event op het circuit van Spa-Francorchamps voldeed andermaal aan haar reputatie van 'voor elk wat wils'. <p > </p> <p><strong>Voor herhaling vatbaar</strong><br /> Terwijl de Nortons, MV Agusta's, NSU Sportmaxen, Aermacchi's en Mondials uit de jaren 50 en 60 indruk maakten met een keiharde muur aan decibels, keerde Juliaan Van Zeebroeck 35 jaar na zijn laatste race weer terug op het circuit van Spa-Francorchamps met de voormalige 50cc-wereldkampioenen Jan de Vries en Henk van Kessel. “Het is voor mij de eerste keer dat ik op het ingekorte circuit rijd”, vertelde de 69-jarige Brusselaar. “Ik vind het verschrikkelijk mooi.”</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Precies veertig jaar na zijn gedenkwaardige overwinning in de Belgische Grand Prix van 1975 merkte Van Zeebroeck dat de oude instincten nog werken. “Ik mocht rijden op een Itom die door Pierre Kemperman ter beschikking was gesteld. Die motor is fantastisch, maar zelf rijd ik te hoekig. Ik merkte ook meteen weer 'dit zou ik anders willen, dat kunnen we aanpassen…'. Maar de goede lijnen vind ik nog steeds.”</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Drievoudig 50 cc-Grand Prix-winnaar Van Zeebroeck stond er versteld van hoeveel mensen hem nog herkenden. “Dat is echt ongelooflijk. En voor mij was het leuk om weer met oude concurrenten van toen te ontmoeten. Wat mij betreft is het voor herhaling vatbaar.”</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><strong>Drukte in het lifestyle village</strong><br /> Het dit jaar op de Bikers' Classics geopende Lifestyle Village bleek een schot in de roos. Yamaha presenteerde er haar zogenoemde Sport Heritage-lijn, Ducati toonde in samenwerking met de wereldvermaarde Fred Krugger de 'custom' mogelijkheden van de Scrambler en bij Harley-Davidson konden bezoekers zelf de 'thrill' van een stampende Milwaukee twin ervaren. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>“Met de Sport Hertitage koppelen we bij Yamaha een retro look aan hedendaagse technologie en hoge prestaties; er moet wel gang in de motoren zitten”, legde Marc Op De Beek van de Belgische Yamaha-importeur D'Ieteren Sport, uit. Topspecialisten als Roland Sands, El Greco en Marcus Walz lieten hun gedachten de vrije loop op onder meer de XJR1300, de XV950 en de iconische V-Max. Ook bij Ducati werd met de Scrambler de link met het verleden gelegd. De machine, die Ducati in 1962 op de markt bracht, kreeg vorig jaar een eigentijdse opvolger, die zich volgens Niels Kleinlooh van Ducati North Europe in een grote belangstelling mag verheugen. “De verkopen in de Benelux zijn heel goed”, constateerde Kleinlooh. “De machine is heel toegankelijk, heeft een 'back to basics'-uitstraling, maar wel met ABS, LED-verlichting achter en een USB-aansluiting.” Custombouwer Fred Krugger exposeerde in het Lifestyle Village een zeer spectaculaire Scrambler, het resultaat van drie en een halve maand hard werken. “Fred heeft zelf een soort trellis swingarm en een uitlaatsysteem geconstrueerd, maar ook gebruik gemaakt van standaard Ducati-accessoires”, aldus Kleinlooh. “Zo zien mensen dat ze zelf hun Scrambler ook kunnen aanpassen.”</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Zo'n twaalf Harley-Davidsons stonden klaar voor testritten. De extreme hitte zorgde er echter voor dat Anne-Marie Deary van Harley-Davidson Benelux met name op zaterdag niet veel liefhebbers uitzwaaide voor een testrit. “Mensen zijn er niet echt op gekleed, maar we vinden het toch leuk om hier te zijn”, vertelde ze. “Voor ons is het de eerste keer en het is een mooie gelegenheid om motoren uit ons volledige aanbod te laten zien. Het is misschien een wat ander publiek dan waar we normaal mee te maken hebben, maar interesse is er zeker!”</p>
<p><strong>Oranje geweld</strong><br /> Ook buiten de paddock was het ouderwets gezellig op de 'auto jumble', waar menigeen zocht naar dat ene onderdeel, dat speciale shirt of dat exclusieve boek. Verder presenteerde de Ducati Owners Club zich en was de Kawasaki Z1300 Club vertegenwoordigd. De meeste aandacht trok echter zonder meer de grote delegatie van Laverda-clubs uit onder meer Denemarken, Frankrijk en Duitsland. In een drukbezochte tent stonden exclusieve Laverda-singles, twins en triples, terwijl Laverdisti in de rij stonden voor een handtekening van Laverda's racelegende Augusto Brettoni. De show werd echter gestolen door de Laverda V6-enduranceracer. In 1978 imponeerde de oranje V6 tijdens de Bol d'Or met zijn enorme vermogen van 140 pk en zijn topsnelheid van 283 km/u, op Spa-Francorchamps zorgde een opvolger uit 1991 telkens voor grote grijnzen en applaus als de Nederlandse bouwer Cor Dees de machine startte. </p> <p><br /> </p> <p><strong>Racen voor de punten</strong><br /> Stil was het vrijwel geen moment op Spa-Francorchamps. Het was niet alleen druk op de baan tijdens de Parades, want ook bijna 550 vrij-rijders draaiden volop hun ronden op het 7 kilometer circuit. Maar natuurlijk werd er ook volop geracet op de Bikers' Classics. Het Kaiser Classic Endurance Team won op zaterdagavond een tumultueuze 4 Hours of Spa Classic. Het was voor het Duitse Kawasaki-team de tweede zege in drie jaar. Polesitter Dirk Schnieders was op zijn Yamaha FJ1200 in de CSBK Masters Series in beide races de snelste van een zestig man sterk veld. </p> <p><br /> </p> <p>Paton-rijder Dario Tosolini heerste in beide BCGP-IHRO-races. In de Pro Classic-klasse trok Richard Blunt in beide races de winst naar zich toe. </p> <p><br /> </p> <p><strong>Blik op de toekomst</strong><br /> Florian Jupsin van Bikers' Classics-organisator DG Sport keek na de dertiende editie al weer naar volgend jaar. “We hebben veel gezien en goed geluisterd naar deelnemers en bezoekers”, aldus Jupsin. “We hebben al weer ideeën voor volgend jaar. We vieren het verleden, maar richten onze blik op de toekomst!”</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…